Blogs schrijven? Met deze tips schrijf jij #1 blogs

door Marcel Nanning | Last Updated:   10 maart 2024

Spreekt de titel je aan? Mooi, dat is praktijktip 5; heb aandacht voor je titel ;-). Door onderstaande tips op te volgen heb ik #1 blogs geschreven als b2b blogger. Dat wil zeggen; blogartikelen die #1 ranken in Google of vaak gelezen worden. Tot zover de ‘chest pounding’ van deze aap 🙉. Voor iedereen die graag blogt of blogger wilt worden, een aantal lesjes die ik heb geleerd over blogs schrijven en graag met je deel.

Wat is een blogger?

Eerst duiken we even in een definitie. Wat is een blogger?

Een blogger is iemand die regelmatig artikelen schrijft op websites. Deze artikelen (blogartikelen of blogposts of blogs genoemd) varieren van inhoudelijke verdiepingen tot persoonlijke ervaringen en opinites. Bloggen biedt kansen aan iedereen met toegang tot het internet om informatie, ervaringen en meningen te delen.

Wie zien een uiteenlopende variateit aan blogartikelen op dit moment. Een aantal voorbeelden van soorten blogs:

Type blogUitleg
TechblogEen techblog richt zich op het bespreken en analyseren van technologische ontwikkelingen, trends, producten en nieuws. Het kan variëren van beoordelingen van gadgets tot diepgaande technische analyses, tutorials en programmeringstips.
BeautyblogEen beautyblog concentreert zich op cosmetica, huidverzorging, haarverzorging, make-uptechnieken en trends op het gebied van schoonheid. Het kan recensies van producten bevatten, tutorials voor make-uplooks en tips voor persoonlijke verzorging.
MarketingblogEen marketingblog behandelt verschillende aspecten van marketing, waaronder digitale marketingstrategieën, contentmarketing, socialemediamarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO), online adverteren, influencer marketing en merkstrategieën. b2bmarketeers.nl is hier een voorbeeld van.
ReisblogEen reisblog deelt ervaringen, tips, aanbevelingen en verhalen over reizen naar verschillende bestemmingen over de hele wereld. Het kan reisroutes, budgettips, accommodatiebeoordelingen en culturele inzichten bevatten om lezers te inspireren en informeren.
VoedingsblogEen voedingsblog richt zich op voedingsadvies, recepten, voedseltrends, gezonde eetgewoonten en dieetinformatie. Het kan recepten delen, voedingswaarde-informatie verstrekken en discussiëren over verschillende voedingsstijlen zoals veganisme of paleo.
ModeblogEen modeblog belicht modetrends, stylingtips, kledingrecensies, mode-evenementen en inzichten in de mode-industrie. Het kan ook DIY-projecten omvatten, interviews met ontwerpers en besprekingen over duurzame mode-initiatieven.
FitnessblogEen fitnessblog richt zich op lichaamsbeweging, workouts, fitnessroutines, gezondheidstips en advies over het bereiken van fitnessdoelen. Het kan trainingsprogramma’s, oefeningstechnieken, dieetadvies en motivatie voor een gezonde levensstijl bieden.
Financiële blogEen financiële blog behandelt onderwerpen met betrekking tot financiën, investeringen, budgettering, besparingen, schuldenbeheer en financiële planning. Er zijn blogs die zich richten op crypto, beleggen in aandelen, persoonlijke finance, geldbeheer, marktanalyses of updates over economische trends.
Politieke blogEen politieke blog bespreekt en analyseert politieke kwesties, overheidsbeleid, verkiezingen, partijstandpunten en politieke gebeurtenissen. Het kan verschillende ideologische perspectieven presenteren en discussies faciliteren over actuele politieke vraagstukken. Ze kunnen zich manifesteren vanuit een specifieke ideologie of zich richten op een niche zoals de Amerikaanse politiek.

Naast deze categorieen heb je ook combinaties en andere niches zoals livestyle blogs (een combinatie van mode, beauty, tech en andere topics).

