Rebranding in B2B: Hoe je van interne chaos naar een geaccepteerd merkverhaal gaat

door Denny van Veen | Last Updated:   4 mei 2025

Rebranding in B2B is zelden een kwestie van ‘even een nieuw logo’. Het gaat veel verder dan het visuele plaatje en is een ingrijpend traject dat raakt aan cultuur, klantverwachtingen en commerciële doelen. Een perfect moment om je merk opnieuw uit te vinden. Eén van de meest voorkomende misstappen bij het uitrollen van een rebranding is dat er geen oog is voor interne draagkracht, waardoor het eindresultaat als een marketingfeestje wordt gezien en collega’s nog jaren blijven werken met verouderde powerpoints. In dit artikel delen we 4 tips uit de Foeter community over hoe je rebranding wél succesvol uitrolt.

1. Betrek collega’s vroeg 

Een rebrand is geen soloproject van marketing. Door collega’s vroeg te betrekken, creëer je draagvlak. Laat hen meedenken over wat werkt, wat nog schuurt en hoe het merk voelt. Zo voorkom je dat het eindresultaat gepresenteerd wordt als verplicht nummer, maar als iets om trots op te zijn.

“Neem collega’s mee in de verandering en faciliteer het. Presenteer wat er gaat veranderen, zorg dat al het nieuwe materiaal gemakkelijk vindbaar is en inventariseer waar collega’s uitdagingen zien. Maak het zichtbaar en kijk hoe je de organisatie het beste kunt ondersteunen.”

Paul Hendriks, Merkstrateeg bij De Kunning Concepts

Tip: Deel een visuele ‘before & after’ of een korte video waarin het merkverhaal tot leven komt.

2. Test je merkverhaal bij klanten

Een van de beste lakmoesproeven? De reactie van je klant. Als zij zich aangesproken voelen bij het nieuwe design helpt dit ook weer je collega’s mee te krijgen. Klanten voelen haarfijn aan of je verhaal klopt. En hun feedback helpt je om het te verfijnen.

Om een rebranding van een B2B-merk te testen bij klanten, kun je bijvoorbeeld werken met een uitgewerkt concept en enkele visuals die de nieuwe merkidentiteit weergeven (zoals het nieuwe logo, de kernboodschap, website designs en kleurschema’s.

Kies een representatieve groep bestaande klanten en prospects en voer gestructureerde interviews of gebruik online enquêtes om reacties te pijlen.

Je kunt ook andere kanalen inzetten zoals het Linkedin-account om reacties te op te halen bij doelgroepen.

3. Begin met duidelijke richtlijnen

Een goed begin is meer dan het halve werk. Als je een heldere, praktische styleguide hebt maak je het makkelijk voor collega’s om het gebruik te snappen en hoef je minder stijlpolitie te spelen.

Voorzie bijvoorbeeld in:

Waarom het werkt: Het voorkomt wildgroei en versnelt consistente adoptie in de hele organisatie.

4. Maak het collega’s makkelijk met een branding toolkit

Na de lancering wil je dat iedereen makkelijk aan de slag kan. Publiceer een centrale toolkit met:

Less is more: Geef mensen wat ze echt nodig hebben, niet een overkill aan documenten en stel het nieuwe design op zo veel mogelijk plekken als standaard template in (e-mail handtekeningen, office templates, offertes).

“Presenteer met trots het nieuwe merk. Deel na afloop de link naar een toolkit waarin alles zit wat alle collega’s kunnen gebruiken. Word, PowerPoint templates, logo (niet alle formaten maar alleen hoognodige) en een brandguide met daarin kleurcodes, letterype etc. Focus hierbij op wat ze écht nodig hebben”

Maayke van Remmen, Marketeer bij signetbreedband

Marketing bewaakt alles en heeft wel toegang tot alle formaten logo’s, open werkdocumenten etc om met (externe) designer mee te werken. Kunnen ze om vragen als het nodig is.

Een rebrand vraagt om een mentaliteitsverandering. Rebranding in B2B is geen logo-oefening maar een strategische kans om je positie, boodschap en cultuur te herijken. Een goede branding begint bij het betrekken van de juiste personen (intern en extern), zorgen voor draagvlak en één consistent merkverhaal.

Met die ingrediënten is je kans van slagen een stuk groter.

content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.