Het inzetten van apps; de voordelen voor b2b marketeers

door Redactie | Last Updated:   4 november 2020

Tags: ,

Daar zijn waar de doelgroep is; daar draait het om bij marketing. Tegenwoordig is het mogelijk om altijd bij de hand te zijn van jouw prospects en klanten. Ze beschikken vrijwel allemaal over meerdere mobile devices. Apps staan daarom standaard op de agenda van de b2b markeer. Als dat bij jou niet zo is, is het misschien tijd om daar verandering in aan te brengen. Een aantal voordelen die apps in een b2b omgeving opleveren.

E-commerce 🛒

Consumenten wennen er steeds meer aan om bestellingen via mobiele apparaten te doen. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat in Q4 2019 maar liefst 42% van de online kopers iets via een smartphone heeft gekocht. In hetzelfde kwartaal van 2018 was dat nog 35%.

Dat betekent dat ze dit ook gaan verwachten in een zakelijke context. B2B inkopers gedragen zich wat dat betreft hetzelfde als in een consumenten-setting. De lat wordt steeds hoger gelegd dus je kunt daar als b2b marketeer je voordeel mee doen. Een (of meerdere) apps van jouw organisatie kunnen het bestelproces voor jouw klant vereenvoudigen en versnellen. Door een handige, goed navigeerbare shop in te richten speciaal voor het gebruik op telefoons en tablets biedt je jouw klanten een extra service en extra omzet.

Er zijn app-bouwers die je kunnen helpen om hier met kennis van de nieuwste ontwikkelingen de beste keuzes in te maken. Laat je adviseren, inspireren en ondersteunen door een goede ervaren specialist bij het laten maken van jouw app.  

Handige tools aanbieden📏

Apps leveren ook mogelijkheden tot het bieden van nieuwe functionaliteiten die desktop websites niet kunnen bieden. Denk aan het scannen van QR-codes of het maken van foto’s welke direct toegepast worden door de app. De mogelijkheden en toepassingen blijven groeien omdat er steeds weer nieuwe functies worden toegevoegd aan mobile devices. Ook worden deze apparaten steeds krachtiger waardoor je slimmere functies kunt laten uitvoeren door apps. Door apps te integreren met andere systemen kun je hierin nog meer waarde bieden.

Help jouw salesforce

Voorzie jouw sales apparaat bijvoorbeeld van een bedrijfspresentatie-app waarmee ze bij de klant door de bedrijfspresentatie heen kunnen lopen, producten of diensten kunnen laten zien en zelfs ter plekke op maat een offerte kunnen samenstellen. Door een koppeling met andere systemen zoals de CRM software wordt de offerte direct vastgelegd en worden er automatisch opvolgtaken ingepland bij de prospect/klant.

Verbeter het leven van de doelgroep

De mogelijkheden voor apps gaan dus veel verder dan alleen een simpele doorvertaling van de website. Je kunt apps inzetten om het leven van jouw doelgroepen net even iets eenvoudiger te maken. Of om processen te vereenvoudigen die nu op andere manieren verlopen. Een technische groothandel bijvoorbeeld zou klanten kunnen helpen met het aanbieden van een app waarmee ze eenvoudig een ruimte kunnen scannen en wand/vloeroppervlakten kunnen meten. Deze maten kunnen vervolgens worden gebruikt voor het plaatsen van bestellingen voor vloerdelen of wandafwerking materialen.

Je hebt met apps de kans om extra waarde te bieden aan de doelgroep waarmee je uiteindelijk meer omzet genereert.

Een sterk brand opbouwen 💄

Vertaal je website naar een app-variant voor een sterke merkaanwezigheid op mobile devices die jouw doelgroep gebruikt. Zorg voor een soepele prettige ervaring die past bij het apparaat waar de app op geraadpleegd wordt.

Het 1-op-1 raadplegen van desktop websites op een mobile device is meestal geen succes. Zaken zijn niet goed leesbaar, de navigatie is niet optimaal, knoppen zijn lastig te bedienen, teksten, foto’s en video’s komen niet tot hun recht en het oogt niet altijd even prettig. Als je er voor kiest om apps in te zetten kun je hier omheen werken. Dit kan ook een PWA (Progressive Web App) zijn die optimaal is ontwikkeld voor het raadplegen op alle apparaten. Op deze manier maak je ieder digitaal contact met jouw organisatie een prettige naadloze ervaring en versterk je je merk.

Serviceverlening 💬

Het bieden van serviceverlening via apps is in opmars. Steeds meer organisaties (B2C en B2B) bieden uitgebreide opties om via apps in contact te treden met bedrijven. Zo kun je vanuit jouw app een optie bieden om direct een chatgesprek aan te gaan met een servicemedewerker. Via apps kun je documentatie eenvoudig en makkelijk vindbaar beschikbaar stellen zoals handleidingen.

Je kunt ook klanten uitnodigen foto’s te maken van een bepaald issue en deze direct via de app in te dienen in een service-dossier. Hiermee biedt je goede dienstverlening aan de klant en richt je jouw serviceapparaat beter in.

Dus; aan de slag met b2b apps!

Het gebruik van mobile devices neemt nog steeds toe. Daar kunnen we als marketeers in business-to-business op inspelen door goed na te denken over de behoeften van de klant en dat te koppelen aan wat de organisatie te bieden heeft. Dit kan voordelen opleveren op vlakken als e-commerce, merkbeleving, het vereenvoudigen van processen en de serviceverlening.

Foto door cottonbro via Pexels

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.