Prove Everything or Die

door Marcel Nanning | Last Updated:   24 november 2011

Een andere spreker op het evenement  Digital Marketing in 1 Day was David B. Rockland. Overgevlogen uit de states met een verhaal over het meten anno 2011. Soms wat grijze materie, maar daardoor zeker niet minder interessant. De titel van zijn betoog was dan ook: “Prove Everything or Die” en borduurde voort op de 7 principles of PR Measurement.

b2b marketing prove or die

Met de komst van het web is er een flinke verschuiving in gang gezet als het gaat om het meten van campagnes. Meer dan ooit worden marketeers afgerekend op resultaat. Zaken zijn echter ook beter inzichtelijk, dus het sturen op resultaat is een logisch gevolg. Ook kun je juist als marketeer gebruikmaken van de diverse metrics om tot succesvolle campagnes te komen.

Belangrijk is daarbij wel, dat je op de juiste manier omgaat met het meten. Een stel wijze heren uit de online- en PR wereld (The Public Relations Society) hebben de koppen bij elkaar gestoken en hier een aantal regels opgesteld, bekend als: The Barcelona Principles.

De belangrijkste strekking van The Barcalona Principles:

De nadruk ligt vooral op het loslaten van het vergelijken met de effecten die een ‘vergelijkbare’ advertentie zou hebben in de ‘traditionele media’. Dat is appels met peren vergelijken, dat moet je dus niet doen, zegt Rockland. Daarnaast waarschuwt hij (op een komische manier overigens) voor het aannemen van cijfers en posities die jouw merk of product worden toegewezen. “Je staat in deze ranking zus en zo hoog”, “jouw merkwaarde is volgens deze tool x”. Je bureau moet aan kunnen geven hoe ze meten, wat ze precies meten en wat dit voorstelt. Als ze zich gaan verschuilen achter ‘het geheim van de smid’, moet je het al niet vertrouwen en een ander bureau zoeken, aldus Rockland.

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.