Spreekt de titel je aan? Mooi, dat is praktijktip 5; heb aandacht voor je titel ;-). Door onderstaande tips op te volgen heb ik #1 blogs geschreven als b2b blogger. Dat wil zeggen; blogartikelen die #1 ranken in Google of vaak gelezen worden. Tot zover de ‘chest pounding’ van deze aap (filmpje). Voor iedereen die graag blogt of blogger wilt worden, een aantal lesjes die ik heb geleerd en graag met je deel.

Wat levert bloggen jou op?

Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat 70% van de B2B Customer Buyer Journey zich online afspeelt. Als je doelgroepen wilt inspireren moet je daar zijn waar je doelgroep is, met relevante content. Blogs zijn een vorm van content die relatief laagdrempelig te produceren is maar wel genoeg ruimte biedt om een beleving neer te zetten.
Uit een onlangs verschenen B2B Marketing Trendrapport van Blinker/PIM blijkt dat 70% van de b2b marketeers Content Marketing inzet. 58% van de marketeers geeft aan blogs in te zetten binnen Content Marketing.

b2b marketing speerpunt Een blogger heeft een middel in handen om de brug te slaan tussen de organisatie en haar doelgroepen. Omdat er veel vormen mogelijk zijn van blogartikelen, kunnen ze in verschillende fasen van de Customer Buyer Journey worden ingezet. Enerzijds om doelgroepen te inspireren, anderzijds om concrete leads te genereren. Blogartikelen kunnen sterk bijdragen aan de beleving van jouw doelgroep bij jou merk of bij jou als persoon. Het is een toegankelijke content vorm waarmee je werkt aan het uitdragen van thought leadership. Het resultaat is meetbaar: goede blogartikelen leveren meer traffic = meer kans op conversie = meer kans op verkopen.

Hoe kom ik als blogger aan goede onderwerpen?

Dus, we gaan bloggen. Nu is het zaak om een goed onderwerp te vinden waar je de Buyer Persona mee helpt in het oplossen van een business issue. Een Buyer Persona is een stereotype van jouw doelgroep waarvan je verschillende aspecten benoemt zodat je inzicht krijgt in beleving en gedrag van de doelgroep. Goede bloggers zien overal onderwerpen in. Er zijn methodieken om je te helpen bij het vinden van goede blog-onderwerpen.

1. Beantwoordt vragen uit je branche.

Marcus sharidan super storyAls je er over nadenkt komt alle goede content neer op het beantwoorden van vragen. “Hoe maak ik een racefiets schoon in 10 minuten”, “wat levert bloggen mij op?”, “Wat zijn de 10 b2b marketing trends van 2020”? Een van de meest inspirerende contentmarketing voorbeelden is dat van Marcus Sheridan. Hij wist een bedrijf op de afgrond te redden door rigureus in te zetten op contentmarketing. Hij ging vooral vragen beantwoorden. Alle vragen die hij ooit kreeg van prospects en klanten. Hierdoor werd de traffic op zijn site hoger en werd hij voor bezoekers autoriteit van zijn branche.

Dus ga lekker zitten en begin vragen te stellen over de belangrijkste thema’s in de branche. Je hebt zo een whiteboard vol. Door te praten met collega’s kom je snel aan uiteenlopende vragen. Door te praten met klanten uiteraard ook! Een handige methodiek om klanten en collega’s mee te laten denken door ze uit te nodigen voor workshops.

2. Zoek in Google op woorden waarvan jij denkt dat de branche er op zoekt

b2b blog alternatievenBloggers proberen vaak een #1 positie in Google te bereiken door relevante content te leveren aan doelgroepen. Een snelle snuffel in Google is dus nooit verkeerd. Kijk wat er al is, wat kan jouw doelgroep al vinden over branche thema’s? En interessant; welke alternatieve zoekopdrachten geeft Google als suggestie? In bepaalde gevallen kun je beter gaan voor een long-tail zoekwoord en het grote felbegeerde keyword links laten liggen. Voorbeeld: wil je gevonden worden op CRM Software? Dan heb je een hoop werk voor de boeg. Begin dan met de ambitie om gevonden te worden op: “CRM Software selecteren” of “CRM Software voor het MKB”.

