Content Marketing is geen nieuw begrip in b2b marketing en steeds vaker vast onderdeel van marketing agenda’s. Het is een ontwikkeling waar steeds meer bedrijven op inhaken. Toch is nog lang niet iedereen er mee bezig en krijg ik regelmatig de vraag; wat zijn nu de voordelen van Content Marketing?

8 voordelen van content marketing op een rijtje

1. Content is duurzaam; je profiteert langer van de investering

Iedere euro in Google Adwords die niet converteert is waste. Traditionele reclames of online advertentiecampagnes zijn tijdelijk. Het werken aan branding kost veel betaalde media en vraagt om onderhoud. Dat betekent doorlopende mediacampagnes want het effect van een banner, radioreclame of mailer sterft uit. Het effect van content marketing echter, is duurzamer. Een goede whitepaper bijvoorbeeld, kan jaren gebruikt worden. En een high quality landingpage zal haar magnetische aantrekkingskracht nog jaren lang houden.

2. Met content marketing kun je niet met hagel schieten

Traditionele media genereren standaard een hoop waste. Een radio commercial op Radio1 wordt door een grote groep beluisterd. Daar zitten ook heel veel mensen tussen die niet tot jouw doelgroep behoren. Toch zijn de bereikcijfers en kosten per bereikt persoon hier wel op berekend. Ook ben je niet zeker van de resultaten; wie heeft de boodschap echt gehoord? En is de luisteraar als hij/zij uit de auto stapt nog bezig met de boodschap of call-to-action?

Content Marketing staat klaar en wordt aangeboden op aangeven van de bezoeker. Bijvoorbeeld als antwoord op een zoekopdracht in Google. Hierdoor heb je minder waste. Bovendien sluit de boodschap hoogstwaarschijnlijk beter aan bij de doelgroep omdat er een inhoudelijke insteek is. Een radio reclame (om even bij dat voorbeeld te blijven) is beperkt tot een x aantal seconden en daarmee is de boodschap ook beperkt.

3. Content = impact

Stel. Een prospect zoekt op ‘hoe verbeter ik de relatie tussen marketing & sales?’. Het eerste resultaat is jouw Whitepaper met de titel; ‘hoe verbeter ik de relatie tussen marketing & sales voor een betere conversieratio’. De prospect leest dit en ziet dat het geschreven is door een expert in jouw organisatie. Jouw organisatie levert CRM software en is zich bewust van de problematiek in de sales en markering organisatie van de doelgroep.

Deze prospect is gecharmeerd van jouw whitepaper en herkenning in zijn problematiek. Hij schrijft zich meteen in voor een kennissessie over dit onderwerp want met die aankondiging heb je jouw whitepaper afgesloten. De prospect volgt de kennissessie en het idee van CRM in combinatie met de kennis van jouw organisatie overtuigt hem. Er komen nog wat demo’s, onderhandelingen en er worden zaken gedaan.

Dit is een voorbeeld van hoe een stuk content een hoge impact kan hebben op de lezer omdat het waarde biedt. En het bieden van waarde, is een goede start van een relatie!

4. Google is gek op 10x content

google results verdelingGoogle is nog steeds een van de belangrijkste startpunten voor jouw klant of prospect voor het vinden van informatie. Om in Google op te vallen zul je de veren op moeten zetten. De inhoudelijke veren. Ofwel 10x content. De conversieaantallen op organische resultaten zijn hoog en waardevol. Slechts 1.19% van alle zoekopdrachten (USA) resulteert in een betaalde klik op een Adword. 51% van alle clicks in Google gaan naar organische resultaten (Rand Fishkin). Aandacht geven aan content loont dus om de aandacht van de doelgroep te krijgen.

5. Je kunt er alle kanten mee op, Content Marketing is vormvrij

Omdat Content Marketing zich niet laat kaderen in bepaalde vaste vormen zijn de mogelijkheden eindeloos. Bij traditionele marketing zit je vast aan vooraf bepaalde mediadragers en conventies. Denk aan advertentieformaten in magazines, banners op websites of posters in abri’s. Content Marketing wordt elke dag opnieuw uitgevonden en kan in elke vorm voorkomen. Ineens waren er e-books, whitepapers, infographics en banchmark rapporten. Maar ook chatbots, widgets en games. Welke vorm ga jij uitvinden?

6. Je werkt aan Thought Leadership

Door de doorlopende zoektocht naar content komen experts bovendrijven. Daarmee komen er ook nieuwe inzichten om producten en diensten te verbeteren. Maar ook in hoe je nog beter kunt worden op het expertisegebied van jouw klant. En doordat je steeds beter wordt, ben je in no time voor de klant thought leader op het gewenste domein. En daar profiteer je langdurig van. Hoe dit er in de praktijk uit kan zien?

Raymond Klompsma van srprs.me gaf ooit een zeer treffend voorbeeld tijdens een keynote bij CRM in 1 day 2016:

Stel, je weet veel over smurfen. Je schrijft er iedere avond een blogartikel over. In no time ben jij expert op het gebied van de Smurfen. Dan komt er een nieuwe Smurfen-film uit. Ineens zit je bij RTL Boulevard als Smurfenexpert de nieuwste Smurfenfilm te bespreken. Dan ben je een autoriteit op het onderwerp en weten mensen je daar voor te vinden.

7. Je betrekt de hele organisatie bij marketing

Content Marketing is een fantastisch bindmiddel om afdelingen dichter bij elkaar te brengen. De content sprokkelaar zal de organisatie in moeten om kennis en verhalen op te halen. Mensen die voorheen actief waren in de schaduw kunnen in 1x in de spotlicht komen doordat ze hun kennis etaleren. Dat doet nogal wat in een bedrijf. Het zorgt voor begrip voor elkaars werkzaamheden, verantwoordelijkheden en expertise. En het maakt marketing een stuk leuker!

8. Content Marketing is veel leuker!

Content Marketing is veel leuker dan traditionele marketing. Althans, dat vind ik. Je bent doorlopend met de dagelijkse wensen en belevingswereld van de doelgroep bezig. Dat is heel wat anders dan een outbound call actie opzetten of een advertentie plaatsen in een magazine. Het creative brein draait overuren en tegelijkertijd vloeien leads de afdeling op. De dagelijkse zoektocht naar doelgroep beslommeringen, rake verhalen & kennis en maken content marketing leuk!