“Ik zie geen duidelijke scheiding tussen B2B marketing en B2C marketing, het gaat altijd om mensen die oprechte en relevante informatie willen, toch? We moeten het doel van de makelaars ook nastreven, uiteindelijk gaat het om de consument natuurlijk.”

Willeke Traa is Marketing Manager bij Zibber, een bedrijf dat woningpresentaties op Funda verzorgt. Vooral voor makelaars, maar indirect voor consumenten dus: “Eigenlijk is B2B marketing in de praktijk heel lastig, je maakt een omweg naar de consumentenmarkt. Je bent afhankelijk van je partners, maar goede samenwerking is ook wel bevredigend. We willen makelaars die trots zijn op Zibber.”

Deze case komt uit het nieuwe boek van Edwin Vlems over B2B Marketeers. Het interview komt ook terug in de workshop die hij met B2Bmarketeers.nl heeft opgezet, klik hier voor details.

Hoe is Zibber ooit begonnen?

“De twee oprichters zijn negen jaar geleden begonnen. Ze waren beide visueel ingesteld en zagen veel slechte presentaties van huizen op Funda voorbij komen. Ze gingen daarom aanbieden om die presentaties te maken, vooral aan makelaars. Inmiddels is het bedrijf flink gegroeid: we zijn nu met 120 werknemers in Nederland en 20 in België.”

“De oprichters begonnen te groeien op ervaring en onderbuikgevoel, maar vooral met veel ambitie. Op een bepaald moment kun je echter niet langer op alleen je onderbuik vertrouwen, we deden alles voor onze klanten en handelden niet vanuit een commercieel oogpunt. We kijken nu goed hoe we snelheid en kwaliteit goed over kunnen brengen, vooral snelheid is in deze branche erg belangrijk.”

Hoe doen jullie de marketing?

“Het persoonlijk contact dat onze fotografen en inmeters met consumenten hebben is heel mooi, ze komen bijzondere verhalen tegen waar we méér mee willen doen. Die willen we veel vaker naar buiten brengen, maar wel inbound: meetbaar en met doelen. We hebben ook vier persona’s ontwikkeld, ik heb daar ook veel collega’s bij betrokken. Het hele proces heeft ons veel opgeleverd, je verdiept je écht in de klant en zijn/haar uitdagingen en doelen. We hebben echt gelachen, omdat de persona’s echt tot leven kwamen door onze omschrijvingen. Het werd voor velen heel herkenbaar.”

“We zullen ook echt veel meer moeten gaan meten: wat zeggen de data? Iedereen snakt hier ook naar meer inzicht, we moeten laten zien hoe goed en kundig we zijn en hoe fijn het is om ons over de vloer te hebben. Dat de makelaars ons met vertrouwen naar een particulier kunnen sturen. Voor die particulieren is het immers een belangrijke stap, je helpt ze met de volgende fase in hun leven natuurlijk.”

Beginnen de makelaars jullie al te vertrouwen?

“We zien dat steeds meer van onze klanten graag een plekje willen veroveren op onze website en er ook actief om gaan vragen. Dus het lijkt erop dat we een partner worden. We willen ook steeds meer interviews met makelaars doen, aan de keukentafel.”

“We hebben op Instagram een maandelijkse ‘employee take over’, onze fotografen delen dan ‘live’ een werkdag met de buitenwereld via Instagram. Daar komen hele leuke reacties op. Ik heb ook geen regels voor de plaatsers, alleen tips. Het is allemaal vrijblijvend, maar het enthousiasme groeit wel.”

“We hebben echt gelachen, omdat de persona’s echt tot leven kwamen door onze omschrijvingen. Het werd voor velen heel herkenbaar.”

“We gaan binnenkort live met een online employee handboek, een soort openbaar intranet. Daarnaast zijn we met een blog begonnen. We willen onze kernwaarden bijvoorbeeld duidelijker overbrengen. En we gaan collega’s interviewen, die hebben natuurlijk mooie verhalen. Die mogen best gedeeld worden. Dat doen we nog veel te weinig.”

“Er is een flinke verandering gaande bij Zibber op allerlei vlakken: optimalisatie van processen om snelheid en kwaliteit te waarborgen, meetbaarheid van processen, inbound marketing, actief achter de schermen informatie naar buiten brengen, eigen werknemers een podium bieden en ze enthousiast maken, etc. We hoeven voorlopig niet stil te zitten!”

Eerder verschenen in deze serie interviews door Edwin Vlems: