Zo ziet de toekomst van marketing er waarschijnlijk uit 

door Redactie | Last Updated:   22 mei 2025

Veel sectoren zijn aan verandering onderhevig en de marketingsector bij uitstek, is daar een goed voorbeeld van. Tientallen jaren geleden was fysieke marketing bijvoorbeeld nog dé trend. Denk aan adverteren in kranten, posters, visitekaartjes en ga zo maar voort. Dit wordt nog steeds wel gedaan, maar door de technologische vooruitgang is de hedendaagse marketing met name gericht op het wereldwijde web. Daar is voor bedrijven die zowel producten als diensten verkopen namelijk de grootste doelgroep. En met de komst van AI is de hele marketing ook weer op zijn kop gezet en de veranderingen zijn al duidelijk waarneembaar. Het is dus interessant om eens te kijken hoe de toekomst van marketing er naar alle waarschijnlijkheid uit zal zien! 

VR-marketing

Nog niet zoveel jaar geleden behoorde VR nog niet eens tot de realiteit. Maar nu is het een erg gangbaar begrip. Je weet ongetwijfeld waar de afkorting VR voor staat, namelijk virtual reality. In principe zijn dit alle gesimuleerde ervaringen die losstaan van de echte wereld. Sommige ervaringen lijken precies op de echte wereld, waardoor VR-brillen bijvoorbeeld gebruikt worden voor trainingen. Dit kan geregeld worden via een virtual reality bedrijf. Maar ook binnen de marketing zal VR een steeds belangrijkere rol gaan spelen. In de praktijk zie je dit bijvoorbeeld al terug bij grote bedrijven.

Dat je bijvoorbeeld met VR je droomkeuken kunt ontwerpen en daarna ervaren. Middels VR kun je producten en diensten dus echt tot leven brengen. VR binnen de marketing zorgt dan ook voor meer betrokkenheid, personalisatie en een ervaring die klanten niet snel zullen vergeten. Echter, op dit moment is de technologie met name toegankelijk voor bedrijven die flink wat te besteden hebben. Maar in de toekomst zal het veel toegankelijker en betaalbaarder worden. Waardoor ook kleinere bedrijven er naar alle waarschijnlijkheid gebruik van gaan maken.

AI zoekmachine marketing

AI-zoekmachines 

Zeg je marketing, dan zeg je zoekmachines. En bij zoekmachines denk je natuurlijk al gelijk aan SEO. Dat wil zeggen: bedrijven willen het liefst met de beste zoekwoorden hoog in de page-ranking staan, want dit is dé manier om een constante stroom van organische bezoekers naar een website te krijgen. En als je een beetje verstand hebt van de hedendaagse marketing, dan weet je ook dat zaken als goede SEO-teksten, linkbuilding en verscheidene andere aspecten relevant zijn om beter vindbaar te worden.

Maar hoewel de standaard zoekmachines nog erg populair zijn, is de kans groot dat dit in de toekomst gaat veranderen. Tegenwoordig heb je immers ook verscheidene AI-zoekmachines en die werken totaal anders dan de reguliere zoekmachines. Veel marketingbedrijven zullen in de toekomst dan ook hun strategie moeten aanpassen. AI-zoekmachines geven namelijk fragmenten informatie uit verschillende bronnen in plaats van een specifieke pagina.

Totaal andere klantenservice 

Je denkt misschien: klantenservice is toch een hele andere sector dan marketing? Op het eerste gezicht wellicht wel, maar in principe kunnen ze niet zonder elkaar bestaan. Je kunt immers de perfecte marketing hebben, maar als de service slecht is, dan gaat de marketing ook zeker niet werken. Een goede klantenservice zorgt bijvoorbeeld voor meer positieve recensies en dat is bij uitstek iets waar elk bedrijf behoefte aan heeft. Daarom wordt er in de marketing ook veel aandacht aan de klantenservice besteed.

Echter, de aard van de reguliere klantenservice zal in de toekomst echt gaan veranderen. Nu heb je bij veel grote bedrijven al chatbots, maar uiteindelijk kom je vaak nog bij een echt persoon terecht. Echter, de kans is groot dat door de snelle technologische vooruitgang dit in de toekomst volledig anders zal zijn. Dat je niet alleen via de chat wordt geholpen door een bot, maar ook door een telefoon. En dat je alleen nog mensen spreekt bij complexe problemen die de bots echt niet kunnen oplossen. Er wordt dan ook verwacht dat er veel banen binnen de klantenservice zullen verdwijnen of een andere aard krijgen. 

Spraakmarketing en nog veel meer

In de huidige wereld zijn apparaten die spraak gestuurd zijn al niet meer weg te denken. Denk aan de smartphone, televisie met stembediening,  geavanceerde autoradio’s en ga zo maar voort. Op dit moment wordt er in de marketing nog niet extreem veel aandacht aan de marketing hieromtrent besteed, maar dat gaat in de toekomst zeker veranderen. Het optimaliseren van de content voor spraak zal steeds relevanter worden voor bedrijven. 

De toekomst is uiteraard nooit helemaal te voorspellen, maar binnen de marketing zie je wel al duidelijk waar bepaalde ontwikkelingen heen gaan. En veel zaken binnen de marketing zullen met name door AI veranderen, maar ook door andere uitvindingen. In dit artikel hebben we enkele voorspellingen over de toekomst van marketing gedaan die naar alle waarschijnlijkheid uit gaan komen.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.