Van Marketing Bureau naar Software Leverancier

door Marcel Nanning | Last Updated:   12 augustus 2015

Er is een interessante ontwikkeling gaande. Bestaande én nieuwe B2B Marketing Bureau’s zien de Marketing Automation trein langs denderen en willen deze niet missen. Naast Marketing adviseur, projectmanagers en campagnemanager worden ze nu software leveranciers. De meeste grote Marketing Automation merken verkopen via een reseller-strategie. Marketingbureau’s kiezen doorgaans voor één of enkele systemen die ze adviseren en implementeren bij hun klanten. Dit zorgt voor een geheel nieuwe dynamiek in de bureauwereld. Bureau’s moeten kennis opdoen van de beschikbare systemen in de markt en keuzes maken. De boodschap naar de klant verandert ook. 

Zichtbare verandering bij HubSpot Marketing Bureau’s

In hoeverre de boodschap verandert is goed zichtbaar bij HubSpot leveranciers. Omdat HubSpot een van de Marketing Automation grondleggers is met een geweldige content strategie en inbound filosofie kiezen veel bureau’s voor HubSpot. Dit betreft vaak een strategische keuze met een aanpalende filosofie. Een opvallende ontwikkeling die hier mee samengaat is het ontstaan van een soort Inbound Marketing eenheidsworst. Genuanceerd; de HubSpot Inbound Marketing eenheidsworst. Want met het HubSpot dealerschap komt ook het HubSpot Inbound Marketing evangelie. Websites van HubSpot dealers lijken in grote lijnen sterk op elkaar. Hoe vaak heb je deze afbeelding voorbij zien komen? HubSpot methodeEn creatieve variaties hierop. Het stopt niet bij die afbeelding. In verschillende gevallen staat de complete site in het teken van de HubSpot theorie en de uitleg van de inbound marketing stappen. Hier is niets mis mee. Het gaat de goede kant op met het marketing vak. Het geloof in Inbound Marketing groeit en verdringt de traditionele interruptie marketing methodes. Wat echter ten onrechte naar de achtergrond verdwijnt is de toegevoegde waarde van het bureau. Het verhaal van het bureau is zo ontzettend belangrijk, anders kunnen b2b klanten net zo goed met een blinddoek een HubSpot partner selecteren.

Vóór HubSpot was er ook onderscheidend vermogen. Goede bureau’s slagen er in om juist hun toegevoegde waarde uit te leggen en dit verhaal te vertellen. Waar ze goed in zijn, waar ze in geloven en wat ze concreet kunnen betekenen op marketing en content-creatie gebied. Gelukkig zijn hier nog genoeg goede voorbeelden van te vinden. Het zou niet verkeerd zijn als hier meer focus op komt. Want het verhaal is wat overblijft als het HubSpot stof neerdaalt.

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.