“Gisteren was een geslaagde dag. Met veel inspiratie ging ik huiswaarts. Bedankt” Zo keek Rosian Custers, een van de bezoekers, de volgende dag terug op Digital Future of B2B 2016  in een tweet. Daarmee vat ze deze dag goed samen. Op 28 juni werd b2b marketing Nederland op de High Tech Campus getrakteerd op een dag vol b2b inspiratie. Kwaliteit Keynotes afgewisseld met scherpe break-out sessies en de nodige adempauzes vormden de ideale balans. Bezoekers kregen ook challenges mee en er was volop aandacht sfeer en beleving. Dat past ook wel bij de kernboodschap van de dag die ik destilleerde: Inspireer je doelgroepen door een beleving neer te zetten en daar te zijn waar de doelgroep is.

Neuromarketing met Dr. Roeland Dietvorst – Neurolab, Institute for Sales and Account Management (ISAM)

Met de huidige technieken zijn we in staat om vrij goed te pinpointen welke delen van onze hersenen actief worden bij waarnemingen. Met mooie voorbeelden en leuke zaalinteractie maakt Roeland duidelijk hoe het nucleus accumbens, ofwel het genotcenter centraal staat in het bepalen van ons gedrag. Een opvallende conclusie uit een van de onderzoeken is dat complimenten het beloningcenter meer activeren dan een economische beloning. Een van de verklaringen voor de onophoudelijke behoefte van veel mensen om ‘likes’ te krijgen op Facebook posts.

Welke competenties marketeers nodig hebben met Prof. Dr. Henry Robben van Nyenrode Business Universiteit

Henry vertelt in een bomvolle break-out sessie hoe marketeers andere competenties zullen moeten ontwikkelen om relevant te blijven voor hun bedrijf. In zijn vlijmscherpe verhaal laat hij zien hoe marketing nog vaak kansen laat liggen door onvoldoende oog te hebben voor stakeholders. Marketeers zouden beter in staat zijn noodzakelijke veranderingen door te voeren door in bestuurslagen van organisaties te opereren. Een voorbeeld dat hier het belang van illustreert gaf Henry door de zaal te vragen; welke relatie wil jij met je klant? Hier had vrijwel iedereen een antwoord op. Toen hij vroeg: welke relatie wil de klant met jouw bedrijf? had niemand een helder antwoord. Iedere organisatie roept tegenwoordig de klant centraal te zetten maar heeft vervolgens geen idee welke relatie een klant met de organisatie wenst.

“Een marketeer zonder passie is apatisch en gaat rapporten schrijven”

Het is aan de marketeer om dit soort inzichten te verkrijgen en verder te kijken dan de rest. Een marketeer zal naar buiten moeten en met een nieuwsgierige blik de wereld te zien en niet op kantoor rapporten te schrijven. Een belangrijke ontwikkeling die hij beschreef is dat de digitaliteit een stukje menselijkheid wegneemt. Er liggen dus kansen in het creëren van waarde door juist te humaniseren.

Hoe relevant ben jij met je Marketingafdeling? Mark Appel van Exact

Mark Appel heeft Exact Online de volgende fase in gebracht als het gaat om leadgeneratie. Na een humoristische introductie van zijn loopbaan (“wat ga je doen als je geen opleiding hebt? dan ga je sales in”) dook hij in op de verandering die er bij het snel groeiende Exact nodig was. Exact Online is een indrukwekkende organisatie als je kijkt naar de enorme aantallen leads en klanten die Exact kent. Met duizenden leads per week is een goedlopende machine van groot belang. Twee key take aways die ik uit zijn verhaal haalde:

1. Zorg dat iedereen in je team en binnen de rest van de organisatie dezelfde taal praat. Stem definities af en blijf ze herhalen.

2. Zet een Customer Journey model centraal en blijf daar strak aan vasthouden

Van Leadgeneratie naar Leadinspiratie met Sander Seton van AFAS

Van het Exact verhaal dook ik direct het AFAS verhaal in van Sander Seton. Ook software. Ook B2B. Ook online marketing. Sander ging vooral in op de verandering die AFAS heeft doorgemaakt in de manier van marktbenadering. In de loop der jaren is de prospect meer centraal komen te staan en content een grotere rol gaan spelen. Hij demonstreerde ook een Content hub, de nieuwste stap richting het verder inspireren van doelgroepen. Hierin staan de business drivers nog meer centraal en de producten van AFAS ver op de achtergrond.

Content Hub

Sander deelde interessante lessen over hoe je bepaalde content in de praktijk aanbiedt. In bepaalde gevallen kan content zelfs overkill zijn en afleiden van de call-to-action. Denk aan het wel of niet plaatsen van een video op een converterende landingpage.

De Content Hub had ook een mooi side-effect; het is een bindmiddel tussen Marketing en Sales. Sander gaf aan dat Salesmensen door de Content Hub geinspireerd raken en bijvoorbeeld voorstellen klantcases te doen over onderwerpen uit de Content Hub.

Het bekende HubSpot Inbound Marketing evangelie door Ian Stanley, HubSpot

Het is me vorig jaar ook opgevallen dat de verhalen van HubSpot vaak neerkomen op hetzelfde. Nu kan ik me goed indenken dat het voor de sprekers moeilijk te bepalen wat het maturity level is van de toehoorder, waardoor er teruggevallen wordt op het default HubSpot-verhaal over Inbound Marketing. Ik had wat hogere verwachtingen van deze keynote omdat HubSpot inmiddels geweldige cases moet hebben van hoe de Inbound Marketing methode in de praktijk werkt.

Digital Future of B2B is voor mij een zeer geslaagde dag geweest. Volop inspiratie, leuke ontmoetingen en een verrassende sfeer! Tot volgend jaar!