Zoekmachinemarketing b2b

Zoekmachine marketing where is wally

Een onmisbaar domein in de b2b marketing en online marketing van tegenwoordig is zoekmachinemarketing. Dit omvat alle online activiteiten die er op gericht zijn om de vindbaarheid te vergroten. Deze vorm van marketing bestaat uit twee domeinen: zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie. Beide werelden zijn volop in ontwikkeling en in beweging en vragen veel aandacht van de b2b marketeer.

Zoekmachine optimalisatie in b2b

In de b2b marketing zien we doorgaans kleinere doelgroepen dan in de consumentenmarketing. Het gevecht om de aandacht van de doelgroep is daarom niet minder groot. Prospects in vrijwel alle branches oriënteren zich tegenwoordig op internet als het gaat om de aanschaf van nieuwe producten en diensten. Door middel van zoekmachine optimalisatie wordt er geprobeerd om hoger in de ranking te komen op bepaalde zoekwoorden (SEPR). De bots van Google kijken naar een hoop factoren (+/- 200) om te bepalen in hoeverre de pagina aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker. Hoe de Crawler (Hummingbird) van Google precies werkt weet alleen Google, maar we krijgen hier wel steeds meer inzicht in. Het is bekend dat een aantal factoren een belangrijke rol speelt.

Zoekmachine marketing vormen:

1. Zoekmachine Adverteren

Een ander onderdeel binnen zoekmachine marketing is; zoekmachine adverteren. Dit is het adverteren in zoekmachines waar bij men probeert doelgroep te bereiken met relevante advertenties aan de hand van de ingegeven zoektermen. Een interessant aspect aan deze vorm van zoekmachine marketing is dat de adverteerder pas betaalt als er op de advertentie geklikt wordt. Ook is vooraf af in te stellen hoeveel men bereid is te betalen per klik en voor de totale campagne. Hierdoor kan de marketeer er gerust op zijn dat het totale advertentiebudget niet wordt overschreden. Het budget kan er overigens wel snel doorheen zijn. De woordkeuze en advertentieteksten zijn dus zeer belangrijk. Deze vorm van adverteren en het aantal adviesclubs op dit vakgebied heeft een enorme boost gekregen de afgelopen jaren.

2. Behavioral targeting & Re-Targeting

De laatste jaren heeft behavioral targeting en re-targeting een enorme boost genomen, ook in de wereld van b2b marketing. Bij deze vorm van internet marketing wordt er herhaaldelijk op verschillende websites dezelfde boodschap vertoond aan dezelfde bezoeker. Het begint allemaal bij een pixel die een cookie plaatst zodat het systeem de target campagne start. De sitebezoeker gaat vervolgens naar andere sites (zoals telegraaf.nl) waar retargeting-banners op staan, waardoor de bezoeker opnieuw dezelfde banner ziet. De bezoeker komt vervolgens via de banner op de website, doet een actie (aankoop, achterlaten gegevens etc.) en wordt automatisch uit de het target-programma gehaald.

Linked-in marketing & facebook marketing

Een andere groeiende ontwikkeling in b2b marketing, is social media advertising. Steeds meer social media platforms bieden mogelijkheden tot adverteren. Op dit moment zijn facebook, linked-in en twitter opkomende advertentie kanalen.

Zoekmachine Marketing vandaag de dag

Als b2b marketeer van vandaag de dag is enige kennis over zoekmachine marketing onmisbaar. Het is de kunst om de verschillende mogelijkheden optimaal in te zetten en de synergie te zoeken tussen SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren). Op b2bmarketeers.nl onderzoeken we de mogelijkheden en nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.

Artikelen over SEO op b2bmarketeers.nl:

Boeken over zoekmachine marketing:

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.