Wat is Chatbot AI?

door Marcel Nanning | Last Updated:   7 februari 2023

Tags: ,

Chatbots en AI chatbots zijn enorm in opkomst. Vanaf begin 2000 zijn chattools in verschillende vormen te vinden op websites en telefoons. We spreken nu meer over conversational marketing of conversational ai. Daarbij draait het om het automatiseren van het klantcontact voor marketing- en service doeleinden. Machine learning en AI spelen daarin een groeiende rol die steeds verder groeit. Chatbot AI stelt organisaties in staat om gesprekken nog verder te automatiseren.

Wat is chatbot AI en wat is het verschil met rule-based chatbots?

Chatbot AI is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van een lerend vermogen (artificial intelligence) gesprekken voert met bezoekers. Deze tools worden ingezet op websites en kunnen via bestaande apps op mobiele telefoons worden geactiveerd zoals Facebook Messenger.

Van rule-based naar machine learning

De eerste chatbots werden ontwikkeld op basis van het faciliteren van mens tot mens-contact. Daarna kwam er vrij snel een rule-based-mechanisme om chatbots mee op te bouwen. Hiermee hebben wij ook geëxperimenteerd met onze eigen b2b chatbot! Die hebben we samengesteld met de tool Motion.ai (nu overgenomen door HubSpot). In die tool hebben we vragen en antwoorden vooraf gedefinieerd en via stroomschema’s ingesteld.

De chatbot identificeerde vervolgens bepaalde kernwoorden in de vraag van de bezoeker en gaf op basis van de vooraf ingestelde antwoorden informatie aan de bezoeker. Dit is zeer bewerkelijk en vraagt om een doorlopende menselijke aanpassing van de chatsoftware.

Machine learning voor groeiende database

Met chatbot AI pas je machine learning toe om de chatbot automatisch de database te laten groeien. De bot leert dus van de vragen die er gesteld worden en van de antwoorden die er in eerste instantie worden gegeven door de mensen.

AI-chatbots praten

AI chatbots worden automatisch betere gesprekspartners

Door een AI chatbot vooraf te voeden met data en de bot gaande weg data te laten verzamelen groeit de capaciteit van de software. Het algoritme van een AI chatbot is in staat om zichzelf met de vooraf ingegeven data en de date uit gesprekken doorlopend te verbeteren.

De bot leert dus van de gesprekken die hij voert met bezoekers. Er zijn ook methodes waarbij de AI chatbot in eerste instantie als live chatsoftware ingezet wordt om te leren van de vragen én de antwoorden. De database van vragen en antwoorden groeit hiermee snel en de AI chatbot kan steeds meer gesprekken zelfstandig oppakken naar mate de tijd vordert.

Tools voor het bouwen van AI chatbots

Er zijn verschillende technische platforms te vinden waarmee je AI chatbots kunt ontwikkelen. Er zijn ook bestaande bots te vinden die zich op basis van AI verbeteren. Een aantal voorbeelden vind je hier.

Voordelen van AI chatbots voor b2b organisaties

AI-enabled chatbots will better understand buyers’ context and provide more useful guidance, for instance, while automation will free up sales reps from administrative, non-selling tasks.

Forrester 2020

De voordelen van AI chatbots zijn onder te verdelen in een aantal thema’s

1. Besparen van resources

Chatsoftware met machine learning capaciteit kunnen helpen bij het efficiënter inzetten van resources. Enzerzijds kunnen support- of marketingmedewerkers meerdere chatgesprekken tegelijkertijd voeren. Anderzijds kunnen de bots autonoom gesprekken voeren om daarmee de druk op de servicedesk of de sales binnendienst weg te nemen.

2. Informatie verzamelen over klanten en prospects

De database van de ai chatbot groeit iedere dag en levert zeer waardevolle inzichten op over de verschillende doelgroepen. Je kunt veel leren van de gesprekken die gevoerd worden zoals;

Deze informatie kan gebruikt worden ter ondersteuning van productontwikkeling, het opzetten van marketingcampagnes en het verbeteren van de informatie op de website.

3. Verhogen van de klantgerichtheid

Een AI chatbot is dag en nacht beschikbaar. Ook is de bot niet gebonden aan een beperkte capaciteit aan medewerkers die de chat, telefoon of servicebalie bemannen. Je kunt klanten en prospects sneller helpen en daarmee de klantgerichtheid verhogen.

4. Verhogen van de conversie

Chatsoftware op basis van AI kan ook gebruikt worden om de conversie van bezoek naar aankoop te verhogen. Op vooraf ingestelde momenten kan de AI chatbot tevoorschijn komen als een klant al een tijd op bepaalde pagina’s kijkt. De bot zou ook een aantrekkelijk productaanbod kunnen doen zodat het voor de bezoeker interessanter wordt om een eventueel aankoop te doen. Ook kunnen de bots een rol spelen in het verstrekken van meer informatie over producten en diensten om op die manier de conversie te verhogen.

Voorbeelden van geavanceerde AI chatbots

Op dit moment zijn er twee toepassingen die eruit springen op het gebied van AI chatbots. Dan gaat het niet over het praten met bedrijven via een chatbot maar het raadplegen van big data via een taal-engine.

Chat GPT (OpenAI/Microsoft)

In 2022 lanceerde OpenAI de distruptieve ChatGPT-oplossing. Deze is voor iedereen beschikbaar en geeft een tipje van de sluier waartoe deze techniek in staat is.

Chat GPT..

Bard (google)

In februari 2023 lanceerde Google hun geavanceerde AI-taalmodel in de zoekmachine genaamd: Bard. Deze tool combineert de kracht van de Google zoekmachine met kunstmatige intelligentie om ingewikkelde vraagstukken eenvoudig te beantwoorden.

Andere voorbeelden

Daarnaast zijn er ook voorbeelden van specialistische tools die je helpen bij een specifiek vraagstuk. Denk aan video editing, audio editing of het maken van afbeeldingen.

Een daarvan is Midjourney. Via een chat geef je prompts in en op basis daarvan genereert de tool een AI– afbeelding. Niet echt een chat bot, wel een voorbeeld van geavanceerde AI-tooling met een language-model.

Meer weten over chatbots en de ontwikkelingen van conversational marketing? Lees deze artikelen:

Foto door Anthony Shkraba via Pexels

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.