Cyberveiligheidsgewoontes die professionele projectmanagers in marketing typeren

door Redactie | Last Updated:   8 mei 2025

Een goede projectmanager behaalt betere marketingresultaten door een project in goede banen te leiden. En een professionele projectmanager zorgt ervoor dat het pad naar succes zoveel mogelijk geëffend wordt. Want als er tijdens of na het project een probleem ontstaat met de internetveiligheid, kan dat leiden tot flink gezichtsverlies. En marketeers weten als geen ander hoe belangrijk het is om je reputatie te beschermen.

Internetdreigingen

Als projectmanager marketing beheer je veel vertrouwelijke informatie, zoals bedrijfsgegevens, maar ook persoonlijke data. Als deze gegevens gestolen of openbaar gemaakt worden, levert dat het bedrijf aanzienlijke schade op. Naast financieel verlies en vertragingen, zorgt het ook voor een sterk verminderd vertrouwen van consumenten en zakenrelaties. Het imago is aangetast en dat is nu juist wat een projectmanager marketing koste wat kost wil voorkomen. Wees je dan ook bewust van de volgende digitale risico’s:

Onbevoegde toegang

Het komt regelmatig voor dat derden, vaak onopgemerkt, toegang hebben tot accounts en databases die niet voor hun ogen bestemd zijn. Soms gaat het om ex-werknemers waarvan het account nog niet is opgeheven. Maar ook externe partijen, en hun gebrekkige internetveiligheid, kunnen daarvan de oorzaak zijn. Nog een mogelijkheid is dat hackers via phishing aan inloggegevens zijn gekomen.

datalek marketing

Datalekken

Bij een datalek is er niet alleen sprake van onbevoegde toegang. Degene die zich toegang heeft verschaft, brengt de data ook naar buiten, bijvoorbeeld door het te verkopen op het dark web. Datalekken komen regelmatig voor en moeten altijd gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Onbeveiligde communicatiekanalen

Je gebruikt verschillende kanalen om met je team te overleggen, zoals e-mails, WhatsApp, Slack, Teams of Zoom. Toch zijn niet alle kanalen even betrouwbaar als het gaat om veiligheid of privacy. Hackers kunnen letterlijk meeluisteren met videogesprekken en de chatgesprekken lezen. Ook kunnen ze berichten onderscheppen die verstuurd worden via niet-versleutelde berichtendiensten.

Ook als het kanaal wel veilig is, zijn goede toepassingen ook belangrijk. Onlangs zagen we nog een voorbeeld van een Amerikaanse veiligheidsfunctionaris die een social media app gebruikte om overleg te plegen over een geheime militaire operatie en daarbij zelfs onbedoeld een journalist voor uitnodigde.

Goede gewoontes

Projectmanagers marketing die hun vak goed verstaan, houden er dus gezonde cyberveiligheidsgewoontes op na. En ze passen deze gewoontes ook nog eens toe vanaf het prille begin van het project:

Gebruik een VPN

De betekenis van VPN is virtueel privénetwerk. Hiermee zorg je voor een volledig versleutelde verbinding voor alle kantoor- en thuiswerkers. Via encryptie worden alle verstuurde gegevens gecodeerd, zodat alleen de bevoegde ontvanger ze kan lezen. Het achterhalen van de oorspronkelijke verzender is lastig, omdat alleen het IP-adres van de VPN-server zichtbaar is. Zo vergroot je je online privacy aanzienlijk en ben je beter bestand tegen bijvoorbeeld DDoS-aanvallen.

Combineer met antivirussoftware

Een VPN heeft veel invloed op je online veiligheid en privacy, maar encryptie beschermt niet tegen virussen. Installeer dus altijd een apart antivirusprogramma op alle laptops, computers en andere digitale middelen. Herinner je teamleden eraan dat ze hun antivirussoftware regelmatig moeten updaten.

marketing training cybersecurity

Train je team

Ga er niet zomaar van uit dat alle teamleden volledig op de hoogte zijn van alle internetdreigingen en hun gevolgen. Zorg ervoor dat ze risico’s op tijd kunnen herkennen en weten hoe ze in zulke gevallen moeten handelen. Deze informatiesessies kun je zelf organiseren, maar je kunt natuurlijk ook een externe trainer inhuren.

Raadpleeg een expert

Nog iemand die je rustig kunt inhuren, is een cyberveiligheidsexpert. Gezien de grote risico’s en hun desastreuze gevolgen, is zo’n expert zeker geen weggegooid geld. Het scheelt veel tijd, omdat je dingen zelf niet meer hoeft uit te zoeken. En je laat ermee zien dat je de veiligheid van het bedrijf en alle betrokkenen ook echt serieus neemt.

Conclusie

Professionele projectmanagers in marketing onderscheiden zich niet alleen door hun organisatorische vaardigheden, maar ook door hun bewustzijn van cyberveiligheid en het toepassen van doordachte veiligheidsmaatregelen. Door het gebruik van een VPN, betrouwbare antivirussoftware, teamtrainingen en het inschakelen van experts zorgen zij ervoor dat gevoelige informatie beschermd blijft en reputatieschade wordt voorkomen. In een wereld waarin digitale dreigingen aan de orde van de dag zijn, maken deze gewoontes het verschil tussen een succesvol project en een potentieel fiasco. Cyberveiligheid is daarmee niet langer een extraatje, maar een essentieel onderdeel van professioneel projectmanagement.

b2bmarketeers schrijft dagelijks over onderwerpen rondom b2b marketing, sales en ondernemen. Het doel van b2bmarketeers is: de b2b marketing professional helpen.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.