Schrijf je in voor de wekelijkse b2b updates en ontvang gratis de infographic: Content Marketing Statistieken 2021.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.

The Rise of the Nerd Marketer

by Marcel Nanning | Last Updated: 18 november 2011

rise of the nerd

Gisteren verzamelden marketeers vanuit heel nederland zich in het Spant in Bussum voor het event: Digital Marketing in 1 Day. Een dynamische dag met veel sprekers. Waaronder Rikke Wivel, Marketing Director Benelux Monster (in Nederland bekend als Monsterboard), die de Marketeers van nu onder de loep neemt. De kern van haar boodschap: ben een nerd, dan sta je sterk.

Techniek & Marketing

Het huidige landschap waarin de marketeer zich begeeft, kenmerkt zich steeds meer door de veelheid aan techniek. Doordat doelgroepen via het web op meerdere manieren te bereiken zijn, speelt dit een steeds grotere rol in de wereld van de marketeer. Het web is divers, dynamisch en onbegrensd. Ontwikkelingen gaan snel en marketeers zijn geneigd hulp in te schakelen van bureaus. Dat is vaak ook noodzakelijk, je kunt niet overal alles van weten en ook nog eens alles zelf doen. Om echter het meeste resultaat te behalen uit je marketingeuro’s, plein Rikke ervoor dat je als Marketeer goed moet weten hoe de verschillende platformen technisch in elkaar zitten en welke mechanismes er aan te pas komen.
 
Als je bijvoorbeeld aan de slag gaat met SEO, SEA, Behavioral targeting of Re-targeting; weet dan wat er gebeurt op de achtergrond. Probeer te begrijpen welke factoren een rol spelen bij de vertoning van jouw advertentie? Wat wordt er precies gemeten? Hoe wordt dit gemeten en wat zegt dit? Hoe mag je dit interpreteren? En zorg dat je inzicht verkrijgt in methodieken van bureaus. Ben daar ook kritisch op. Pas als je hier inhoudelijk kennis van hebt, kun je een goed bureau selecteren en dit het beste aansturen. Het bureau zal je kritische houding wellicht niet prettig vinden. Rikke is daar heel duidelijk over:
 
You have to be difficult to get the best service from your agency.
 

Droge marketing?

Een leuke sessie en absoluut interessant om Rikke Wivel te horen spreken over de ‘droge’ kant van marketing. De kant die niet gaat over de boodschap en de creatieve uitvoering van campagnes, maar over data interpretatie, grasduinen op servers, algoritmes proberen te begrijpen en het vergaren van technische kennis van het web. De kant van marketing die misschien droog is, maar zeker niet minder spannend!
 
 
Reacties zijn welkom!
 
 

 

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn