Definitie Whitepaper Marketing

Whitepaper marketing is het uitbrengen van een Whitepaper is om kennis over een bepaald onderwerp te verstrekken om in contact te komen met een prospect/klant en het imago als thought leader te laden.

Whitepapers in ruil voor data

Whitepaper marketing wordt vaak gebruikt binnen content marketing strategieën als leadgeneratie-tool. Verschillende websites bieden de ruimte (vaak tegen betaling) om whitepapers aan te bieden aan doelgroepen. Zodra de bezoeker de whitepaper download gaan de prospectgegevens naar de whitepaper aanbieder. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt voor vervolg marketingacties middels een opvolg mail, een telefoontje of bijvoorbeeld een retargeting campagne.

Het gratis aanbieden (nou ja, in ruil voor contactgegevens!) van Whitepapers kan zeer concrete leads opleveren en bijdragen aan de merkbeleving van de klant. In een goede whitepaper demonstreert de aanbieder kunde en kennis van zaken. De commerciële boodschap blijft doorgaans achterwegen of past naadloos bij de besproken onderwerpen.

whitepaper b2b inbound

Whitepapers spelen in op interessegebieden van doelgroepen

Het streven is hoe dan ook; het aanspreken van doelgroepen door in te spelen op de interessegebieden van de lezer met waardevolle content. Dat wil zeggen;

inspirerend; een sterk opiniestuk over een recente ontwikkeling

actueel; de presentatie van onderzoeksgegevens over een relevant onderwerp

inhoudelijk; een inhoudelijke uiteenzetting van een valkgerelateerd onderwerp.

Artikelen over Whitepaper Marketing

(afbeelding: www.shutterstock.com