3 waardevolle SEO tips voor het jaar 2023!

door Redactie | Last Updated:   13 januari 2023

Voor veel bedrijven is online zaken doen core business geworden. Consumenten besteden op het internet veel aandacht aan het vergelijken van prijzen en het laten thuisbezorgen van producte en maaltijden. Ook in b2b zet deze ontwikkeling zich voort. Deze digitale markt ontwikkelt zich in snel tempo door. Focus op de juiste prioriteiten is van belang. Het online gedrag van inkopers verandert: autoriteit van sites is belangrijker dan ooit, dark social heeft veel effect op beslissingen, AI-tools schieten als paddestoelen uit de grond en concurrenten wagen zich steeds vaker op het internet om hun verdienmodellen daar ook uit te breiden. Ondertussen zijn partijen als Google voortdurend bezig met hun strijd tegen spam. Wat zijn de beste tactieken voor bedrijven om te profiteren van de digitale ontwikkelingen en met SEO te scoren voor jouw organisatie? In dit artikel vind je alle tips over SEO voor het begin van 2023.

Wat is er in SEO veranderd?

Er hebben zich in de afgelopen tijd flink wat veranderingen voorgedaan in de SEO wereld.

Deze wijzigingen zullen veel impact hebben voor SEO 2023.

1. Tip voor de grootste veranderingen

De eerste tip heeft betrekking op de Core Update die vorig jaar heeft plaatsgevonden en is vooral van toepassing op bedrijven die bovenaan in Google hebben gestaan, maar die nu beginnen weg te zakken.

Voordat je in paniek raakt en alle backlinks uit je linkprofiel rukt, omdat je bang bent dat er rotte links tussen kunnen zitten kan je eerst bedenken of de concurrent het misschien beter heeft gedaan. Die update heeft namelijk betrekking op het voortrekken van websites die beter voldoen aan de verwachtingen van de zoekmachine.

Dat jouw website wordt ingehaald hoeft dus niet te betekenen dat je er slecht voor staat. Het kan simpelweg betekenen dat andere partijen het gewoon net iets beter doen. Als tip kan je daarom eerst even controleren wat anderen beter doen dan jij voordat je op zoek gaat naar een fout die er niet is. Weet je niet precies hoe dat je kunt aanpakken dan kan je een SEO Bureau erbij betrekken die de online marketing voor je in handen neemt.

Vervuild linkprofiel

2. Tip voor een vervuilde site

Wanneer je echter het vermoeden hebt dat een verzakking in de posities toch wordt veroorzaakt door een vervuiling van je SEO dan kan je simpelweg de richtlijnen van Google er nog even op nalezen om te verifiëren of je alles goed doet.

Google geeft zelf al heel wat informatie vrij waar het merendeel van de mensen die hun website willen optimaliseren mee uit de voeten kunnen. Als je het nog steeds niet zeker weet kan je even controleren of de verschuiving plaatsvond na oktober van 2022. In het geval er een acute daling te merken is geweest in de sales of posities kan het mogelijk zo zijn dat de website daaronder te lijden heeft gehad. Het navolgen van de richtlijnen blijft daarbij de belangrijkste raadgeving.

E-E-A-T

3. Tip voor content en reviews

Een andere tip voor websites die zich voornamelijk richten op het vasthouden van de aandacht van bezoekers of die producten aanbieden. Hierbij is het van belang dat overtollige content waar mensen niet in geïnteresseerd zijn wordt verwijderd. Hierdoor wordt de beleving van de bezoeker of klant verbeterd. Lees hier hoe jij een boost kan geven aan jouw SEO! 

Wat betreft product reviews zullen reviews van experts in dat vakgebied zwaarder worden gewogen dan van onbekende mensen. Het is dus zaak dat je hoog gewaardeerd wordt door kenners in de markt waarin je werkzaam bent.

E-A-T -> E-E-A-T

Google werkt voor het beoordelen van sites met het bekende E-A-T-model. Dit staat voor:

Het is al een hele opdracht om op deze punten uit te blinken met jouw website. Want dit betekent dat je voldoende expertise moet laten zien (content clusters gebaseerd op originele content), autoriteit moet hebben (aantal bezoekers, backlinks, leeftijd van de site) en betrouwbaar moet zijn (geen ‘spam’, goede reviews, auteurs met gezag).

Google heeft aangegeven hier een extra ‘E’ aan toe te voegen in de strijd tegen AI-gegenereerde content. Deze ‘E’ staat voor Experience. Zoekmachines gaan content ook beoordelen op de originaliteit op basis van de eigen ervaring en authenticiteit in content.

Heb je zelf een product of dienst geprobeerd om een review te schrijven of is het een bij elkaar geschraapte review? Dat soort elementen gaat Google meenemen in site-beoordelingen.

Content blijft king in 2023

Hoe je het ook draait: ook in 2023 zal kwaliteit leidend blijven. Als je regelmatig hele goede content plaatst die inspeelt op de problemen/uitdagingen van doelgroepen, zul je zien dat er resultaat gaat komen. De aanpassingen van Google zullen zorgen voor betere online content, meer kwaliteit en diepgang. Dat juichen wij bij b2bmarketeers alleen maar toe!

Foto door PhotoMIX Company

Foto door Pixabay

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.