Digital Future of B2B Marketing: frisse insights over Inbound Marketing op een warme dag

door Marcel Nanning | Last Updated:   30 juni 2015

Op de inspirerende High Tech Campus in Eindhoven vond de eerste editie van Digital Future of B2B Marketing plaats. B2B Marketing Nederland liet zich onderdompelen in de nieuwste ontwikkelingen rondom B2B Marketing. De sessie waren opgebouwd rondom de Why, How, What theorie van Simon Sinek. Een klein verslagje van de sessies waar ik bij was. 

Prof. Dr. Steve Muylle van Vlierick Business School opent met harde Marketing cijfers

steve-muylle-2

Onder het thema; ‘hoe kan digital bijdragen aan strategie en groei van bedrijf’ neemt Steve ons in sneltreinvaart mee in theorieën en cijfers om een ontwikkeling van een digitale strategie te onderbouwen. De digitale mogelijkheden brengen kansen om markten totaal op z’n kop te zetten. Splinternieuwe bedrijven zoals Uber, Elevated, lynda.com, linked-up (datingsite van LinkedIn), kunnen een markt ‘Disrupten’ en marktleiders in korte tijd van de troon stoten. Hij geeft huiswerk en laat ons nadenken over de vraag: ben jij de Disruptor of The Disrupted binnen jouw branche?

Steve-Muylle-3

Daarnaast is het advies om vooral veel te onderzoeken en het user path in kaart te brengen. Daarna komt gelijk een waarschuwing: Als je alles meet, verlies je zicht op het grote plaatje.

Diederik Martens van QuintiQ over Marketing Automation in grote Sales organisaties

Diederik-Martens-1

In een verhelderende sessie neemt Diederik ons mee in de vergaande Marketing Automation Strategie zoals deze is ingevoerd bij QuintiQ. Hij spreekt over hoe ze bij QuintiQ vorm hebben gegeven aan Omni-channel Engagement d.m.v. Marketo Marketing Automation Software. Interessant om te zien hoe de case Marketing en Sales meer samen heeft gebracht.

B2B Leadgeneration en B2B Sales is een feest van Marketing én Sales samen. Opvallende conclusie bij het uitvoeren van Customer Journey Mapping en het maken van Buyer Persona’s; al lijken in eerste instantie veel totaal verschillende doelgroepen en DMU’s; in de praktijk blijkt dat 80% van de segmenten overeen komen met elkaar.

Maarten Vernooij van Philips Lighting laat zien hoe een hele organisatie digitaliseert

Philips-digital-inbound-marketing-1

In deze keynote gaat Maarten vooral in op de organisatie-shift van een traditionele tot een digitale organisatie. Middels verschillende programma’s is Philips Lighting er in geslaagd om mensen digitaal te laten denken. Resultaat hiervan ziet men terug in de vorm van besparingen, zoals het terugdringen van hard copy marketingmiddelen (zoals dikke productcatalogi), maar ook in meer omzet (door resellers te helpen met content). Een leuk feitje; er gaan meer euro’s om in de vaak traditioneel ogende B2B webshops van technische groothandels dan in de bekende consumenten webshops zoals bol.com bijvoorbeeld.

Edwin vlems van MCB koppelt de geschiedenis van de High Tech Campus op een verrassende manier aan de wetten van Inbound Marketing

edwin vlems inbound marketing event

Edwin hangt zijn verhaal op aan de geschiedenis van het High Tech Campus terrein dat voor de komst van Philips vooral bestond uit boerderijen. In deze gemeenschap stond het delen van kennis centraal, dat is met de High Tech Campus nog steeds zo. Kennisdeling staat ook centraal in Inbound Marketing. Edwin adviseert focus te leggen op het beantwoorden van klantvragen door content. “de klant zoekt dagelijks naar wat er bij jou tussen de oren zit”. Hierdoor is Marketing niet alleen leuker, ook is er minder budget nodig voor meer resultaat.

“de klant zoekt dagelijks naar wat er bij jou tussen de oren zit”

Steve Vaughan van Hubspot geeft een flitscursus Inbound Marketing maar valt ook door de mand

Hubspot-Steve-Vaughan

De wereld is veranderd, iedereen is altijd online. De klant is in controle. Het gaat niet over wie het grootste Marketingbudget heeft, maar wie het slimst is. De theorie van Inbound Marketing draait om het presenteren van de juiste content in de juiste context. HubSpot, een van de grootste MKB Marketing Automation tools helpt hierbij. Het gaat niet alleen over de tool maar ook over de ondersteunende Marketing die hier achter zit.

HubSpot heeft ook Buyer Persona’s ontwikkeld en bewerkt hun eigen doelgroepen intensief middels hun eigen Inbound Marketing technieken. Soms iets te intensief zo blijkt uit een vraag uit het publiek over de overmatige manier van mailen door HubSpot zelf. Uit het gemompel in de zaal blijkt dat dit een herkenbare methodiek is van HubSpot. Steve wist hier geen bevredigend antwoord te geven.

Camiel en Emiel van Webs sluit af met een bliksemsessie over Inbound Marketing en Hubspot

webs vertelt

De organisatoren van The Digital Future of B2B Marketing vertellen vol passie over de implementatie van Inbound Marketing en HubSpot en adviseren vooral klein te beginnen. We zijn als Marketeers al snel enthousiast en er ligt een valkuil in het te snel, teveel willen. Webs demonstreert dit aan de hand van de case rondom het Digital Future of B2B Marketing event en hoe ze met Inbound Marketing hun inschrijvingen hebben gegenereerd.

Door slimme contentmarketing zoals interviews met de sprekers online te verspreiden is het event helemaal uitverkocht. Webs geeft volledige openheid en opent de motorkap van hun HubSpot omgeving, wat zeer goed wordt ontvangen. Dat wij als b2b marketeers daar zitten is het bewijs dat ze de Customer Journey van de b2b marketeer goed hebben ingeschat. Een verfrissende afsluiter van een warme dag. Top!

Marcel

Lees ook:

Verslag b2b marketing forum 2015

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.