Meer vertrouwen met Influencer Marketing

door Martijn Meijer | Last Updated:   25 februari 2022
Influencer marketing voorbeeld = marilyn-monroe
Een oud voorbeeld van hoe invloedrijke mensen werden ingezet voor een merk.

De eerste parallelle sessie die ik tijdens The Social Experiment bijwoonde was de workshop Influencer Marketing, verzorgd door John Meulemans van 3sixtyfive. In dit verslag leg ik uit waarom Influencer Marketing volgens Meulemans een boost kan geven aan conversaties rondom jouw merk.

Influencers en hotspots

Influencers of beïnvloeders zijn mensen die het vertrouwen hebben van het publiek. Zij hebben autoriteit in bepaalde kennisgebieden die hen geloofwaardigheid geeft. Denk aan journalisten, bloggers, wetenschappers, politici en beroemdheden. Online beïnvloeders hebben invloed via blogs en andere sociale platformen. Naast invloedrijke personen zijn er ook invloedrijke plaatsen op het web, zogenaamde hotspots, waar mensen praten over merken, producten en bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn sociale netwerken, online fora en communities.

Trust, Talks en Transparancy

To zover de definitie van influencer marketing, waarbij tijdens deze sessie sterk de nadruk is gelegd op de online kanalen (logisch gezien het social karakter van het event). Influencer marketing is een strategie om op een positieve wijze de buzz rondom je merk te versterken. Factoren die hierbij een bepalende rol spelen, zijn vertrouwen (trust), conversaties (talks), en transparantie (transparancy).

Kortom, vertrouwen moet je winnen, je moet meedoen aan de conversaties, en je moet rekening houden met transparantie. Influencer marketing kan hierbij helpen.

Focus op earned media

Het toepassen van influencer marketing betekent een verandering in de manier van communiceren. Waar in het traditionele model de nadruk sterk ligt op bought media (zoals advertenties), richt je je bij influencer marketing zoveel mogelijk op earned media: het ‘verdienen’ van zoveel mogelijk buzz, posts en retweets. De earned media zijn dus leidend, terwijl de owned media (website, nieuwsbrieven, Facebook Page, Twitter account) en bought media hieraan ondersteunend moeten zijn. Samengevat is het advies dus om de aandacht te verleggen van adverteren naar conversaties.

Vertrouwen winnen met invloedrijke experts

Mensen vertrouwen experts, vaak zelfs meer dan hun eigen vrienden. Met de juiste experts kan effectief vertrouwen gewonnen worden en positieve mond-tot-mondreclame ontstaan. Hoe sterk dit effect is, hangt af de invloed die een expert heeft. Deze invloed kan je meten met allerlei tools, zoals Klout of Peerindex. Bedrijven zijn soms erg creatief in het opnemen van deze tools in hun influencer marketing, waarbij het met ethiek soms niet zo nauw genomen wordt.

Influencers identificeren en valideren

Een nadeel van tools om de invloed van beïnvloeders te meten, is dat deze niet kijken naar de relevantie van influencers voor jouw merk of groep. Daarom gebeurt het meten en identificeren van beïnvloeders nog met de hand. Hierbij wordt goed gelet op het sentiment rondom de beïnvloeder, naar waar hij of zij over praat en hoe zijn geluid resoneert over het hele internet. Om de invloed van beïnvloeders zo objectief mogelijk te bepalen, worden drie criteria toegepast:

Om deze gegevens te verzamelen en samen te voegen is dus nog steeds een hoop handwerk nodig.

Influencers activeren

Het identificeren van influencers is slechts het begin. Wat je daarna doet, bepaalt je succes in influencer marketing. Daarom loont het de moeite om een doordacht influencer marketing programma op te zetten, waarbij je in ieder geval goed nadenkt over de doelstelling, relevantie van de relatie en een passende benadering van de influencer.

Ook influencers binnen het bedrijf kunnen effectief worden ingezet. Zij zijn vaak makkelijk te managen, ze ondersteunen je merk en hebben er diepgaande kennis over. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in het influencer marketingprogramma en kunnen tevens een belangrijke bijdrage leveren aan het verankeren van sociale media in het bedrijf.

Mijn conclusie

Ik ben na de workshop nog enthousiaster geworden over influencer marketing, dat naar mijn idee een krachtig instrument is om online conversaties over je merk een positieve impuls te geven. De vele voorbeelden van hoe marketeers met een of enkele influencers een miljoenenpubliek wisten te bereiken, onderstrepen de potentie die uitgaat van deze strategie. Wat bovenstaande zeker ook duidelijk maakt, is dat het een structurele aanpak nodig heeft met visie, geduld en regie. Anders kan influencer marketing voor zowel het merk als de beïnvloeder omslaan in een desillusie, met alle gevolgen van dien.

Foto door cottonbro via Pexels

 

Martijn Meijer is marketing consultant en werkt als freelance marketeer vanuit zijn b2b marketingbureau: Meilleur Marketing. Martijn is business-tobusiness marketing specialist en expert in productmarketing, online marketing en social media. Hij richt zich vooral op softwarebedrijven, ICT leveranciers en zakelijke dienstverleners. Website: meilleurmarketing .
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.