Veel marketinginspanningen komen samen in een b2b landing page. Dit zijn pagina’s waar in de meeste gevallen de uiteindelijke handdruk met de prospect plaatsvindt. De landing page zorgt dus voor verzilvering en is daarmee onmisbaar geworden in b2b marketing. Adwordcampagnes, whitepaper marketing, e-mailmarketing; er is altijd wel een landing page betrokken bij online campagnes. Met de toenemende populairiteit van Content Marketing zien we ook het aantal b2b landing pages toenemen. Er is veel focus op inhoud, en dat is een geweldige ontwikkeling in mijn optiek. Conversie is echter niet minder belangrijk; als je met een hoop marketinginspanningen bezoekers genereert maar onvoldoende aandacht aan conversie besteedt, kan het rendement achterblijven. Wat kun je doen om de conversie van landingpages te verhogen?

Je ziet b2b landingpages in allerlei soorten en maten. Ik maak onderscheid in grofweg 2 typen:

De autonome b2b landing page

Dit zijn rijke content pagina’s die bezoekers weten te genereren vanuit de inhoudelijke kracht. Bezoekers komen voornamelijk vanuit zoekmachines omdat de pagina hoog rankt, via Social Media omdat de pagina share-value heeft of via e-mail nieuwsbrieven. Dit zijn pagina’s waar veel content in verwerkt is. Ze bestaan vaak uit tekst, afbeeldingen, filmpjes, presentaties en links naar andere inhoudelijke pagina’s of documenten. Er is ook altijd een interactiemogelijkheid op te vinden zoals de download van een whitepaper, een aanmeldoptie voor een event, het aanvragen van meer informatie, het bekijken van een demo of het stellen van een vraag via een chatsessie.

Voorbeeld autonome landing page:

  1. Zoekopdracht Google: ‘HubSpot informatie’
  2. Organisch resultaat Landing Page:

b2b landingpage voorbeeld hubspot

http://www.one4marketing.nl/hubspot

De conversie-landing page

Dit zijn pagina’s die puur en alleen dienen als sluitstuk van een campagne. Dit zijn conversiegerichte b2b landingpages die de bezoeker een laatste zetje geven om tot een bepaalde actie te komen. Denk aan de pagina waarop de daadwerkelijke download van een e-book of whitepaper wordt aangeboden. Dit type b2b landing page bestaat doorgaans uit vlijmscherpe teksten, ondersteunend beeld, een formulier en een knop. Deze landing pages sluiten in het beste geval naadloos aan bij andere middelen en hebben een actiegericht karakter. SEO en diepgaande content is van ondergeschikt belang want onnodige afleiding wordt vermeden. Dit type pagina wordt vaak toegepast bij specifieke adword campagnes of als conversiepagina voor een whitepaper download of e-book bijvoorbeeld. Hier geldt dat de bezoeker eerst getriggerd moet worden door andere campagne elementen zoals de permisse in een adword, een inhoudelijk blogartikel, nieuwsbericht of andere content. Combinaties van inhoudelijke b2b landing pages en b2b conversiepagina’s komen ook voor; de conversiepagina zit onder de Call-to-action knop. Steeds vaker worden hier ook pop-up pagina’s voor gebruikt.

Voorbeeld conversiepagina:

  1. Zoekopdracht Google: ‘HubSpot informatie’
  2. Adword Blinker
  3. Landingpage:b2b landing page blinker

http://www.blinker.nl/productsheet-hubspot?gclid=CP6etM2w_skCFdZsGwodJdEKqA

Tips om de conversie te verhogen voor beide type b2b landing pages

1. De bezoeker verwacht transparantie
Als het niet helder is wat de bezoeker kan verwachten na het achterlaten van gegevens is de kans groter dat conversie uitblijft. Geef concreet aan hoeveel nieuwsbrieven dat de bezoeker kan verwachten of wat er in de whitepaper staat die je toestuurt. Wanneer ontvangt hij deze? Ontvangt de bezoeker daarna nog meer?

2. Korte formulieren
Lange formulieren vormen een drempel dus het loont om te experimenteren met korte formulieren. Vaak wordt er onnodig veel informatie gevraagd in b2b landing pages, zoals bijvoorbeeld de bedrijfsomvang van de organisatie van de prospect. Als je al om een bedrijfsnaam vraagt, zijn veel profielvragen overbodig om te stellen. Bedrijfsinformatie kun je in de meeste gevallen eenvoudig vinden als je de bedrijfsnaam weet. Bovendien vormt een landing page het begin van een kennismakingsproces. Er komen nog genoeg momenten om meer informatie te vragen rondom de prospect en zijn of haar case. Jouw ideale klant heeft bovendien wel wat beters te doen dan het aantal FTE invullen in een contactformulier, toch?

3. Redundantie
Zorg dat de content naadloos aansluit op de belofte in je adword, emailnieuwsbrief, social media bericht of andere middelen uit je campagne. Als je adword gaat over de nieuwste versie van een online CRM pakket en een gratis testperiode aanbiedt, is het bevorderlijk voor de conversie dat je landingpage hier ook over gaat. Soms is de verleiding groot om toch weer de breedte in te gaan en andere producten en diensten uit je assortiment te benoemen. Dit kan echter afleiden en de conversie in de weg staan. In dat geval zou je kunnen kiezen voor extra campagnes/landingpages om ook de andere producten en diensten aan te bieden.

4. Orgineel & creatief
Probeer origineel en creatief te werk te gaan, dit bevordert de kans dat je pagina zijn werk doet en gedeeld wordt door bezoekers.

5. Bied waarde
Zorgt altijd voor een goede reden tot het overgaan tot actie. Bied een nieuw stuk waardevolle content aan. Of een gesprek met een expert. Geef in ieder geval iets, want je vraagt de prospect een hoop; zijn of haar gegevens. Deze zijn heel veel waard.

6. Positie formulieren & knoppen
Experimenteer met de plek van de formulieren en knoppen. De conversie kan omhoog gaan door het formulier of de knoppen in het begin van de pagina te plaatsen.

7. Doelgericht
Wees doelgericht met de conversie-landingpage: teveel aanvullende argumentatie of lange stukken tekst zorgen voor onnodige afleiding. De prospect is in het voortraject al overtuigd en wil nu graag je whitepaper lezen.

8. Kleur van knoppen
Experimenteer met de kleur van call-to-action knoppen. De kleur heeft invloed! Een leuk artikel hier over: http://conversionxl.com/which-color-converts-the-best

9. Teksten van knoppen
Probeer varianten van de call-to-action button tekst. Het is een hele kunst om de juiste balans te vinden tussen een wervende tekst die concreet, origineel en niet te lang is. Een interessant artikel over call-to-action teksten: https://vwo.com/blog/call-to-action-buttons-ultimate-guide/

Deze lijst aan tips is samengesteld aan de hand van mijn ervaring als b2b marketeer. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Er zijn ongetwijfeld meer adviezen. Jeuken je vingers om te reageren? Doe dat en deel je tips via onderstaand reactieformulier:

 

Afbeelding: www.shutterstock.com