3. Gebruik tools om keywords te bepalen waar je op gevonden wil worden.

Vanuit je kennis van de branche kun je zoekwoorden opgeven en toetsen of deze ook zo populair zijn als je misschien denkt. Het kan je ook aan het denken zetten om nieuwe woorden te bedenken. Je kunt dit ook gewoon vergeten en vooral schrijven voor de doelgroep. Grote kans dat je daarmee de keywords pakt die veel gezocht worden. Je kent tenslotte je branche. Ik gebruik bijvoorbeeld de Google keyword tool in mijn Google Adwords account.

4. Haal content uit klantdagen & events

eventverslag voorbeeldAls je als blogger wil overlopen van content ideetjes kun je altijd events bezoeken (of zelf organiseren). Niet alleen is het inspirerend om tijdens events de laatste trends en business thema’s van je doelgroep op te snuiven, je kunt er ook verslagen van maken. Mensen interviewen of gewoon gesprekken voeren voor nieuwe inzichten. Als je zelf een klantendag of event organiseert kun je ook veel content genereren. Denk aan het vooraf interviewen van gastsprekers of het verslag dat je maakt van het event.

5. Gebruik onderzoeken & publicaties

Zorg dat je altijd bij bent als het gaat om recente onderzoeken, benchmark reports (kun je ook zelf doen) en publicaties rondom de branche. Hier kun je altijd onderdelen uit putten en verwerken in je blogpost. Je kunt reageren op een onderzoek, resulteren verklaren met ervaringen uit je eigen branche of je artikelen gewicht geven door te refereren aan onderzoeken.

Blogger, blijf er nog even bij; nog een paar concrete praktijktips voor killer blogposts

TIP 1 – Zet de Buyer Persona op #1

Houd ALTIJD je Buyer Persona in je achterhoofd. Zet een foto naast je laptop, herhaal voor iedere alinea de kernpunten van je Buyer Persona, praat hardop de taal van je Buyer Persona of zet een fysieke Buyer Persona naast je op een stoel! Hoe dan ook; schrijven lukt als je blijft denken aan de doelgroep.

Tip 2 – Respecteer de SEO regeltjes

Je schrijft niet voor de zoekmachine maar dat wil niet zeggen dat je hem moet negeren. Blijf dus scherp op het verwerken van je zoekwoorden in de alinea’s, H1 titels, tussenkopjes, alt-tags en link door naar andere artikelen. Link ook vanuit andere artikelen terug naar je nieuwste artikel. Zorg dat je zoekwoord een aantal keer in de tekst is verwerkt. Dit hoort eigenlijk een overbodige tip te zijn, immers zal dit op een ‘natuurlijke’ manier al een aantal keer voorkomen.

Tip 3 – Wees verrassend

Blogger, blog creatief! Zorg voor vernieuwing. Breng beeld en video terug in je artikel. Speel met vorm. Misschien leent je onderwerp zich wel voor een brief-vorm. Of een oproep. Een pamflet. Of een motie? Verzin iets i.i.g. waardoor je opvalt. Ik schreef ooit een artikel over Content Marketing en besloot er een cartoon bij te plaatsen. Hierdoor komt het extra opvallend in de Google resultaten terug. Daar kun je met SEA niet tegenop!

B2B content marketing voorbeeld

Tip 4 – Leg een solide fundering aan

Gebruik bronnen voor je blogartikel. Goede bronnen vormen de fundering van je artikel. Goede bronnen verhogen je geloofwaardigheid en senioriteit. Een praktijkvoorbeeld is overigens ook een superbron. Bloggers die niets meemaken, niet in de ‘modder’ zitten, schrijven niet met passie. En artikel van een blogger zonder passie kan niet met passie gelezen worden.

Tip 5 – Steek veel tijd in je titels

Bedenkt 5 titels, lees ze hardop, bedenk er nog 5, maak een shortlist, hussel en frummel wat. Zorg dat je heel veel energie steekt in het bedenken van een titel. En vergeet je keyword niet voor in je titel op te nemen.

