Social Media Insights, de échte marketing business intelligence

door Marcel Nanning | Last Updated:   24 februari 2013
telefoon

Een aantal Social Media Insights? Pubers worden internationale popsterren door een YouTube filmpje, Noord Africa ontploft in een keten aan revoluties na 1 facebook oproep en 1 enkel twitterbericht brengt machtige telecomleveranciers aan het wankelen. Al een tijdje heeft u het gevoel: hier gebeurt iets, wat moeten we hier mee. Of moet ik hier niets mee? Hoe weet je hoe Social Media passen in uw marketingstrategie? En als u iets gaat doen met sociale media, welke stappen moet u dan doorlopen om Social Media Insights te gebruiken?

Marketing draait voornamelijk om: Hoe kan ik mijn doelgroep het beste bereiken en mijn doelen behalen op een zo efficiënt mogelijke manier? Om iets te kunnen zeggen over de invloed van Social Media in de wereld van uw doelgroep, moet u de doelgroep kennen, en uw klanten. Dat moet voor uw geen nieuws zijn. Het probleem is echter, hoe doe ik het en met welke inzichten?

Praat nooit over zaken!

Het antwoord is voor de hand liggen maar wordt toch nog veel te weinig gedaan: Praten met uw klant. Echt praten. Niet over zaken, niet over uw producten of diensten, maar gewoon over het dagelijkse leven. Praat met uw klant over alles, behalve over business. Begin over voetbal, of dat u eigenlijk liever naar rugby kijkt, hoe de ipad u bevalt, of hij er een heeft? Is uw klant gadget freak? Hoe gevoelig is uw klant voor reviews? Op welke manier boekt uw klant een vakantie? Heeft hij een iPhone? Is deze wel of niet gejailbreaked en hoe heeft hij dat gedaan?

Gevoelig voor een telefoontje

U zult merken dat u bezig bent met uw klant echt te leren kennen. U zult aan gaan voelen in hoeverre bepaalde social media een rol spelen in het leven van de klant. Uberhaubt, hoe uw klant omgaat met middelen en marketingprikkels die op hem afkomen. Misschien ontdekt u dat uw klant een actieve blogger is, en dat elke hardcopy mailen van uw hand in het ronde archief verdwijnt en juit leidt tot frustratie bij de klant . Of ontdekt u dat uw klant vooral gevoelig is voor een telefoontje op z’n tijd en de meeste digitale infrastructuren links laat liggen?

social media insights dashboard

Social Media Insights voor Marketing Business Intelligence

Door echte gesprekken te voeren met uw klant en deze informatie te combineren met uw Business Intelligence, kunt u gegrond een beeld vormen en gebaseerd op feiten een beslissing nemen over uw middeleninzet. Alle Social Media Interacties (views, likes, comments, viewtime) in combinatie met Social Media meta-data vormen een brede dataset die je kunt gebruiken om beslissingen te nemen.

Deze data kun je toevoegen aan CRM-systemen om op die manier de marketeers en salesprofessiols meer handvatten te geven voor scherpere booschappen en een betere middelen-inzet. Allereerst kun je er de generieke contactdata mee verrijken, DMU‘s beter in kaart brengen en nieuws rondom de organisatie monitoren.

Social Media Insights voor Sales Intelligence: welke prospects bewegen?

Deze data kan ook gebruikt worden om te kijken welke prospects aan het bewegen zijn en een bepaalde interesse tonen voor producten/diensten. Volg bijvoorbeeld bepaalde Social Media groepen of hashtags en zie welke prospects op welke thema’s reageren. Je kunt ook kijken naar de reacties op Social Media berichten die jouw organisatie heeft verzonden en daar op inspelen.

Het gaat uiteindelijk om het vertalen van Social Media Insights in interactie

Hoeveel data je ook verzameld en welke insights je hebt; uiteindelijk zal er een bepaalde interactie moeten plaatsvinden om prospects te doen bewegen. Door goed en op de juiste manier in te spelen op de wensen van de prospect en dus een betere boodschap op een beter moment te brengen is de succeskans groter. En uw relatie met de klant zal verbeteren. Dus praat, observeer en leer. Want ook in de wereld van B2B marketing hebben we gewoon te maken met mensen.

Over Social Media Insights gesproken: …als u dan toch bezig bent, kijk dan ook even naar uzelf;  want hoe vaak kijkt u op uw telefoon?

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.