De enorme kracht van growth hacking in het digitale tijdperk

door Ruud Moors | Last Updated:   9 november 2018

Door Ruud Moors

Het opvallendste kenmerk van de digitale transformatie is ongetwijfeld de hypersnelle opkomst van disruptieve bedrijven – een entree die ten koste gaat van traditionele ondernemingen. Zo is de aloude winkelketen V&D definitief uit het straatbeeld verdwenen en heeft het bedrijf plaatsgemaakt voor e-commerce-platformen als Alibaba, Amazon en Coolblue. Maar vooral het ontstaan en de explosieve groei van organisaties zonder enig bezit zoals Airbnb, Facebook en Uber springt in het oog. De gemeenschappelijke factor van deze nieuwkomers wordt geduid met een nieuwe marketingterm: growth hacking.

Na een indrukwekkende carrière bij onder andere Razorfish, Google en Uber houdt Noud van Alem zich vandaag de dag vooral bezig met data-driven growth hacking. Hij doet dat als chief growth officer bij growth entrepreneur RevelX. Tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’ – het aansprekende event dat op donderdag 22 november 2018 plaatsvindt in Spant! in Bussum – gaat hij dieper in op de 5 elementaire componenten van een snelgroeiende onderneming. Een sneak preview van zijn presentatie op die dag.

Digitale transformatie

Noud van Alem b2b“De digitale transformatie heeft de consumenten de afgelopen jaren veel gebracht. In talloze boeken is aan dit onderwerp uitgebreid aandacht geschonken. Dat is niet zomaar in een paar zinnen samen te vatten. De hele manier hoe consumenten beslissingen nemen, hoe zij informatie delen en communiceren, is volledig getransformeerd. Maar vooral ook hoe zij met bedrijven willen interacteren, is 180 graden veranderd.”

Hij geeft enkele voorbeelden van de wijze waarop consumenten tegenwoordig hun verlangens uiten:

Verandering consumentengedrag

Noud van Alem constateert echter een aantal hele duidelijke aspecten die extreem van invloed zijn geweest op de verandering van het consumentengedrag en de wijze waarop consumenten beslissingen nemen in het leven:

Growth hacking is een mindset waarmee je alle obstakels tussen jouw product of service en je klant probeert te verwijderen door een heel gestructureerd proces van continu experimenteren, leren en verbeteren toe te passen.

Growth hacking

Growth hacking wordt vaak vergeleken met digital marketing. Maar dat is slechts een heel klein deel van het in feite is. Growth hacking is een mindset – en zeker geen magische formule – waarmee je alle obstakels tussen jouw product of service en je klant probeert te verwijderen door een heel gestructureerd proces van voortdurend en consequent experimenteren, leren en verbeteren toe te passen.”

“Beslissingen over de volgende stap in het proces maak je op basis van wat de data je laten zien. Growth hacking gaat door de hele customer journey heen en omvat alle touchpoints met een klant of prospect, zowel online als offline. De wijze waarop marketeers de werkwijze succesvol kunnen toepassen is niet kort en bondig te beantwoorden. Duidelijk is wel dat aan verschillende voorwaarden dient te worden voldaan om versneld te kunnen groeien door middel van growth hacking.”

Klanten kennen

Enkele voorwaarden die Noud van Alem noemt om growth hacking succesvol aan te wenden:

Noud van Alem deelt zijn opvattingen tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’. Tijdens dit event – dat op donderdag 22 november 2018 plaatsvindt in Spant! in Bussum – worden de volgende stappen in de digitale transformatie uitgelicht. Op het programma staan actuele onderwerpen als growth hacking, influencer-marketing, blockchain, marketplaces, artificial intelligence, virtual reality en augmented reality.

 

Afbeelding: www.shutterstock.nl

 

Lees ook: Growth Marketing tips voor explosieve groei

Ruud Moors is redacteur voor CustomerTalk, Platform Innovatie in Marketing (PIM) en CX Circle. Customer Talk
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.