e-mail marketing software

Ook b2b marketeers zoeken massaal hun toevlucht in e-mailmarketing om te communiceren met prospects en klanten, daarmee is heeft e-mail marketing software een enorme vlucht genomen. Met deze pagina geven we een compleet beeld van e-mailmarketing software.

Het aantal e-mailtools en e-mail Service Providers (ESP) of e-mail vendors is de laatste jaren sterk gegroeid. Er is een veelheid aan e-mail marketing softwarepakketten en bijkomende diensten opgekomen om de marketeer te ondersteunen bij het uitvoeren van geautomatiseerde e-mail marketing. Het aantal aanbieders is groot en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider. Ook zien we e-mailmarketing software uitgroeien tot complete b2b marketingsoftware pakketten waarmee marketeers worden ondersteund in het leveren van de juiste content op de juiste plaats en tijd. Daarmee treden veel e-mailtools toe tot het domein van marketing automation.

Voorbeelden van e-mail marketing software: 

MailerLite

Onlangs hebben wij bij b2bmarketeers de overstap gemaakt van MailChimp naar MailerLite. De belangrijkste motivatie hiervoor waren de oplopende kosten van MailChimp. Voor een periodieke nieuwsbrief en het afvangen van nieuwsbriefaanmeldingen vanuit de website is MailChimp wellicht te uitgebreid. MailerLite biedt vergelijkbare functies, is handig in gebruik en kost veel minder! Als je een overstap van MailChimp overweegt en niet al te veel complexiteit zoekt, is MailerLite een uitstekend alterantief. Je kunt er overigens e-mailnieuwsbrieven, formulieren, landingpages én websites mee bouwen. Je krijgt dus wel echt waar voor je geld!

Probeer Mailerlite via deze link

Lees hier onze uitgebreide MailerLite review

ActiveCampaign

Een uitgebreid e-mailmarketing, marketing automation en CRM pakket. De basis is e-mailmarketing en dat doet het goed. Een marktkiller in de wereld van e-mail marketing software omdat ActiveCampaign veel biedt voor relatief weinig.

ActiveCampaign voorziet in een aantal domeinen en doet dit erg goed:

Probeer ActiveCampaign gratis

Lees hier de review (inclusief link naar gratis trial)

Spotler

Dit is een Nederlandse tool met een aardige footprint in Nederland, Belgie en andere Europese landen. De Spotler groep timmert al jaren aan de weg en is door groei en slimme overnames aan het bewegen naar de top van de europese markt. Spotler is een hele sterke e-mailmarketing machine die gebruiksvriendelijk is en door veel kleine en middelgrote bedrijven gebruikt wordt.

Convertkit

Een van de meest gebruikte e-mail marketing software pakketten in de wereld. Deze tool richt zich voornamelijk op het versturen van eenvoudige en vooral persoonlijke e-mails. Ook kun je er flows mee in elkaar klikken en is de tool redelijk betaalbaar, vergeleken met andere tools.

Probeer Convertkit gratis

Lees hier de Convertkit review

Copernica

Copernica is ook een Nederlandse partner met en al jaren een grote speler op het gebied van e-mail marketing en Marketing Automation.

MailChimp

Als je iets met e-mail marketing software gaat doen, kom je altijd de optie MailChimp tegen. Het is een zeer grote speler met een speelse invalshoek. Ideaal voor starters en groeit ook prima mee. Onlangs is MailChimp overgenomen door een grote speler uit de boekhoudsoftware/e-commerce-hoek. Daarmee is het de vraag hoe de tool zich verder gaat ontwikkelen. Ik gebruik de tool zelf ook en ben er tot nu toe zeer tevreden over. Het grootste minpunt vind ik dat er heel lang geen visuele workflow-opties waren om e-mailfunnels op te zetten.

Probeer MailChimp via deze link

Laposta

Een andere Nederlandse speler met aardig wat markt is Laposta. Dit is een zeer degelijke oplossing met veel functionaliteit. De tool past ook bij organisaties als overheden, musea, verenigingen, zorgorganisaties e.d.

