Wat een rit was dat! Tweeduizendfreackingzestien! Een heerlijk jaar voor B2B marketing. Veel bedrijven zitten weer in beter vaarwater en de Digitale Transformatie is in volle gang. Meer bedrijven bewegen naar een klantgerichte organisatie. Dat betekent ook een toename aan investeringen in Online Marketing. Gary Vaynerchuk zei het al op Inbound 2016: de miljoenen die nu naar TV commercials gaan komen uiteindelijk in het Online Ecosysteem terecht. 

Waar ligt de focus voor de B2B Marketeer in 2017? Welke b2b marketing trends zetten zich door? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de B2B Marketeer efficiënter, beter en relevanter? We vroegen het aan een aantal vrienden van de site. 

Romano GroenewoudSEOgeek

b2b marketing trends 2017 Seo Geek RomanoDe lat moet (nog) hoger

Dit gaat nu al op maar gaat belangrijker worden komende jaren. De content overload zal alleen maar toenemen (er worden nu al meer dan 2 miljoen blogposts gepubliceerd dagelijks). Om te overleven, zullen bedrijven minder moeten publiceren, maar datgene dat ze publiceren zal idealiter moeten voldoen aan de zogenaamde ’10x standaard’ een term in het leven geroepen door inbound deskundige Rand Fishkin.

Dit houdt in dat een stuk content tenminste 10 keer beter moet zijn dan wat andere bedrijven in de betreffende industrie in het verleden gepubliceerd hebben. Voldoet het stukje content niet aan die strenge standaard, dan zou men moeten afzien van publicatie.

De 2017 benchmark studie van Content Marketing Institute onderschrijft dit, we vernemen dat B2B marketeers positiever sentiment kennen omtrent succes van de content marketing bezigheden t.o.v. het jaar daarvoor.

De factor die zij als meest belangrijk zien is meer efficiënte maar bovenal meer kwalitatieve content productie. Meer ‘traditionele’ manieren om content naar een hoger plan te tillen zijn o.a. inzet van video, tabellen en infographics.

In 2017 zullen virtual reality en augmented reality een belangrijker medium gaan worden om een interactief, fascinerend en aangrijpend verhaal te creëren rondom een merk. De huidige voorspelling is dat er 23 miljoen VR en AR headsets verkocht zullen zijn in 2018. Mijns inziens zal dit dus geen hype zijn, virtual reality is here to stay.

Deze kwaliteitsinjecties zullen helpen beter te presteren op gebruikersmetrieken die belangrijk zijn voor Google en die ze steeds beter kunnen meten, zoals dwell time (simpel gezegd: hoe langer een gebruiker op een pagina verblijft, des te beter de content in kwestie) en zal broodnodig zijn om te overleven in de steeds competitievere zoekresultaten.

De persoonlijke benadering, een van de trends die meest duidelijk naar voren kwam uit het vooruitzicht van b2bmarketeers.nl van vorig jaar, is een andere wijze waarop content verder zal evolueren.

De Google Panda algoritme updates van dit en komend jaar zullen korte metten maken met zielloze ‘robot content’ die ik nog te vaak tegenkom in typische B2B industrieën. Content zal meer op maat gemaakt moeten worden voor specifieke intenties van zoekers. D.m.v. van het kunstmatige intelligentie algoritme RankBrain wordt Google met de dag beter in het doorgronden van de intentie van de zoeker en de zoekresultaten te presenteren die het beste deze intentie aanspreken.

Kortom, ontwikkelingen van technologie zoals toepassing van AI in Search, AR en VR zullen meer volwassen worden. Dit biedt zowel uitdagingen als mogelijkheden voor B2B marketeers, die harder aan de kar zullen moeten trekken, om het onderste uit de kan te halen.

______________________________________________________

Frank Husmann, Online Succes B.V.

Frank Husmann online succes

De belangrijkste focus voor de B2B marketeer blijft het genereren van relevante leads. Dit jaar spraken we inmiddels meer dan 1.000 marketeers van B2B bedrijven en daarnaast hebben we ook onderzoek gedaan naar de B2B trends voor 2017 onder bijna 200 B2B marketeers. De verschillen met het vorige jaar zijn daarbij niet zo heel groot. We zien met name een verdieping en verbreding van het al ingeslagen pad. Hieronder wat deze marketeers en wijzelf zien als focus voor het nieuwe jaar:

1) Meer en betere leads genereren betekent ook meer bezoekers genereren. Voor betaalde bezoekers is AdWords nog altijd favoriet en is het komend jaar LinkedIn een grote stijger. Ook content marketing blijft van groot belang. De focus hierbij is: meer content en vooral ook content die echt aansluit bij de doelgroep. De content zelf gaat dieper: geen ‘me too’ content meer. En de vorm van deze content zal ook breder zijn: niet alleen blogartikelen maar ook steeds meer video content in allerlei formats (faq’s, casestories, webinars, etc.).