Een blogger kan alleen werken of samenwerken met andere schrijvers. Er zijn ook bloggers die geen eigen blogsite onderhouden maar schrijven voor sites van derden.

Blogplatformen

Als jij wilt gaan bloggen zijn er eigenlijk geen drempels om te beginnen. Je kunt een eigen website optuigen via gratis siteplatforms zoals WordPress. Je kunt ook op bestaande blogplatforms starten zoals Blogger of Medium. Er zijn ook schrijvers die zich vooral richten op platforms als LinkedIn en daar hun artikelen plaatsen en delen.

Motivatie om te bloggen

Omdat een blogger vrijwel direct kan starten zonder al teveel moeite, zijn er ontzettend veel contentaanbieders te vinden op dit moment. Ze schrijven niet allemaal met hetzelfde doel. Een aantal doelen van bloggers op dit moment:

Wat levert blogs schrijven jou op?

Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat 70% van de B2B Customer Buyer Journey zich online afspeelt. Als je doelgroepen wilt inspireren moet je daar zijn waar je doelgroep is, met relevante content. Blogs zijn een vorm van content die relatief laagdrempelig te produceren is maar wel genoeg ruimte biedt om een beleving neer te zetten.
Uit een onlangs verschenen B2B Marketing Trendrapport van Blinker/PIM blijkt dat 70% van de b2b marketeers Content Marketing inzet. 58% van de marketeers geeft aan blogs in te zetten binnen Content Marketing.

b2b marketing speerpunt

Een blogger heeft een middel in handen om de brug te slaan tussen de organisatie en haar doelgroepen. Omdat er veel vormen mogelijk zijn van blogartikelen, kunnen ze in verschillende fasen van de Customer Buyer Journey worden ingezet. Enerzijds om doelgroepen te inspireren, anderzijds om concrete leads te genereren.

Bloggers met thought leadership

Blogartikelen kunnen sterk bijdragen aan de beleving van jouw doelgroep bij jou merk of bij jou als persoon. Het is een toegankelijke content vorm waarmee je werkt aan het uitdragen van thought leadership. Het resultaat is meetbaar: goede blogartikelen leveren meer traffic = meer kans op conversie = meer kans op verkopen.

Hoe kom ik als blogger aan goede onderwerpen?

Dus, we gaan bloggen. Nu is het zaak om een goed onderwerp te vinden waar je de Buyer Persona mee helpt in het oplossen van een business issue. Een Buyer Persona is een stereotype van jouw doelgroep waarvan je verschillende aspecten benoemt zodat je inzicht krijgt in beleving en gedrag van de doelgroep. Goede bloggers zien overal onderwerpen in. Er zijn methodieken om je te helpen bij het vinden van goede blog-onderwerpen.

1. Beantwoord vragen uit je branche

Marcus sharidan super story

Als je er over nadenkt komt alle goede content neer op het beantwoorden van vragen. “Hoe maak ik een racefiets schoon in 10 minuten”, “wat levert bloggen mij op?”, “Wat zijn de 10 b2b marketing trends van 2024”?

Een van de meest inspirerende contentmarketing voorbeelden is dat van Marcus Sheridan. Hij wist een bedrijf op de afgrond te redden door rigureus in te zetten op contentmarketing. Hij ging vooral vragen beantwoorden. Alle vragen die hij ooit kreeg van prospects en klanten. Hierdoor werd de traffic op zijn site hoger en werd hij voor bezoekers autoriteit van zijn branche.

Blogger: aan de slag met antwoorden!

Blogs schrijven is vragen beantwoorden. Dus ga lekker zitten en begin vragen te stellen over de belangrijkste thema’s in de branche. Je hebt zo een whiteboard vol. Door te praten met collega’s kom je snel aan uiteenlopende vragen.

Door te praten met klanten uiteraard ook! Een handige methodiek om klanten en collega’s mee te laten denken door ze uit te nodigen voor workshops. Je kunt zo ongeveer per vraag een blog schrijven. Je kunt uiteraard ook vragen (lees: antwoorden) combineren. Google springt vanuit de SERP (zoekresultaat pagina) door naar het gedeelte in een pagina dat relevant is voor de zoeker. Grotere artikelen met meerdere invalshoeken en antwoorden op vragen kunnen dus zeer relevant zijn.