SaaS model voor ESP’s

De meeste e-mail marketing software oplossingen worden middels een SaaS (Software as a Service) model aangeboden. Ook is het vaak mogelijk om eerste te werken met een proefversie alvorens een keuze te maken voor een jaarabonnement bijvoorbeeld.

De email software vendors bieden vaak aanvullende diensten aan zoals:

Ook bieden de meeste e-mail marketing vendors verschillende varianten aan van hun oplossingen met verschillende afrekenmodellen. Het is in de e-mail marketing wereld gebruikelijk om te betalen per maand/per jaar en per verzonden mail of per het aantal subscribers (abonnees).

Integratie van e-mail marketing software met andere systemen

Naast de groeiende functionaliteiten binnen de e-mail marketing software zien we ook een toenemende behoefte aan integratie ontstaan met andere systemen.

1. Integratie met CRM

Niet alleen met social media maar ook met CRM pakketten. De behoefte aan het werken vanuit 1 database en het minimaliseren van foutmarges ligt hier aan ten grondslag. Vandaar dat E-mail Marketing Software vendors er voor kiezen om integraties aan te bieden voor verschillende CRM software. Dan gaat het om het koppelen van databases aan de email marketing software, het terug laten lopen van open- en klikgedrag in de CRM-systemen of het verzenden van e-mail marketing campagnes vanuit de CRM software. Niet vreemd dat verschillende CRM pakketten ook integrale e-mail marketing functionaliteiten aanbieden.

2. Integratie met analytics

Marketeers zijn gek op data, en dat weten de E-mail Software Providers maar al te goed. Data uit e-mail marketing tools kan vrijwel altijd worden geladen in analyse tools zoals Google Analytics en Microsoft Power BI. Op deze manier kan de Customer Journey in kaart worden gebracht vanaf de e-mail naar acties op de website en eventuele conversies. Successen en het rendement van iedere mailing kan op deze manier scherp inzichtelijk worden.

3. Integratie met websites & landingpages

De meeste e-mail marketing pakketten bieden de mogelijkheid om e-mail adressen te verzamelen via formulieren die op websites geplaatst kunnen worden. De meeste ESP’s bieden overigens ook de mogelijkheid om landingpages in te richten en het hele proces via de e-mail marketing software te laten verlopen.

De voordelen van e-mailmarketing software

Dat e-mailmarketing voordelen heeft is duidelijk. De markt van e-mailmarketing software aanbieders groeit nog steeds. Onderzoek van Het e-mail marketing research van FortuneBusiness laat zien dat dit type software doorgroeit. Alleen in de USA vertegenwoordigen deze tools al honderden miljoenen dollars.

e-mail marketing software market

Dat is ook te verklaren. E-mail marketing neemt een steeds groter rol aan in de marktingmix van bedrijven.

Dat komt door een aantal duidelijke voordelen van e-mail marketing software:

  1. Je kunt automatisch e-mails versturen naar grote groepen
  2. Je kunt in de meeste gevallen verschillende zaken meten zoals: of e-mails worden ontvangen, gelezen en op welke links gelikt wordt.
  3. Je kunt e-mails opmaken in aantrekkelijke templates
  4. Je hebt de mogelijkheid om automatische e-mails in te stellen na een bepaalde actie, zoals het invullen van een formulier
  5. Veel e-mailmarketing software tools bieden de mogelijkheid workflows op te zetten met verschillende campagne-onderdelen

Wat zijn de nadelen van e-mailmarketing software?

Aan de opkomst van deze populaire softwaresystemen kleeft ook aantal nadelen. Een aantal nadelen van e-mail marketing software bespreken we hier:

  1. E-mailmarketing tools zijn niet altijd even vriendelijk qua prijs. Zeker als het aantal abonnees oploopt, kunnen de tools ook behoorlijk prijzig worden
  2. E-mailmarketing tools kunnen behoorlijk verschillen; in bepaalde gevallen kun je er achter komen dat je functionaliteit mist. Overstappen naar een andere tool is niet altijd even eenvoudig. Zeker niet als je ook de voorgeschiedenis mee wilt nemen.
  3. Je moet er mee leren werken.

Artikel gepubliceerd op 18 juni 2014. Geüpdatet op 15 november 2021.

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.