2) Het grootste deel van deze leads zijn nog niet klaar voor sales. Daarvoor zien we dat de B2B marketeers nu concreet aan de slag gaan met leadscoring en leadnurturing programma’s. Het opzetten hiervan o.a. door middel van marketing automation software is daarbij het komend jaar van belang.

______________________________________________________

Edwin VlemsMCB Nederland

edwin vlemsHet jaar waarin Marketing en HR in elkaar schuiven

2017 wordt het jaar waarin Marketing en HR in elkaar schuiven, als het gaat om ‘werven’ dan. In het verleden was ‘arbeidsmarktcommunicatie’ natuurlijk al een zusje van ‘marketingcommunicatie’, maar ze hadden elk hun eigen aanpak en media. In een transparante wereld wordt de overlap tussen beide nog groter: verhalen over jou als werkgever kunnen ook klanten aantrekken, en verhalen over jou als leverancier kunnen weer nieuwe medewerkers aantrekken. Een concreet bewijs daarvan is het ‘succes’ van de artikelen uit het personeelsblad van MCB, die ik vrijwel allemaal deel op social media: ze worden erg veel gelezen en gedeeld. Zonder extra kosten!

Deze ontwikkeling wordt gestuwd door twee trends: de recente kanteling van de arbeidsmarkt richting werknemer (onze timelines staan weer vol vacatures) en de Privacywet van 2018 die het werk niet alleen voor marketeers en verkopers, maar ook voor recruiters moeilijker gaat maken. Want ook zij mogen dan niet langer iemand ‘koud’ benaderen. Maar zoals ik in een blog op Marketingfacts al eens heb uitgelegd: dat is ook geen probleem in een transparante wereld, mensen kunnen jou benaderen. Klanten én werknemers.

______________________________________________________

Xavier Dusée, GAC Business Solutions

Xavier Dusee

What’s next? Een autochatbot in je Marketing Automation connected CMS?

Content, inboundstrategie, marketing automation, emailmarketing, social, omnistrategie, marketing intelligence, neural impact marketing etc…Bergen begrippen die in ons wereldje vandaag de dag onvermijdelijk op het netvlies landen. De ene marketing-bondscoach overtreft de andere met ‘nieuwe’ inzichten. Het ene event is nog uitbundiger dan het andere. De ene storyteller overtreft de andere vlogger. En als er weer een jaartje op zit, werp je een blik over je ‘buyer personas’ schouder en ververst het sales- en marketing dashboard op je iphone nog eens met een simpele swipe beweging. Je kijkt terug naar de momenten waar je iets van hebt opgestoken of juist niet, je maakt de balans op en slijpt de messen voor het nieuwe jaar samen met Commercie en Directie.

Een paar jaar terug schreef ik hier over het aanschaffen van een drone. We zijn inmiddels op het punt aangekomen dat we een content machine hebben draaien inclusief studio om tegemoet te komen aan de niet te stillen informatiehonger van onze prospects. Snack-able video’s en webcasts staan bovenaan op het verlanglijstje. De technologie is explosief gegroeid en het scala aan middelen klotst over de plinten. Schitterende tijden voor ons als marketeers maar tevens tijden voor keuzes die leiden tot een optimale omnistrategie. Die drone is er dus gekomen, vooruit we doen deze keer weer een voorspelling. What’s next? Een autochatbot in je Marketing Automation connected CMS?

______________________________________________________

Camiel Freriks, Webs | Beter zaken doen in het digitale tijdperk

camiel freriksNiet alleen een product op maat, maar ook een ‘connectie op maat’ maken

De traditionele rolverdeling tussen marketing en sales heeft haar houdbaarheidsdatum bereikt. De klant weet goed wat hij wil en heeft steeds later in het aankoopproces behoefte aan contact met een verkoper. Marketing speelt daarom een steeds grotere rol in het vullen van de salesfunnel met gekwalificeerde leads. Sales moet, op haar beurt, het gesprek op een andere manier voeren dan voorheen. Om op basis van waarde te kunnen verkopen, dienen zij te weten hoe, waarom en wanneer de klant zich online over je kanalen beweegt.

Als B2B marketeer sta je in 2017 voor de uitdaging om klanten ook online te boeien en binden. Dat betekent dat je niet alleen een product op maat, maar ook een ‘connectie op maat’ moet maken. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben marketing en sales elkaar méér nodig dan ooit.