Google E-E-A-T

Let bij het schrijven van deze antwoorden op het volgende model van Google: E-E-A-T.

EEAT is de afkorting voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Dit is een samenvatting van een kwaliteitsmetric van Google. Goede sites voldoen aan deze criteria.

2. Zoek in Google op woorden waarvan jij denkt dat de branche er op zoekt

b2b blog alternatieven

Bloggers proberen vaak een #1 positie in Google te bereiken door relevante content te leveren aan doelgroepen. Een snelle snuffel in Google is dus nooit verkeerd. Kijk wat er al is, wat kan jouw doelgroep al vinden over branche thema’s? En interessant; welke alternatieve zoekopdrachten geeft Google als suggestie?

In bepaalde gevallen kun je beter gaan voor een long-tail zoekwoord en het grote felbegeerde keyword links laten liggen. Voorbeeld: wil je gevonden worden op CRM Software? Dan heb je een hoop werk voor de boeg. Begin dan met de ambitie om gevonden te worden op: “CRM Software selecteren” of “CRM Software voor het MKB”.

3. Gebruik tools om keywords te bepalen waar blogs over kunt schrijven

Vanuit je kennis van de branche kun je zoekwoorden opgeven en toetsen of deze ook zo populair zijn als je misschien denkt. Het kan je ook aan het denken zetten om nieuwe woorden te bedenken. Je kunt dit ook gewoon vergeten en vooral schrijven voor de doelgroep. Grote kans dat je daarmee de keywords pakt die veel gezocht worden. Je kent tenslotte je branche. Ik gebruik bijvoorbeeld de Google keyword tool in mijn Google Adwords account.

Daarnaast gebruik ik SE Ranking om onderzoek te doen naar:

se ranking blogger onderzoek

4. Haal content uit klantdagen & events

eventverslag voorbeeld

Als je als blogger wil overlopen van content ideetjes kun je altijd events bezoeken (of zelf organiseren). Niet alleen is het inspirerend om tijdens events de laatste trends en business thema’s van je doelgroep op te snuiven, je kunt er ook verslagen van maken. Mensen interviewen of gewoon gesprekken voeren voor nieuwe inzichten.

Als je zelf een klantendag of event organiseert kun je ook veel content genereren. Denk aan het vooraf interviewen van gastsprekers of het verslag dat je maakt van het event.

Events vormen dus een geweldige bron voor content en tegelijkertijd een mogelijkheid om inspiratie op te doen. Dat geldt voor live events op locatie maar ook voor webinars of hybride events.

5. Gebruik onderzoeken & publicaties

Zorg dat je altijd bij bent als het gaat om recente onderzoeken, benchmark reports (kun je ook zelf doen) en publicaties rondom de branche. Hier kun je altijd onderdelen uit putten en verwerken in je blogpost. Je kunt reageren op een onderzoek, resulteren verklaren met ervaringen uit je eigen branche of je artikelen gewicht geven door te refereren aan onderzoeken.

Klantonderzoek voor het schrijven van blogs

Je kunt ook zelf onderzoeken doen bij klanten en prospects. Dit kan ook een hele interessante tool zijn om leads te genereren. Als iedereen die meewerkt ook een exemplaar van het onderzoeksrapport krijgt, kan het een perfecte manier zijn om in contact te komen met potentiele klanten.

Een andere, minder bewerkelijke methode is; het verzamelen van onderzoeken en verwerken tot een informatief artikel. Als je hier op jouw manier duiding aangeeft en daarmee voldoende toegevoegde waarde biedt, beschik je over relevante content.

buyer persona voor bloggen

Blijf er nog even bij; een paar concrete praktijktips voor het schrijven van killer blogposts

TIP 1 – Zet de Buyer Persona op #1

Houd ALTIJD je Buyer Persona in je achterhoofd. Zet een foto naast je laptop, herhaal voor iedere alinea de kernpunten van je Buyer Persona, praat hardop de taal van je Buyer Persona of zet een fysieke Buyer Persona naast je op een stoel! Hoe dan ook; schrijven lukt als je blijft denken aan de doelgroep. Je schrijft niet voor de zoekmachine, je schrijft voor de lezer.

