De explosie van het gebruik Social Media laat zien hoe internet zich leent voor het aangaan van interactie, ook in b2b. Mensen zijn altijd bezig met mensen en sociaal in interactie. Marketeers zijn altijd op zoek naar de juiste middelen om hun doelgroepen te bereiken op de meest effectieve en efficiente manier. De b2b marketeer van vandaag de dag kan niet om Social Media heen; dat wil zeggen; Social Media zijn hot, worden gebruikt en hebben invloed. Het gaat er om hoe je er als marketeer mee omgaat. Je hebt hoe dan ook met Social Media te maken. Ook in de business to business vragen Social Media in sommige gevallen zoveel aandacht dat er specifieke medewerkers voor worden ingezet.

Blogs over Social Media in b2b:

b2b leadgeneratie met LinkedIn

Social Media Cockpit inrichten als MKB

b2b leadgeneratie met Twitter

Welke mogelijkheden bieden Periscope en Meerkat voor b2b marketing?

Weg met Social Media icons op tv

Social Media & B2B Marketing

Maar let op! Social Media zijn slechts middelen. Net als e-mail marketing dat is. Of je advertenties in bladen. En; Social Media zijn niet gratis! Alles wat je wilt doen via Social Media vergt een investering in kennis en tijd. Social Media in b2b In de b2b marketing zien we de aandacht naar Social Media sterk verschuiven. De veelal afwachtende houding van 4 jaar geleden is weg; social media staan hoog op de agenda. Een opkomende hype in Online Marketing is Social Advertising zoals Facebook Advertising.

Ook worden LinkedIn en Twitter steeds vaker ingezet om de interactie aan te gaan met doelgroepen en klanten. Daarnaast zien we het intern gebruik van Social Media stijgen; Social Enterprise. Medewerkers wisselen informatie uit via een afgesloten social network binnen de organisatie. Yammer is een voorbeeld hiervan.

Tip; check hier wat er in de Social Media over jouw merk gezegd wordt; http://www.socialmediacheck.nl/

B2B Social Media integratie met CRM

Een andere duidelijke trend is de integratie met andere systemen. E-mail marketing en CRM worden geïntegreerd met Social Media. Dit gaat soms ver en heeft in het geval van CRM geleid tot een nieuwe variant: Social CRM. Een ‘CRM’ pakket met een vergaande focus op Social Media. Social Media gaat ook een steeds grotere rol spelen in de vindbaarheid van bedrijven.

Een voorbeeld casus van social media in b2b (John Deere)

Social Media: What’s in it for me?

Op b2bmarketeers.nl proberen we zoveel mogelijk de praktijk op te zoeken rondom Social Media. Algemene verhalen over het succes van Twitter of Facebook zijn interessant voor de beeldvorming, maar niet meer dan dat. We gaan op zoek naar casus uit de praktijk en leren van de ervaringen van anderen.

Een ander Social Media b2b voorbeeld: Cisco.

Social Media zijn vaak onderdeel van een Content Marketing of Inbound Marketing campagne.