Tip 6 – Doe iets speciaals met je meta description

Besteed aandacht aan je page title en de meta description. Dit is namelijk je uithangbord in google. Hier kun je mee spelen. Ik heb voor dit blogger-artikel even een voorbeeldje gemaakt:

b2b blogger seo voorbeeld

Hoe vaak moet je bloggen?

Ik kan hier geen helder antwoord op geven. Mijn ervaring is dat het goed is om vaak iets nieuws te bieden. Op de eerste plaats voor de lezer, op de tweede plaats voor Google. Maar in welke frequentie? Als je in een b2b omgeving 2 artikelen per week kunt posten, doe je het al erg goed als blogger denk ik. Misschien een open deur, maar volgens mij is focus op kwaliteit beter.

Bloggers die woorden tellen, grijpen mis

Er zijn verschillende theorieën over de ideale lengte van artikelen. Lang is de stelregel geweest dat je minimaal 300 woorden moet brengen. Er zijn echter ook artikelen die dit weerleggen. Er zijn voorbeelden zat van kortere artikelen met #1 rankings en een hoge conversieratio. Ik geloof meer in een blogpost met body; een goed artikel waarin theorie en praktijk samenkomen, of een artikel dat de lezer blij maakt, of ontroert. Hoeveel woorden heb je nodig om je doelgroep te inspireren? Ik zeg; laat het tellen van woorden achterwegen en zorg dat je content post waar je achter staat. Denk je dat je blogpost te lang wordt? Breek het op met tussenkopjes, streamers, afbeeldingen of video. Of, maak er meerdere blogposts van. Een drieluik bijvoorbeeld. Dat is overigens ook goed voor de vindbaarheid; meerdere artikelen die naar elkaar verwijzen rondom het zelfde thema.

Je bent een top-blogger, wat nu?

Ik schreef het al eerder in “je hebt een super b2b blog geschreven, hoe laat je dit renderen?”: een blog dat niet gelezen wordt, bestaat niet. Bloggers zijn vaak (en terecht!) gefocussed op het schrijven van het blogartikel. Het is echter ook van belang om de juiste aandacht te besteden aan het verspreiden van je blogartikel. Het ligt voor de hand maar veel bloggers vergeten het: deel direct je artikelen via je social-media kanalen. Vraag je netwerk ook om je artikel te delen. Ik heb een keer via whatsapp mensen benadert om te vragen of ze een artikel willen delen, gewoon om die olievlek groter te maken. Je zult zien hoeveel mensen dat willen doen.

Betaalde promotie van blogposts

Er is niets mis met betaalde advertising. Althans, niet zoveel dat je het links moet  laten liggen. Waarom zou je je blogartikel niet delen via de betaalde mogelijkheden van Facebook, Twitter of LinkedIn? Als je daarmee jouw kennis onder de aandacht krijgt van de doelgroep, is je doel bereikt.

E-mailmarketing

Je mist als blogger ook kansen door een artikel niet te delen via email nieuwsbrieven. Als je een lijst hebt opgebouwd, gebruik deze dan ook. E-mailmarketing is nog steeds een zeer krachtig middel. Respecteer je abonnees en stuur vooral hoogwaardige content!

Gastbloggen

Bloggers bieden posts ook vaak aan op andere websites. Sites die gastblogs posten en reeds een flinke doelgroep hebben opgebouwd. Zeker in het begin kan dit een interessante strategie zijn om je naamsbekendheid te vergroten en je blogpost onder de aandacht te brengen van je doelgroep.

Wacht niet te lang blogger, en start direct!

Zo. Je hebt een flink artikel doorgejakkerd over bloggen. Nu is het tijd om de pen te pakken en jouw blog te gaan schrijven. Als je tijdens jouw blogavontuur nog aanvullingen of nieuwe tips hebt, deel ze dan met je collega b2b marketeers; dan maken we van iedereen een top blogger.

Meer artikelen over bloggen:

– Inspiratie voor killer content

7 content marketing artikelen waar een marketeer niet zonder kan

bloggen is net hardlopen

Topfoto: www.shutterstock.com