Tip 2 – Respecteer de SEO regeltjes

Je schrijft niet voor de zoekmachine maar dat wil niet zeggen dat je hem moet negeren. Blijf dus scherp op het verwerken van je zoekwoorden in de alinea’s, H1 titels, tussenkopjes, alt-tags en link door naar andere artikelen. Link ook vanuit andere artikelen terug naar je nieuwste artikel. Zorg dat je zoekwoord een aantal keer in de tekst is verwerkt. Dit hoort eigenlijk een overbodige tip te zijn, immers zal dit op een ‘natuurlijke’ manier al een aantal keer voorkomen.

Tip 3 – Wees verrassend

Schrijf creatieve blogs. Zorg voor vernieuwing. Breng beeld en video terug in je artikel. Speel met vorm. Misschien leent je onderwerp zich wel voor een brief-vorm. Of een oproep. Een pamflet. Of een motie? Verzin iets i.i.g. waardoor je opvalt. Ik schreef ooit een artikel over Content Marketing en besloot er een cartoon bij te plaatsen. Hierdoor komt het extra opvallend in de Google resultaten terug. Daar kun je met SEA niet tegenop! Gebruik handige tools als AI voor afbeeldingen bijvoorbeeld, om je hierbij te helpen.

B2B content marketing voorbeeld

Tip 4 – Leg een solide fundering aan

Gebruik bronnen voor je blogartikel. Goede bronnen vormen de fundering van je artikel. Goede bronnen verhogen je geloofwaardigheid en senioriteit. Dit kunnen autoriteit websites zijn over de topics die je aanhaalt in je blogs. Een praktijkvoorbeeld is overigens ook een superbron. Bloggers die niets meemaken, niet in de ‘modder’ zitten, schrijven niet met passie. En artikel van een blogger zonder passie kan niet met passie gelezen worden.

Tip 5 – Steek veel tijd in je blogtitels

Bedenkt 5 titels, lees ze hardop, bedenk er nog 5, maak een shortlist, hussel en frummel wat. Zorg dat je heel veel energie steekt in het bedenken van een titel. En vergeet je keyword niet voor in je titel op te nemen zodat de zoekmachines direct zien waar je artikel over gaat (en daar waarde aan toe kunnen kennen).

Tools voor blogtitels

Voor het bepalen van titels kun je ook verschillende tools gebruiken. De laatste tijd zie ik veel bloggers tools als ChatGPT inzetten om blogtitels te bepalen. Je kunt ook een concurrentieonderzoek doen en kijken naar titels die je zelf aantrekkelijk vindt.

De beste titels hebben een bepaalde spanning in zich. Ze dagen je uit, laten je nadenken, maken je nieuwsgierig en sturen je aan om het artikel te gaan lezen.

Voorbeelden van prikkelende blogtitels:

Tip 6 – Doe iets speciaals met je meta description

Besteed aandacht aan je page title en de meta description. Dit is namelijk je uithangbord in google. Hier kun je mee spelen. Je kunt er ook de CTR mee verhogen (het aantal mensen dat doorklikt van zoekresultaat naar jouw artikel). Ik heb voor dit blogger-artikel even een voorbeeldje gemaakt:

b2b blogger seo voorbeeld

Tip 7 – Gebruik video voor het schrijven van blogs

Wacht! We hebben het over bloggen en nu gaan we er video bijhalen? Jazeker! Video is niet meer weg te denken uit de mix van marketeers die zichzelf een beetje serieus nemen! Blogs worden nog steeds gelezen maar de opkomst (nog steeds) van video is niet te negeren. Hier kun je op meerdere manieren je voordeel mee doen:

a) Verwerk video’s in je blogartikel. Hiermee verrijk je je content en benut je de digitale kracht van het interweb!

