Content Marketing is niet meer weg te denken uit de hedendaagse B2B marketing wereld. In Nederland past 70% van de marketeers content marketing toe (B2B Marketing Trendrapport Blinker/PIM). Het genereren van juicy b2b content om doelgroepen mee te verrassen is niet eenvoudig. Het aantal content producerende bedrijven is de afgelopen jaren sterk toegenomen. De kwaliteit van de b2b content neemt eveneens toe. Aan de marketeer de taak om zichzelf doorlopend uit te dagen om nog sterkere content te produceren. De moderne b2b marketeer zal creatief moeten zijn om op zoek te gaan naar nieuwe vormen van content en doelgroepen van hun stoel te blazen. Ik ben een van die marketeers die dagelijks zoekt naar nieuwe business-to-business content bronnen om aan de torenhoge verwachtingen van doelgroepen te voldoen. Hierbij een aantal bronnen voor het maken van killer b2b content, die ik in de praktijk heb getoetst.

Span samen met leveranciers & partners

Vaak komen jouw leveranciers (bijvoorbeeld drukkerijen, websitebouwers, SEA clubs, koffie-leveranciers) ook bij jouw klanten over de vloer. Bij de juiste leveranciers of partners is branchekennis te vinden. Interview je leverancier eens en vraag eens hoe hij of zij denkt over de branche, wat opvalt, welke ontwikkelingen en trends er zichtbaar zijn. Of doe samen een onderzoek, een benchmark bijvoorbeeld. Denk ook aan het samen opstellen van technische artikelen of opiniestukken. 

Voorbeeld:

Het B2B Marketing Trendrapport 2016 van Blinker en PIM. Een samenwerking die tot een sterk stuk content heeft geleid dat snel verspreid is door het netwerk van beide partijen optimaal in te zetten.

Duik diep in de geschiedenis van je bedrijf, daar liggen de verhalen voor het oprapen

Marketeers kijken graag vooruit, dat zit doorgaans in de genen. De verhalen liggen echter ook in het verleden. Een oprichter van een bedrijf staat bij de eerste kennismakingsgesprekken vaak even stil bij de geschiedenis van het bedrijf. Hoe is het bedrijf ontstaan, wat is de oorsprong, welke hobbels zijn er genomen om het bedrijf tot het succes te maken? Dit soort verhalen spreekt vaak ontzettend tot de verbeelding. Het hebben van kennis over de achtergrond en herkomst van een bedrijf draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen. Dit kun je als b2b marketeer ook toepassen.

Voorbeeld:

De bekende Inbound Marketing adviseur Edwin Vlems heeft bijvoorbeeld een geweldige serie gedeeld over de geschiedenis van MCB “De historie van MCB“. Maak een mooie serie over de geschiedenis van je bedrijf. Het leidt niet alleen tot geweldige krachtige b2b content, het is ook gewoon leuk om te doen.

Organiseer een interne Customer Journey Workshop

Het lukt ons bij GAC steeds weer om een hele content kalender op te stellen aan de hand van een interne workshop van maximaal 1 dagdeel. Als je verschillende mensen bij elkaar zet rondom een type klant en een luchtige Customer Journey workshop met ze volgt, kom je een heel eind. Doe dit bij voorkeur met een mix van commerciële en inhoudelijke medewerkers. Door de focus te leggen op de business drivers per fase in de Customer Journey dwing je jezelf en de workshop deelnemers om zich te verplaatsen in de dagelijkse zorgen en uitdagingen van de klant. Door deze te vertalen in vragen heb je in een korte tijd een rits aan blogtitels opgesteld.

Volg key contactpersonen bij klanten op linkedin en verdiep je in de b2b content die je klant doorstuurt

Het klinkt als vanzelfsprekend maar dat is het niet. Veel marketeers volgen niet snel contacten uit hun eigen doelgroepen. Er gaat een wereld voor je open als je de juiste mensen volgt (via linkedin of twitter) en de content uitpluist die hij of zij doorstuurt of liked.

Er zijn veel handige tooltjes om te kijken welke content populair is bij je doelgroep. Dat is bijvoorbeeld af te meten aan hoe vaak een artikel gedeeld is. Handige tooling om dit te zien is http://buzzsumo.com/. Door de populaire artikelen te lezen, leer je welke vorm werkt, welke thema’s aanslaan en wie belangrijke beinvloeders zijn.

Aanvullende tip:

Nodig deze beïnvloeders uit een artikel te schrijven voor op de blogsite van je bedrijf.

Bezoek events en openbare vergaderingen van vakverenigingen

Eventverslagen vormen een bron aan goede b2b content. Door events te bezoeken waar de doelgroep komt en zoveel mogelijk content te noteren, heb je gegarandeerd nog dagen aan content. Het begint met een event-verslag, gewoon een mooi stuk over hoe je het event hebt beleefd, samenvattingen van de sprekers en de rode lijn. Als je de eerste bent, heb je ook meer kans dat je artikel gedeeld wordt. Daarna kun je per besproken onderwerp een eigen visie toevoegen aan hetgeen is besproken tijdens het event. Onderschrijf of weerleg hetgeen er is geclaimd, pas praktijkvoorbeelden toe om je claims te onderbouwen. Vergeet niet om foto’s te maken tijdens het event. Je zult door foto’s te plaatsen veel van de eventbezoekers naar je site trekken want iedereen gaat op zoek naar zichzelf op foto’s van een event.

Aanvullende tip:

Klamp een spreker aan na zijn keynote en interview hem of haar kort en stream dit live, bijvoorbeeld via Periscope.

Deze bronnen  helpen mij iedere dag bij het genereren van de juiste content voor onze doelgroepen. Ook bieden ze mogelijkheden tot het cureren van content. Eventverslagen bijvoorbeeld, lenen zich uitstekend voor content curatie. Je kunt er naar verwijzen in nieuwe artikelen en er nieuwe informatie aan toevoegen. Dat geldt ook voor whitepapers of blogs die je genereert uit de Customer journey workshops of het trendrapport dat je samen met een leverancier opstelt.

Aanvullende artikelen:

Foto: www.shutterstock.com