Je doet uren onderzoek, denkt na over je onderwerp, praat met mensen, struint websites af en denkt nog meer na. Je bedenkt een titel. Checkt je tekst op SEO. Gooit de boel nog een keer om. Schrapt een hoop. Geeft er nog een slinger aan en eindelijk: je b2b blogpost staat klaar. Een gelikt stukje content waar je apentrots op bent. En nu?

“Een lied dat niet gezongen wordt, bestaat niet”

“Een lied dat niet gezongen wordt, bestaat niet” zegt Harrie Jekkers in zijn laatste theatershow. Dat geldt ook voor jouw blogartikel. Je hebt een hoop werk verricht om tot een goed blogartikel te komen. Nu is het zaak je blogartikel onder de aandacht van je doelgroep te krijgen. Want een Content Marketing strategie is meer dan alleen content maken. Het artikel gelezen krijgen vraagt om net zoveel aandacht als het schrijven van je artikel. Dus; even rekken, strekken en aan de bak. Een zestraps-strategie om je content maximaal te laten renderen:

1. Content Hub: een erenplaats voor je artikel

Zorg dat je een mooie ruimte hebt waar je het blogartikel plaatst, een zogenaamde content hub. Dit kan een plek zijn binnen je eigen website zoals een blog-omgeving. Je kunt ook een plek buiten je website zoeken om je artikelen te posten zoals publisher platforms of content hubs zoals Paper.li. Wat je ook doet, moffel je blogartikel niet weg, het is te waardevol om niet gelezen te worden. Vooral in de B2B zijn veel niches ook nog niet geclaimd. Dat betekent dat er nog veel ruimte is om bepaalde thema’s te claimen. Heb jij een of meerdere artikelen over technische innovaties in de heftruck-branche? Grote kans dat jij de eerste bent en dit hele thema kunt claimen. Dus, in de spotlight ermee!

2. Social Media posts; betrek klanten, leveranciers en partners

Het inzetten van Social Media is een no brainer. Het optimaal inzetten van Social Media vraagt echter om slimme tactieken. Een van deze tactieken is het inzetten van je netwerk:

  • Betrek collega’s bij het delen van je artikel. Dit is de weg van de minste weerstand. Bovendien een goede test; als collega’s het artikel niet willen delen, kan dit duiden op een kwaliteitsprobleem. Dan zul je je stuk aan moeten passen, de lezer heeft altijd gelijk, dus jouw collega ook.
  • Onderzoek of je partners, klanten en leveranciers bij je social media posts kunt betrekken. Door voorbeelden van klanten te benoemen in je blogpost, wordt je artikel relevant en concreet voor de lezer. Bijkomend voordeel is dat deze klant vast bereid is om jouw artikel ook te delen. Jouw klant zit vanzelfsprekend dicht tegen je doelgroep aan, dus dat is pure winst.

3. E-mail marketing natuurlijk

Je hebt aandacht in je blogartikel gestoken dus we gaan er vanuit dat het interessant is voor je doelgroep. E-mail marketing is een krachtig middel en word nog weleens vergeten bij b2b blogging. Een gemiste kans want met e-mail marketing breng jij je blogartikel direct onder de aandacht van je doelgroep, zonder ruis. Bovendien is e-mail marketing meetbaar en kun je veel leren over de kwaliteit van je boodschap.

4. Betaalde promotie voor b2b blogartikelen, gewoon doen!

De Inbound Marketing puristen slaan deze alinea beter even over. Een goed blogartikel verdient het om gelezen te worden. Voor een paar tientjes per maand kun je je artikel via LinkedIn of Facebook bij een grote groep DMU leden onder de aandacht brengen. De meningen over deze manier van promotie zijn verdeeld maar het is een laagdrempelige en meetbare tactiek die het proberen waard is. Wie weet, bereik je 1000 meer b2b beslissers voor een paar tientjes, die je anders niet had bereikt.

5. Content curatie in b2b: recycle je blogartikel

Mijn favorite onderdeel uit deze b2b contentstrategie: recycle je artikel en start een volgende ronde. Een voorbeeld:

In je blogartikel geef je je doelgroep tips over het thema “e-commerce voor traditionele b2b bedrijven”. Om deze tips kracht bij te zetten, geef je een praktijk voorbeeld van je grootste klant. Je beschrijft in het kort een klantcase en de belangrijkste learnings. In een nieuw blogartikel ga je dieper in op deze klantcase en zet je deze centraal. Ook verwijs je in beide blogartikelen naar elkaar. Op deze manier recycle of cureer je je b2b content, koppel je de artikelen aan elkaar en haal je het maximale uit je kennis en klantcases. Een content curatie model:

content curatie recycling

 

Maximale SEO trekkracht

We hebben nu een aantal manieren besproken om je artikel op te laten vallen. Ik ben er ook vanuit gegaan dat je je SEO op orde hebt en het artikel getoetst is op maximale trekkracht ;-). Er is vast nog meer te bedenken dus aanvullingen zijn welkom!

 

Hoofdafbeelding: www.shutterstock.com