Mobile-First-Indexing wordt realiteit in 2017. In business-to-business gaan steeds meer bedrijven over op een mobile first gedachte. Google is hier al jaren mee bezig en checkt websites op de mate van mobiele vriendelijkheid. Mobile-First-Indexing staat bovenaan de roadmap van Google voor 2017. Bij jouw bedrijf ook?

Mobile-first-indexing in b2b in 2017

In 2013 kondigde Google aan dat Mobile Friendly websites hoger ranken dan sites die dat niet zijn. In 2014 introduceerde Google het Mobile Friendly label. In de SERP kon je zien of een site Mobile Friendly was. Dit is in 2016 afgeschaft omdat mobile friendly websites inniddels eerder regel dan uitzondering zijn en de melding niet veel meer toevoegt. In 2015 kondigde Google al aan dat het punt is bereikt: er zijn meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten. In 2017 gaat Google over op Mobile-first-indexing.

Dat betekent dat je site beoordeeld zal worden op hoe de site op mobiele devices wordt weergegeven. In de basis heb je daarin 3 scenario’s:

  • Een website heeft geen mobiele site
  • Een website kent een aparte mobiele site
  • Een website is responsive

Als je hier als B2B marketeer nog niet over nagedacht hebt, zou het aan te raden zijn het punt te agenderen voor 2017. Niet voor Google overigens, maar voor je bezoeker. Google volgt in de regel de wensen en het gedrag van de bezoeker. Dat is in dit geval ook zo. Bezoekers verwachten een prettige gebruikerservaring als ze via een mobile device jouw website bezoeken.

We understand this is an important shift in our indexing and it’s one we take seriously. We’ll continue to carefully experiment over the coming months on a small scale and we’ll ramp up this change when we’re confident that we have a great user experience. Though we’re only beginning this process, here are a few recommendations to help webmasters prepare as we move towards a more mobile-focused index. – Doantam Phan, Product Manager Google

Bij het schrijven van dit artikel heb ik de statistieken van b2bmarketeers.nl geraadpleegd. Het aantal bezoekers vanuit mobiele devices stijgt ieder jaar. Desktop is nog steeds de hoofdbron.

mobile-first-indexing b2b 2017

Hoe test je of je site Mobile Friendly is?

Als je wilt testen hoe mobile friendly jouw website (of die van een concurrent) is, kun je het beste deze tool gebruiken: https://search.google.com/search-console/mobile-friendly. Dit is een tooltje van Google (onlangs vernieuwd) waarmee je in 1 oogopslag ziet in hoeverre je site Mobile Friendly is en klaar is voor mobile-first-indexing. Hier kun je ook gelijk je site indienen voor mobile-first-indexing.

mobile-first-indexing test google b2b

 

mobile-first-indexing google indienen 2

Hoe maak je de website klaar voor Mobile-first-indexing?

  • Zorg voor een mobiele website, responsive website of app. Je ziet tegenwoordig steeds vaker html5 varianten van websites die de gebruikerservaring van een app bieden.
  • Zorg voor een razendsnelle website. Google let ook op de laadtijd van website. Voorkom het gebruik van zware bestanden zoals grote afbeeldingen.
  • Gebruik geen software zoals Flash of andere elementen op je site die de mobiele gebruikerservaring in de web zitten.
  • Check je site op de leesbaarheid van teksten. Als je moet zoomen of horizontaal moet scrollen is het niet goed.
  • Denk goed aan de opmaak van knoppen en links. Vergeet daarbij niet naar je menu-structuur te kijken. Een veelgebruikte oplossing is het uitklapmenu dat we ook kennen van social media apps zoals Facebook.

Veel succes met het (verder) uitrollen van de mobile frist strategie in 2017!

Lees ook deze gerelateerde artikelen over SEO en mobile-first-indexing: