Parasite SEO: dit is waarom het niet meer werkt

door Redactie | Last Updated:   14 februari 2025

Tags:

Parasite SEO, de naam is niet al te positief. Toch is het een lange periode een zeer succesvolle manier geweest om een site hoger te doen ranken. In dit artikel belichten we wat parasite SEO is en waarom het tegenwoordig niet meer (goed) werkt.

Wat is parasite SEO?

Laten we starten met wat parasite SEO is. Het gaat hier om het plaatsen van content op een domein met een hoge autoriteit, om een site met een lage autoriteit beter te laten ranken. Iets dat op meerdere manieren kan, bijvoorbeeld door het plaatsen van een gastblog op een nieuwssite met een hoge autoriteit. Het doel hiervan is ook het domein waarnaar wordt verwezen in de content, hoger te laten ranken op specifieke zoekwoorden. Iets wat ook mogelijk is door het plaatsen van content op social media of fora.

Onderdeel van SEO

De zojuist omschreven tactiek wordt toegepast in SEO waarbij het draait om het optimaliseren van een site om deze zo optimaal mogelijk te laten scoren in zoekmachines. Want als je jezelf afvraagt “wat is SEO?”. Dan zal het doel hetzelfde blijven, maar de methodes om dit optimaal te doen veranderen continu. En parasite SEO is hier een goed voorbeeld van.

Waarom parasite SEO niet meer werkt?

Sinds de Google Core update van mei, is parasite SEO veranderd van een succesvolle methode naar eentje die door Google wordt bestraft. Er werd namelijk erg veel misbruik van gemaakt, waardoor het plaatsen van content op parasites (woordspeling paraSITE) tegenwoordig juist nadelig is. Een bekend voorbeeld van een parasite is “Outlook India”. Het is en blijft voor Google echter lastig om alle parasites te herkennen, waardoor het in sommige gevallen nog wel positieve effecten kan hebben.

Affiliate websites

Met name veel affiliate websites hebben echter al veel nadelen ervaren van parasite SEO en de straffen van Google. Wat uiteindelijk zelfs nadelige gevolgen kan hebben voor je organische verkeer. Organisch verkeer is en blijft echter het allerbelangrijkste voor de ranking van een domein, en het is een van de basisdoelen waar Marketing bureau Fingerspitz bij kan helpen. Zeker met de opkomst van AI en de grote mate van parasite SEO zal de waarde van organisch verkeer alleen nog maar toenemen.

Parasite SEO Alternatief

Hoe SEO wel toepassen?

Toch zijn er wel mogelijkheden om bijvoorbeeld een gastblog te plaatsen, waarbij je dus geen gebruik maakt van parasite SEO. Het belangrijkste is het zorgvuldig selecteren van een website waar jouw content op wordt geplaatst, en dus echte parasites te vermijden.

Daarnaast blijft waardevolle, unieke en vooral relevante content (waar de lezer van de site dus echt iets aan heeft) enorm belangrijk. De nadruk ligt dus vooral op kwalitatieve content, waar je zelf volledig achter staat als het gaat om gastbloggen en linkbuilding. Zorg dus voor het kiezen van de juiste onderwerpen, gast-sites en zoekwoorden, en zorg dat dit zowel relevant is voor je eigen lezers als die van de site waar je de content gaat plaatsen.

Het belang van relevante backlinks

Een ander belangrijk aspect van moderne SEO is het verkrijgen van relevante backlinks. Dit zijn verwijzingen vanaf andere websites naar jouw domein, waarbij de kwaliteit en relevantie van deze links belangrijker is dan de kwantiteit. Een backlink van een gerenommeerde website in jouw branche is veel waardevoller dan tientallen links vanaf willekeurige websites. Het gaat hier om het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel, waarbij de verwijzende domeinen een logische connectie hebben met jouw website en content.

parasite seo linkbuilding

Hoe bouw je eigenlijk een natuurlijk linkprofiel op?

Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel begint bij het creëren van waardevolle content die mensen graag willen delen. Dit kan bijvoorbeeld een uitgebreid onderzoek zijn, een handige tool of een diepgaande analyse van trends in jouw branche. Het doel is om content te maken die natuurlijk wordt opgepikt door andere websites, zonder dat je daar actief om hoeft te vragen. Een goed voorbeeld hiervan is het maken van een jaarlijks trendrapport, dat vervolgens wordt geciteerd door branchegenoten en nieuwssites.

PR outreach voor kwalitatieve backlinks

Een effectieve manier om relevante backlinks te verzamelen is door zelf actief aan PR outreach te doen. Begin met het opzetten van een gestructureerde pitch-lijst in bijvoorbeeld Airtable of Google Sheets. Hierin verzamel je niet alleen contactgegevens van journalisten en redacteuren, maar ook informatie over hun recent gepubliceerde artikelen en specifieke interesses. Het is belangrijk om vervolgens een gepersonaliseerde benaderstrategie te ontwikkelen, waarbij je inspeelt op de behoeftes van ieder mediakanaal.

De perfecte PR pitch opbouwen

Een succesvolle PR pitch bestaat uit verschillende elementen. Open met een korte maar krachtige onderwerpregel die nieuws of waarde benadrukt, bijvoorbeeld: “Nieuw onderzoek: 67% van Nederlandse bedrijven niet voorbereid op AI-revolutie”. In de pitch zelf begin je met een korte paragraaf die uitlegt waarom jouw verhaal relevant is voor hun doelgroep. Voeg vervolgens 3-4 concrete bulletpoints toe met mogelijke invalshoeken voor een artikel, inclusief beschikbare databronnen en quotes van experts. Sluit af met een duidelijke call-to-action, zoals het aanbieden van een exclusief interview.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.