b) Gebruik video’s als inspiratie voor blogs. Een goede blogger haalt overal inspiratie vandaan én gebruikt content op meerdere manieren. Als jij een toffe uitlegvideo hebt gemaakt over een ontwikkeling in jouw markt, een product of hoe de klant het beste een bepaalde keuze kan maken, is hier vrij eenvoudig ook een blog van te maken! Maak blogartikelen van de beste video’s en je hebt de content met relatief weinig inspanning opnieuw gebruikt. Content recycling!

c) Verwijs vanuit video’s ook naar blogs. Een video is tof maar vluchtig. Je kunt in de video verwijzen (en in de omschrijving hiervan) naar artikelen op jouw website. Daarmee maak je de video krachtiger én breng je traffic naar je eigen kanaal: jouw website.

💡Check ook ons artikel over video marketing!

Hoe vaak moet je bloggen?

Ik kan hier geen helder antwoord op geven. Mijn ervaring is dat het goed is om vaak iets nieuws te bieden. Op de eerste plaats voor de lezer, op de tweede plaats voor Google. Maar in welke frequentie? Als je in een b2b omgeving 2 artikelen per week kunt posten, doe je het al erg goed als blogger denk ik. Misschien een open deur, maar volgens mij is focus op kwaliteit beter.

Bloggers die woorden tellen, grijpen mis (of toch niet?)

Er zijn verschillende theorieën over de ideale lengte van artikelen. Lang is de stelregel geweest dat je minimaal 300 woorden moet brengen. Er zijn echter ook artikelen die dit weerleggen. Er zijn voorbeelden zat van kortere artikelen met #1 rankings en een hoge conversieratio. Definities bijvoorbeeld, hoeven geen artikelen van 4000 woorden te zijn. Ik geloof in een inhoudelijke blogpost met body; een goed artikel waarin theorie en praktijk samenkomen, of een artikel dat de lezer blij maakt, of ontroert.

Blogs schrijven voor inspiratie

Hoeveel woorden heb je nodig om je doelgroep te inspireren? Ik zeg; laat het tellen van woorden achterwegen en zorg dat je content post waar je achter staat. Denk je dat je blogpost te lang wordt? Breek het op met tussenkopjes, streamers, afbeeldingen of video. Of, maak er meerdere blogposts van. Een drieluik bijvoorbeeld. Dat is overigens ook goed voor de vindbaarheid; meerdere artikelen die naar elkaar verwijzen rondom het zelfde thema.

Je bent een top-blogger, wat nu?

Ik schreef het al eerder in “je hebt een super b2b blog geschreven, hoe laat je dit renderen?”: een blog dat niet gelezen wordt, bestaat niet. Bloggers zijn vaak (en terecht!) gefocussed op het schrijven van het blogartikel. Het is echter ook van belang om de juiste aandacht te besteden aan het verspreiden van je blogartikel. Het ligt voor de hand maar veel bloggers vergeten het: deel direct je artikelen via je social-media kanalen. Vraag je netwerk ook om je artikel te delen. Ik heb een keer via whatsapp mensen benadert om te vragen of ze een artikel willen delen, gewoon om die olievlek groter te maken. Je zult zien hoeveel mensen dat willen doen.

a) Betaalde promotie van blogposts

Er is niets mis met betaalde advertising. Althans, niet zoveel dat je het links moet  laten liggen. Waarom zou je je blogartikel niet delen via de betaalde mogelijkheden van Facebook, Twitter of LinkedIn? Als je daarmee jouw kennis onder de aandacht krijgt van de doelgroep, is je doel bereikt.

b) E-mailmarketing

Je mist als blogger ook kansen door een artikel niet te delen via email nieuwsbrieven. Als je een lijst hebt opgebouwd, gebruik deze dan ook. E-mailmarketing is nog steeds een zeer krachtig middel. Respecteer je abonnees en stuur vooral hoogwaardige content!

c) Gastbloggen

Bloggers bieden posts ook vaak aan op andere websites. Sites die gastblogs posten en reeds een flinke doelgroep hebben opgebouwd. Zeker in het begin kan dit een interessante strategie zijn om je naamsbekendheid te vergroten en je blogpost onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Uiteraard kun je hiermee ook werken aan linkbuilding om de technische autoriteit van je website te verhogen. Deze strategie is inmiddels ook een verdienmodel geworden voor sites.

