Vorig jaar heeft 216digital een artikel gelanceerd over de trends in b2b e-commerce. Daarvoor ben ik ook geïnterviewd, samen met een aantal vakgenoten. Mijn inbreng heb ik er even uitgepikt en vertaald. Ik ben benieuwd welke e-commerce innovaties jij verwacht. 

Hoe zou e-commerce model de wereld van B2B sales kunnen stroomlijnen?

E-commerce is een serieus kanaal in B2B sales deze dagen, en nog steeds aan het groeien. Ik heb klanten 10% meer omzet zien doen in het eerste jaar dat een B2B shop werd geopend. Dat is 10% extra business, die ze zonder de online winkel niet zouden hebben. Het is spannend om te zien hoe e-commerce wordt ingezet op verschillende manieren.

Je ziet bedrijven die complexe producten online verkopen, terwijl andere er voor kiezen om alleen onderdelen of onderhoudsproducten te verkopen via de website. Er is ook een verschil in de manier waarop klanten en potentiële klanten worden bediend. Je ziet initiatieven waarbij het B2B e-commerce kanaal alleen maar ingezet wordt om nieuwe orders van bestaande klanten te verwerken. Anderen proberen juist producten te verkopen aan de hele wereld via de online shop.

B2B e-commerce is een manier om de verkoop te verhogen, nieuwe markten te vinden en klanten snel en eenvoudig te bedienen. Het is een veld dat verder zal worden ontdekt, er is geen e-commerce template die past op alle B2B-bedrijven.

Welke innovaties zou je willen zien in B2B e-commerce?

Alle B2C innovaties zijn nuttig voor B2B shops. Ik denk dat we nog veel innovaties met big data en connectiviteit gaan zien. Veel nieuwe mogelijkheden ontstaan ​​als gegevens van andere bronnen en systemen worden gekoppeld aan de online shop. Als een machine in een productiebedrijf gebruikmaakt van sensoren om de levensduur van bepaalde onderdelen te meten, kan de machine de eigenaar automatisch een signaal geven als het moet worden vervangen. De machine zou ook direct de order kunnen klaarzetten voor het nieuwe onderdeel in de shop van de leverancier. De klant heeft alleen de order goed te keuren. Dit bespaart klant en leverancier tijd en zorgt voor een razendsnelle afhandeling. Iedereen wint. Dat is slechts een voorbeeld van de mogelijkheden die de digitale transformatie met zich meebrengt.

We zullen ook meer online winkels in de dienstverlening gaan zien. Diensten, zoals consultancy, kunnen geproductized en online besteld worden.

Daarnaast hoop ik dat online shops nog meer toegespitst worden op de wensen van de klant. De ontwikkelingen zijn erg spannend rondom het aanbieden van klantspecifieke content en het bieden van een unieke ervaring per klant.

Wat is de rol van B2B Sales in het B2B e-commerce business plan?

Sales biedt alle input voor de e-commerce activiteiten. Goede B2B salesprofessionals hebben een grondige kennis van markten en producten en zullen een belangrijke rol spelen in de verkoop- en marketingplannen. Noem het verkoop, noem het marketing; het gaat om de toegevoegde waarde, de klik en vooral het relevant zijn voor de klant. Die relevantie zullen Sales en Marketing samen moeten brengen door hun kennis uit het veld te bundelen.

Hoe kunnen organisaties hun klanten bewegen om de overstap te maken van telefonische orders naar web orders?

Door een plezierige en gemakkelijke ervaring neer te zetten zodat ze liever online bestellen dan via de telefoon. En, door ze vanaf het begin te betrekken bij het B2B e-commerce project.

Het volledige (Engelstalige) artikel vind je hier: https://216digital.com/b2b-ecommerce-trends. 

 

Afbeelding: www.shutterstock.com