Het clichémonster in B2B Marketing is alom aanwezig. Join me in the battle against saai, suf, nietszeggend. Laten we het monster verslaan.

In B2B worden complexe problemen vaak over gesimplificeerd en dat uit zich dan vaak in clichématige creatie. Toch hebben we ons er allemaal wel eens aan bezondigd.

Een top 10 b2b clichés: (dat is overigens ook zo’n cliché)

  1. De gloeilamp, weer een briljant idee. Uitzetten die lamp.
  2. De handdruk, voor partnership. Staat ferm op de 2de plaats.
  3. Het estafette stokje. Samenwerken als een team. Laat maar vallen.
  4. Het kompas. Wij wijzen u in de goede richting. Neem a.u.b. een andere creatief.
  5. Het tere plantje in de hand. Wij zijn duurzaam. Gewoon vergeten water te geven.
  6. De doolhof. Laat u leiden door ons. U komt er nooit meer uit.
  7. De ijsberg, u ziet alleen het topje. Laat maar smelten.
  8. De snowboarder. Wij leveren extreme prestaties. Veel te riskant voor de B2B inkoper.
  9. De bergbeklimmer. Samen naar de top. Val niet in slaap in de death zone.
  10. De lachende service medewerkster. Hier gaat alles goed. Ja, ja dat zal wel.

Goede b2b creativiteit voorbeelden

Zijn er dan geen voorbeelden van echt creatieve B2B invalshoeken. Jazeker, dat zijn bijvoorbeeld de ideeën die de maatschappelijke relevantie van de business propositie aantonen. Denk daarbij aan een rioleringsbedrijf dat geen gele putzuigwagens toont maar vertelt dat als het rioleringssysteem onder de grond niet goed werkt, wij boven de grond ook niet kunnen functioneren.

Chemie gekoppeld aan het voeden van de wereldbevolking. Tapijt aan cradle to cradle recycling. Dat lukt natuurlijk niet altijd, de domeinen zijn beperkt.

b2b doelgroepen kun je ook verrassen

Ga dan in ieder geval voor verrassend, nieuw en anders. Smog samengeperst tot zwarte “briljantjes” in smog vrije sieraden. En vergeet de humor niet, ook in B2B. In de uitzendbranche bijvoorbeeld: Find the hottest tech talent. Scoren voor een heibedrijf: Iedere paal gaat er in. Je wint dan misschien de prijs voor de slechtste slogan ooit. Opvallend is het wel.

Vermijd saai, vermoeiend, duf. Ga de strijd aan met het cliché monster. Maak B2B marketing leuk, entertaining en slim.

Foto: www.shutterstock.com