Marketing a taste of honey or a waste of money?

door Bart Waterschoot | Last Updated:   12 oktober 2012

honingBlog voor marketingpessimisten

Als je naar marketing kijkt als een kostenpost in plaats van een manier om in te spelen op kansen in de markt zul je niet snel in beweging komen om te investeren in marketing of communicatie.

De pessimist ziet namelijk altijd redenen om iets niet te doen. En vaak is geld daarin de meest bepalende factor. Voor de marketingpessimist kan het daarom wel eens goed zijn om juist redenen te bedenken om wel te investeren in marketing.

1. Hoe kunnen we hier een succes van maken?

Beoordeel marketing niet alleen op de kosten. Bedenk hoe je er een succes van kunt maken. Hoe kun je de focus van een plan of concept voor een marketing campagne aanscherpen zodat je er ook iets van kunt verwachten? Een sterk concept of een plan is leuk, je zult zelf de krenten uit de pap moeten pikken. Dus welke mensen gaan zich ermee bezig houden? Hoeveel tijd gaan we voor ze vrij maken? Hoe ga je opvolging aan geven? Zie ook: 10 navigatietips voor je marketingplan

2. Hebben we een alternatief?

Als je niks doet weet je in ieder geval zeker dat je niet verder komt. Een event organiseren voor relaties of bij een netwerkclub gaan kan een alternatief zijn voor marketing als het nieuwe klanten kan opbrengen. Zijn ze niet vergelijkbaar of is het moeilijk om tot de juiste argumenten te komen? Investeer dan waar je het beste gevoel bij hebt.

3. Marketing als aanvulling

Er zijn bedrijven die niks aan marketing doen, maar bijvoorbeeld wel aan “koude acquisitie”. Koude acquisitie kan heel frustrerend zijn. Creatief ingezette marketing kan een manier zijn om een opening te creeren voor je acquisitie, waardoor het rendement van je acquisitie aanzienlijk kan verhogen.

4. Geef marketing een eerlijke kans

Kritisch zijn is niks mis mee. Maar laat wel ruimte om je te laten overtuigen. Een budgetvriendelijke manier om iets een kans te geven is een pilot. Doet de pilot het goed, dan is het een kleine moeite om daarna grootschaliger uit te rollen.

5. Aandacht en imago als spin offs

Naast de directe effecten zoals de respons, zijn er ook spin off effecten. Het communiceren an sich naar (potentiele) klanten wordt meestal als een sympathiek initiatief gezien. Je geeft immers aandacht. Bovendien bouw je op deze manier een imago op.

 

Bart gelooft in marketing die verbinding maakt tussen jouw bedrijf en jouw doelgroepen. Hij geeft met veel enthousiasme en energie workshops over content strategie, positionering, customer journey en persona’s. Werkt samen met Marcel Nanning van b2bmarketeers.nl www.bartwaterschoot.nl www.bartwaterschoot.nl | linkedin  
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.