Je kunt sponsored posts aanbieden tegen betaling om op die manier bereik te genereren via andere sites. Als je bij sites gastblogs geplaatst wilt krijgen zonder betaling, zul je dus voldoende waarde moeten bieden met het artikel.

Hoe blijf je gemotiveerd met bloggen?

Of het nu gaat om een zakelijk blog voor een bedrijf of een eigen project: continuiteit en vernieuwing is belangrijk. Op dit moment is het een stuk lastiger om te scoren met een blogsite dan jaren geleden. Je zult dus veel moeten produceren met een hoge kwaliteit om tot resultaten te komen. Dit vraagt om doorzettingsvermogen. Hoe hou je het bloggen leuk?

Gemotiveerd blijven blogger

1. Zorg voor een inspirerende werkomgeving

Onderzoek doen, informatie verzamelen en schrijven: de werkzaamheden van een blogger zijn niet te onderschatten. Zorg dus dat de omstandigheden prettig zijn. Ik werk zelf graag thuis of op een freelance-werkplek om te werken aan artikelen.

Ik wil me kunnen concentreren maar heb af en toe ook behoefte aan afleiding. Een gesprekje met een andere zzp’er bijvoorbeeld. Ik leg ook graag artikelen voor aan anderen zodat ze ze kunnen proeflezen. De input van anderen kan je blogartikel een enorme lift geven.

passend blogonderwerp

2. Schrijf over zaken die je interesseren

Als je gaat bloggen om geld te verdienen en een onderwerp kiest op basis van een puur zakelijke overweging, kan het lastig worden om de motivatie te vinden voor je blog. Zelfs als je niet zelf schrijft is het een grote uitdaging om origineel en uniek te zijn met je contentaanbod.

Zoek dus altijd een onderwerp waar je affiniteit mee hebt. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om het bloggen vol te houden. Schrijven over zaken die je interessant vind, maakt het leven als blogger interessant!

Passie of sterke ervaringen

Iedereen heeft wel passies in het leven of processen doorlopen waar een ander graag meer over wilt weten. Misschien ben je dol op snorkelen? Of heb je iets indrukwerkkends meegemaakt in je leven (een mooie reis bijvoorbeeld)? Speel je gitaar of ben je (net als ik) gek op je vakgebied? Allemaal onderwerpen die geweldig in te zetten zijn voor blogsites.

Bestaat jouw onderwerp al? Geen probleem! Er is altijd een nieuwe invalshoek te vinden, een domein dat jij kunt claimen!

motivatie bloggen

3. Probeer nieuwe dingen

Mijn blog (www.b2bmarketeers.nl) bestaat al meer dan 11 jaar. Ik houd het interessant door steeds weer nieuwe zaken te proberen. Denk aan het toevoegen van video, het opzetten van een interview-serie, het opzetten van een nieuwe uitstraling of het experimenteren met AI.

Dat laatste doe ik op dit moment veel. Ik maak bijvoorbeeld AI afbeeldingen via Midjourney gebruik deze in mijn artikelen. Dat geeft me tevens weer ervaringen en kennis om te verwerken in nieuwe artikelen.

Wacht niet te lang blogger, en start direct!

Zo. Je hebt een flink artikel doorgejakkerd over bloggen. Nu is het tijd om de pen te pakken en jouw blog te gaan schrijven. Als je tijdens jouw blogavontuur nog aanvullingen of nieuwe tips hebt, deel ze dan met je collega b2b marketeers; dan maken we van iedereen een top blogger.

Meer artikelen over bloggen:

Topfoto: www.shutterstock.com

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.