Om B2B marketing en sales naar het volgende digitale niveau te tillen organiseren wij in juni 2017 weer The Digital Future of B2B op de High Tech Campus in Eindhoven. Een dag voor moderne marketing- en salesmanagers om alles te leren over het waarom, hoe en wat van digitale marketing en sales. Wellicht ontmoeten we elkaar daar.

______________________________________________________

Bart StrijkerJelba

Bart StrijkerAlles wordt transparant en ook de technische groothandels zetten steeds sterker in op een dedicated e-commerce beleid

De gezonde business “spanning” tussen fabrikant en groothandel neemt verder toe. Alles wordt transparant en ook de technische groothandels zetten steeds sterker in op een dedicated e-commerce beleid. Anno 2016 heeft slechts 5% van de Technische Groothandels een e-commerce omgeving zonder log-in om direct te kunnen bestellen en prijzen te zien voor de inkopers of inkoopverenigingen. Dit zal snel veranderen en aan het einde van 2017 zal dit naar verwachting 20% zijn.
De impact op het verkrijgen van de juiste product content van de fabrikant wordt dus steeds belangrijker. Aan de andere kant wil de fabrikant steeds meer grip krijgen op de eindklant. Een interessante dynamiek. Die vanuit beide klant perspectieven goed te verklaren valt. Inmiddels zoekt 90% van de B2B inkopers via digitaal. Dus niet in het online vizier komen is hoe dan ook verliezen en dus geen optie. Je ziet dat toonaangevende B2B fabrikanten zoals Dormer Pramet, ProFit Gatzagen of Tricorp gericht kiezen voor een e-commerce strategie via de dealer, maar met een duidelijke pull op de eindklant. Een nieuwe term die wij hier dan ook voor hanteren bij Jelba is distri-commerce. Een distri-commerce strategie geeft invulling aan de samenwerking tussen fabrikant en leverancier op basis van een business partnership. Gezamenlijk online meer verkopen. Het belang van een krachtig B2B PIM-systeem (product informatie management systeem) zal in het verlengde van deze ontwikkeling dus ook steeds belangrijker worden in 2017.

technische-gh-nl

______________________________________________________

Elias Crum, Marketing Guys


elias b2b marketing trends 2017SEA trends 2017

Mobile-first

Voor SEA ook de focus op mobile-first. Goed voorbeeld hiervan zijn de ‘expanded text ads’. Het oude formaat ads kun je nog tot 31 januari 2017 aanmaken, daarna kun je alleen nog maar het nieuwe formaat aanmaken. Het is nog niet duidelijk hoe lang het oude formaat nog getoond zal worden. Ze verdwijnen niet direct op 31 januari.

Kwalitatief goede ads in combinatie met de juiste keywords en een mobielvriendelijke website zijn dus essentieel om goed te kunnen scoren in Google.

Budgettering

Verschil in budgetteren van adverteren, hieronder een quote van andere website:

“De advertentiekosten nemen jaarlijks toe nu het aantal adverteerders blijft toenemen. Dus het behalen van hetzelfde bereik in 2016 wordt duurder. Dat betekent óf meer budget voor hetzelfde bereik óf gerichter adverteren. Het zoeken van niches vraagt om een intensief proces van testen en experimenteren. AdWords biedt hier veel mogelijkheden voor en in combinatie met Google Analytics zijn dergelijke vraagstukken te monitoren.”

SEO/Content 2017

Mobiel en snelheid

Google AMP. De verwachting is dat Google in 2017 de ‘search index’ gaat opsplitsen, waarbij er een aparte ‘mobile search index’ komt. Deze ‘mobile search index’ zal als primaire index gaan fungeren.

Content – focus op intentie

Ook in 2017 is content belangrijk, want zonder content wordt je website niet gevonden. Wel gaat er een significante verschuiving plaatsvinden in het type zoekopdracht. Zo zijn de zoekopdrachten steeds meer vraag gestuurd, vaker longtail van aard en daarnaast gaat het erom dat je de intentie van de zoekopdracht begrijpt en kunt vertalen naar content.

Voice Search

Voice search is op dit moment goed voor ongeveer 10% van de zoekopdrachten. De verwachting is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zal zijn. Deze ontwikkeling heeft enorme impact op het online zoekgedrag van mensen. Het aantal longtail zoekopdrachten zal toenemen, omdat mensen bij gesproken zoekopdrachten exact inspreken waar ze naar op zoek zijn. Meer SEO trends op MarktingGuys.nl.

Marketing Automation trends 2017

Account Based Marketing Integratie met Marketing Automation

Bij account based marketing is het de bedoeling dat ieder account als markt wordt behandeld. Hierin zijn de verschillende functierollen de segmenten waar specifieke campagnes voor worden ontwikkeld. