Tips voor de ideale b2b Whitepaper

door Marcel Nanning | Last Updated:   4 april 2024

Een veel gezien onderdeel van de b2b content marketing strategie is de inzet van Whitepaper Marketing. Een Whitepaper is een kennisdocument waarmee een auteur of organisatie kennis toont van zaken en daarmee de doelgroep probeert te helpen. Mijn visie: met Content Marketing zouden marketeers zich ten doel moeten stellen om doelgroepen te trakteren op mooie content. 

Hiermee toont de organisatie Thought Leadership om daarmee het imago te versterken en op inhoud in contact te komen met doelgroepen. Een paar tips vanuit mijn ervaring over het opstellen van de ideale b2b whitepaper, dat wil zeggen; een whitepaper die goed wordt ontvangen door de doelgroep en leidt tot het gewenste resultaat.

Originele publicatie 23 juni 2014. Herziene publicatie 4 april 2024

b2b whitepaper schrijven

1. Onderwerp bepalen

Een onderwerp selecteren zou geen probleem moeten zijn. Als het goed is, is er ervaring en kunde in overvloed binnen de organisatie, waardoor het praten over het vak voelt als een warme jas. De praktijk is echter weerbarstig; er is vaak veel kennis over uiteenlopende onderwerpen rondom de interessegebieden van de doelgroep; deze informatie boven water krijgen, funnelen en tot een goed leesbaar document verwerken is een ander verhaal.

Keep It Simpel is mijn devies; door uit te gaan van de kracht van de organisatie en deze te combineren met een trend/ontwikkelingen in de branche kom je al snel tot meerdere onderwerpen.

whitepaper topic bepalen

Gebruik tools om onderwerpen te bepalen

Google trends kan je helpen bij het bepalen van relevante topics voor jouw doelgroep. Je kunt ook je SEO-tools zoals SE Ranking (lees hier de SE Rakning review) gebruiken om zoekwoordonderzoek te doen. Dit soort onderzoek geeft je ook inzicht in de meestgezochte termen binnen jouw vakgebied. Dat geeft weer aanknopingspunten voor jouw whitepaper topic-brainstorm!

Andere inspiratiebronnen voor whitepaper topics

Wat voor mij ook goed werkt;

whitepaper tips indeling

2. Whitepaper Indeling

Doorgaans bestaan whitepapers uit een vrij traditionele indeling:

Ik pleit echter voor originaliteit en eigenzinnigheid. Probeer de volgorde eens om te gooien. Begin met een voorbeeld of een mooie quote. Of maak je whitepaper interactief met opdrachten en oefeningen. Een play book klinkt toch ook veel leuker ;-).

Dat geldt ook voor het aantal pagina’s. Er is geen stelregel voor het ideale aantal pagina’s want elke doelgroep is anders. Voor een whitepaper over nieuwe microchip technieken voor technische inkopers van ASML kies je wellicht voor een opzet met technische onderbouwing en technische visuals. 

Bij een whitepaper over de trends in online leadgeneratie, geschreven voor marketeers in b2b organisaties, kies je misschien voor korte alinea’s met quote’s van klanten en goeroe’s, aangevuld met een paar trendgrafieken.

Je kunt jezelf ook afvragen: waar zit ik zelf op te wachten als ik een whitepaper ga lezen? En is deze whitepaper het waard om te delen met vakgenoten?

Belangrijk daarbij: vergeet de call to action niet! Dus;

Samengevat; kan ik vaker gebruikmaken van de kenniskracht achter deze whitepaper?

content hergebruiken whitepaper

3. Nog een paar tips uit eigen ervaring

whitepaper inzet flow

Inzet whitepaper

Als je een mooi whitepaper hebt kun je hem gaan verspreiden, want uiteindelijk wil je ook graag leads genereren.

Gated content

Een bekende tactiek is het gebruik van gated content. Gated content vereist dat gebruikers hun contactgegevens, zoals naam en e-mailadres, achterlaten voordat ze toegang krijgen tot de whitepaper. Daarmee kun je leads verzamelen en een database opbouwen van geïnteresseerde prospects die verder kunnen worden genurtured in het verkoopproces.

Ungated content

Daarnaast kan het verspreiden van de whitepaper via verschillende kanalen helpen om een breder publiek te bereiken en meer leads te genereren. Dit laatste jaren zien we steeds vaker ungated content vanuit de demand generation denkwijze. Deze stelt dat je juist drempels moet wegnemen om op welke manier dan ook interacties met jouw merk te faciliteren.

Het delen van jouw whitepaper kan onder meer gebeuren via e-mailmarketing, sociale media (betaald of onbetaald), blogs, partnerwebsites en branche-evenementen. Door de whitepaper op strategische wijze te promoten, kunnen bedrijven de zichtbaarheid vergroten en potentiële klanten aantrekken die geïnteresseerd zijn in de aangeboden oplossingen.

Daarover later meer!

Lees ook:

https://www.b2bmarketeers.nl/b2b-content-marketing-trends/whitepaper-marketing-als-centraal-onderdeel-content-marketing/

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.