hans breuker‘We willen dit jaar weer wat extra doen voor onze klanten,’ zegt het management. Er slaakt een zucht onder de accountmanagers. Er schuiven wat stoelen heen en weer in de grote vergaderzaal. Zachtjes schrapen lepeltjes de binnenkant van koffiebekers. ‘Wat nu weer?’ Het management is zichtbaar in zijn nopjes met de aanstaande mededeling. ‘Dit jaar mogen jullie een wespenvanger aan onze relaties schenken!’ Trots wordt er een doos tevoorschijn gehaald met verschillend gekleurde glazen vaasjes met een kurk en het logo van het bedrijf. Het obligate applaus en het rollen van de ogen ontgaat het management. Men gaat weer over tot de orde van de dag.

Van de accountmanager wordt nu een bedankje verwacht want hij heeft nu toch een aanleiding om de klant te bezoeken? Maar de accountmanagers doen onderling hun beklag: ‘sta je dan met je gekleurde vaasje in je hand bij een klant die op jaarbasis meer dan een ton aan omzet doet. Ik word nog liever gestoken door een wesp dan zo’n ding te moeten weggeven.’

Iets extra’s doen voor je relaties (klanten, personeel, leveranciers, etc.) behoeft geen argumentatie. Waardering tonen behoudt personeel en klanten en toont een leverancier soms nét even behulpvaardiger. Mits goed uitgevoerd… Waarom is dit voorbeeld dan niet goed?

Reden 1. Gebeten hond

Moet je voorstellen. Daar ga je, in je nette outfit. Je gaat op bezoek bij je account, niet eens een heel groot account eigenlijk maar toch doen ze flink wat omzet. Sta je dan. Met je wespenvanger. Een ding dat je zelf niet eens zou willen hebben. In de lift oefen je je praatje. Je komt binnen bij de klant, ‘o shit’, denk je, er zit een heel team klaar om met je te praten. Je geeft het doosje en de klant pakt hem uit. Er rolt een zweetdruppeltje langs je zij onder je overhemd.

‘O, wat leuk,’ zegt de klant. ‘Nou. Die zullen we in de tuin hangen. Bedankt.’

‘Ja, een zachte winter hè, dan ziet het weer zwart geel in de lucht,’ grap je nog, gegeneerd. Het vaasje wordt op de grond gezet.

Waarom sla je dan zo’n flater? Omdat je klant ‘bedankt’ moet zeggen voor een cadeau wat een twaalfjarige nog van zijn zakgeld kan kopen en de je accountmanager het schaamrood op zijn kaken heeft. En omdat het (in deze setting; het persoonlijk overhandigen van een cadeau) niet in verhouding staat tot het bedrag dat de klant besteedt. ­

Reden 2. Gedachteloos

Een relatiegeschenk hoeft niet altijd de waarden, missie en je visie van je bedrijf uit te stralen, of duur te zijn. Simpelweg omdat het niet te doen is om ieder jaar meerdere keren aan die eisen te voldoen (mits je een groot budget hebt voor hele creatieve mensen natuurlijk). Maar zomaar een product omdat het ergens in de aanbieding is, of omdat de directiesecretaresse met gevoel voor stijl dat leuk vond is een waardeloos uitgangspunt als er geen gedachte achter zit.

Reden 3. One day Fly

En dan? Dan heeft die klant de wespenvanger, als de accountmanager tenminste braaf zijn taak uitvoert en dit Shakeperiaans drama in reprise laat gaan, wat gebeurt er daarna? Is er een leuke opvolger een paar maanden later in de vorm van een vliegenmepper? Of een netje dat fruitvliegjes weert van de fruitschaal? Dan heb je tenminste een verhaal. Anders is de wespenvanger een ‘one day fly‘ (pun intended).

Hoe dan wel?

Als je graag een wespenvanger wilt geven aan je klant, dan moet je dat vooral doen. Ik vind het een prima gadget om je relaties te geven, nee wacht, te stúren. Want als je het stuurt is de beleving totaal anders. De klant krijgt post, wat op zich al iets bijzonders is tegenwoordig, en een begeleidend briefje. Wij zouden zeggen : ‘We staan altijd voor u klaar, hopelijk heeft u minder wespen in uw tuin en kunt u gerust bbq-en.’ Dan is het wel leuk, niet hilarisch of episch. Maar wel leuk en ben je weer even top of mind bij de klant/ werknemer of leverancier.

 

 

Foto: www.shutterstock.com

 

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!