Iedereen die ooit een beurs of evenement heeft bezocht is in aanraking gekomen met één van de duizenden promotionele artikelen waar je als bedrijf uit kunt kiezen. Pennen, snoepdoosjes, keycords, brillen noem het maar op. Maar wat doen deze promotionele artikelen nu echt? En hoe en wanneer zet je deze in? In dit blog komen alle in’s en out’s en belangrijke feiten naar voren die je kunt gebruiken als je overweegt om deze artikelen in te zetten. Want zoals ik het zie verdienen deze artikelen en relatiegeschenken een vaste plek in de b2b marketingmix.

Volop keuze?

Er zijn volop mogelijkheden wat betreft relatiegeschenken. Van simpele tot luxe artikelen en van goedkope tot duurzame relatiegeschenken. Maar toch is de keuze niet zo groot als je denkt want de vraag is ‘Wat wil je er mee bereiken?’. En voor welke relatie of voor welke doelgroep zet je deze promotionele artikelen juist wel of niet in? Daarnaast moet je geschenk aansluiten bij je eigen waarden en uitstraling maar tevens moet deze ook bij de ontvanger in goede smaak vallen. Check daarom de volgende doelen voordat je een keuze maakt.

Doel 1: Ik wil graag de naamsbekendheid vergroten van mijn bedrijf.

Bij dit doel kun je kiezen voor het verspreiden van promotionele artikelen zoals bedrukte pennen, notitieboekjes, muismatten of overige kantoorartikelen, uiteraard afhankelijk van je doelgroep. Kies in dit geval altijd voor artikelen die praktisch zijn en vaak gebruikt zullen worden want een goed promotioneel product wordt namelijk gemiddeld 1 keer per dag gebruikt. Hier kan geen dure advertentie tegen op! Uit een onderzoek van 15.000 respondenten blijkt dat 86% in een jaar tijd tot 21 verschillende promotionele producten ontvangen heeft; dit wordt vergeleken met 2 weken TV, print media en online advertenties. Vooral artikelen die thuis gebruikt kunnen worden in de keuken staan boven aan (evenals de kantoorartikelen). Overige praktische en goed betaalbare opties zijn aanstekers, snoepdoosjes, sleutelhangers met winkelwagenmuntjes etc.

Doel 2: Klantbinding, vernieuwen van bestaande contacten of het opnieuw binden van een contact

Als je een relatiegeschenk inzet om loyaliteit te vergroten en een beter commitment te creëren dan is het van groot belang om goed te weten wat je zelf als bedrijf wilt uitstralen maar ook met welk geschenk je indruk kunt maken op je huidige of nieuwe relatie. Dus vraag jezelf  af ‘Wie is mijn doelgroep of wie zijn mijn doelgroepen?’. Ik raad je aan om de doelgroepen uit te splitsen, het geschenk moet de band versterken dus sla de plank niet mis met een geschenk die niets toevoegt. Je kunt bij dit doel altijd een trend volgen en een product vinden die hierbij aansluit. Ben je goed op de hoogte van je doelgroep dan weet je ook wat ze bezig houdt en waar je ze mee kunt verrassen. Mijn tip is als volgt, kies hier voor een kwalitatief goed product, let vooral goed op de vormgeving en functionaliteit en test het eerst zelf uit. Het blijkt dat een groot deel van de ontvangers zaken gaat doen met bedrijven waarvan ze promotionele artikelen hebben ontvangen dus dan is het erg belangrijk dat het een langere tijd mee gaat, 58% gebruikt ze van 1 tot meer dan 5 jaar. Gaat je organisatie veel lange termijn relaties aan dan kun je er ook voor kiezen om producten te geven die bij elkaar passen.

Doel 3: Brand Awareness vergroten

Uit studies en onderzoeken blijkt dat klanten sneller kiezen voor een bedrijf omdat hij of zij ooit eens iets over dat bedrijf heeft gehoord of gezien. Maar liefst 61% zegt aangemoedigd te worden om de producten/diensten van bedrijven waarvan ze een relatiegeschenk hebben ontvangen te gaan bekijken. Wees daarom net wat creatiever dan je concurrent en zet naast alle online en offline kanalen ook promotionele artikelen in. Omdat je potentiële klanten bewuster wilt maken van je merk is het bij dit doel van belang dat je product aansluit bij je eigen normen en waarden. Ben je bewust bezig met MVO kies dan voor een duurzaam geschenk zoals bijvoorbeeld een duurzame pen van gerecycled plastic. Ben je een trendsettend bedrijf zorg dan ook voor een trendy relatiegeschenk of promotioneel artikel.

Doel 4: Nieuwe producten promoten of uw verkoop een boost geven

Promotionele artikelen zijn ook goed in te zetten als u extra promotie wilt geven aan nieuwe diensten of producten. Het weg geven van deze artikelen of ze in een actie verwerken (welke u dan weer kunt delen via Social Media ) zorgt voor extra aandacht.

Doel 5: Ondersteunen van marketingactiviteiten

U kunt uw bedrijf op verschillende manieren promoten maar u kunt uw bedrijf ook extra in de spotlights zetten met een passend en opvallend promotioneel artikel. Zorg ervoor dat zowel online, offline en de door u gekozen artikelen samen zorgen voor synergie. Het moet wel een toegevoegde waarde zijn voor de campagne. Stel jij wilt met je onderneming een nieuwe doelgroep aantrekken “de bewuste consument” zorg er dan voor dat in alle promotie kanalen duurzaamheid naar voren komt en door het inzetten van duurzame promotionele artikelen (bedrukt met uw logo of bedrijfsslogan) valt u nog meer op. Omdat deze vorm van promotie gaat om iets tastbaars heeft het een veel hoger bereik en een hogere attentiewaarde dan welke vorm dan adverteren dan ook (zelfs hoger dan Televisie). En als laatste tip kan ik je mee geven dat klanten graag promotionele artikelen ontvangen en zij geven zelfs aan in onderzoeken dat zij meer willen ontvangen.

Conclusie

Het inzetten van bedrukte relatiegeschenken kan een waardevolle toevoeging zijn voor je bedrijf maar onderzoek eerst wie je relaties en doelgroepen zijn en wat deze willen en niet te vergeten, houd je doel goed voor ogen. 

 

Afbeelding: www.shutterstock.com

 
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!