Als afsluiting van INBOUND 2016 heb ik Rand Fishkin zien spreken. Rand Fishkin is oprichter van MOZ en bekend van zijn Whiteboard Friday filmpjes waarin hij advies geeft over het verbeteren van SEO. In een overweldigend verhaal van +/- een uur nam Rand een bomvolle zaal mee in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Veelal opgehangen aan de veranderingen die Google doorvoert.

Ik heb de presentatie van 120+ slides samengevat. Mocht je de slides willen zien, op het eind van dit artikel vind je de link naar de gehele slidedeck.

Introductie op de verandering van Google

  • Google heeft een verandering doorgemaakt waarbij betaalde resultaten steeds meer zijn gaan lijken op organische resultaten.
  • De meeste zoekopdrachten bestaan uit 1, 2 of 3 woorden
  • Slechts 1.19% van alle zoekopdrachten (USA) resulteert in een betaalde klik op een adword
  • 51% van alle clicks in Google gaan naar organische resultaten
  • 49% van alle clicks gaat naar Google eigendom zoals Adwords, Youtube resultaten en Maps.
  • Er is duidelijk een toename in non-click results die wel antwoord geven aan de zoekopdracht. Denk aan het direct tonen van de weersvoorspellingen in de Google resultaten. Dus Rand adviseert 5 to-do’s:

google results verdeling

#5. Zorg voor een verspreiding in bronnen waar je bezoekers vandaan komen.

Als 80% door Google komt, gaat Google inzoomen. Facebook en Youtube groeien nog steeds snel als het gaat om videocontent. Let ook op andere zoekmachines zoals de groeiende zoekmachine DuckDuckGo. Leer van je concurrentie, waar halen zij de traffic vandaan? Hanteer verschillende tactieken om traffic te generen zoals het plaatsen van producten producten in andere webshops. Denk goed na over het publiceren van je content. Moz post video’s eerst een paar maanden op hun eigen site en zet ze dan pas op Youtube.

#4. Ga anders denken over het werken met keywords

Google zet meer en meer antwoorden boven in Google om het doorklikken overbodig te maken. Deze concurreren sterk met het doorklikken naar websites. Google laat echter ook zogenaamde ‘0’ resultaten (Featured Snippets) zien met een direct antwoord in de Google pagina. Deze staat boven de search results en kan als bron jouw site hebben. Dit brengt juist meer bezoekers naar je site. (ik heb dit zelf ook ervaren, zie afbeelding:).

B2B content marketing voorbeeld

Rand adviseert om hier in te investeren net als in je andere SEO inspanningen. Gebruik keywords dus ook om de doorklik-kans te verhogen, niet alleen om hoger te komen in Google.

#3. Gebruik de intentie van de zoeker & SERP opties om door de veranderingen van Google heen te breken

Google laat steeds meer verschillende type SERP (Search Engine Result Pages) zien, waar je gebruik van kunt maken. Denk aan afbeeldingen, video’s, shop results. Analyseer welke type resultaten het meest voorkomen in de keyword zoekresultaten die voor jouw product/dienst relevant zijn en zet daar op in. Denk ook aan podcasts, maps en apps.

SERP voorbeeld Google

Google begrijpt steeds beter de bedoeling achter de zoekopdracht. Een boek kopen, een bezienswaardigheid bezoeken, ergens eten. Keyword matching is steeds minder een voordeel en voor ‘one page seo’ is traditioneel keyword-gebruik niet meer voldoende. Je moet ze nog wel gebruiken, ook om de doorklik-kans te vergroten. Het is vooral belangrijk om de content specifiek te matchen aan de bedoeling van de zoeker. Denk aan: huizenprijzen met postcodefilter en trenddata.

On-Page SEO 2017 checklist:

  • slim keyword-gebruik zoals voorheen
  • gebruikmaken van gerelateerde onderwerpen om de relevantie te van de content te bepalen
  • Gebruik keyword matching op 1 pagina
  • Investeer in snel antwoord geven/oplossingen bieden
  • Probeer unieke waarde te leveren ivm andere sites in de SERP

(bekijk hier de whiteboard friday van Rand voor meer uitleg over deze SEO checklist)

#2. Creëer een link-strategie die groeit

Zet een strategie op voor het verkrijgen van links. Bijvoorbeeld:

Doelstelling -> strategische aanpak -> Tactische initiatieven -> KPI metrics. 

Bij Moz vertrouwen ze op een vliegwiel-effect waarbij je door betere content, betere backlinks gaat verkrijgen, die weer leiden tot een hogere pagerank die weer leidt tot meer verkeer, wat weer leidt tot meer backlinks etc. Deze strategie kost tijd, in het geval van MOZ zelfs jaren.

#1. Bezoeker Engagement is de nieuwe ‘Silver Bullet’ in SEO 2017.

Google vertrouwt op de AI RankBrain en past de result-pages doorlopend aan als de zoeker niet direct vindt wat hij zoekt. Het algoritme leert. Als je pagina dus getoond wordt maar geen doorklik oplevert of een lage time-on-site heeft, beïnvloedt dit de resultaten in de toekomst.

“Don’t let bad pages drag down a good site”.

Je zult dus moeten kijken naar de bredere intentie van de zoeker. Als je een product wilt verkopen, zul je meer moeten bieden dan alleen content gerelateerd aan het kopen van het product. De hoogste resultaten bedien antwoord op de interesse van de doelgroep in de breedte.

Maak User Experience de hoeksteen van je SEO in 2017:

  • Unieke content i.p.v. content die de rest in de SERP biedt.
  • Snelheid, hoe snelle een antwoord geboden wordt, hoe beter, dus ook technisch snel
  • Biedt een prettige bezoekerservaring op ieder device
  • De content zorgt er voor dat bezoekers in contact treden, de content delen en terugkeren
  • Vermijd content die afleidt of waar de bezoeker zich aan kan ergeren

Dus lever een dramatisch betere content ervaring dan de concurrent. Ga voor ’10x’ content. 

Voor de volledigheid; hier vind je de volledige slidedeck: http://bit.ly/keepup2017. Veel plezier met het opmaken van de SEO- en Content Strategie voor 2017.

Lees ook: