Account Based Marketing is het uitvoeren van gerichte marketing acties op vooraf geselecteerde accounts. Kenmerkend voor Account Based Marketing of ABM is het doelgericht inzetten van marketingtechnieken op DMU leden van bedrijven om zo leads te genereren. In de meest extreme variant van Account Based Marketing worden individuele bedrijven gezien als een markt op zich, waar een campagne voor bedacht wordt. Binnen deze campagnes maakt de marketeer onderscheid tussen de verschillende rollen en worden deze voorzien van hun eigen marketingboodschappen.

Account Based Marketing in B2B

ABM is niets nieuws. Deze manier van Marketing is al meer dan 15 jaar gemeengoed in Business-to-Business. B2B Marketeers zijn het gewend om te werken met segmenten en (mini)-verticals. Dat geldt ook voor het werken met DMU’S. Al langere tijd maken marketeers onderscheid in one-to-many, one-to-few en one-to-one marketing. De keuze hiervoor is afhankelijk van de doelstelling, doelgroep en beschikbare middelen. Als er spraken is van een grote doelgroep waarvan geen detailgegevens bekend zijn en de naamsbekendheid laag is, kun je kiezen voor een branding-campagne waarbij je middelen worden gekozen die lading geven aan de naamsbekendheid. Als je concreet leads wilt genereren in een specifiek marktsegment zou je kunnen kiezen voor direct marketing technieken en marktbewerking op basis van one-to-few of one-to-one communicatie.

Vooral bij bedrijven die zich richten op grotere accounts is Account Based Marketing een veelgebruikte techniek omdat daar de baten duidelijk opwegen tegen de kosten. De techniek leent zich ook voor creatieve marketing inspanningen met een relatie hoog budget per account.

Artikelen over ABM: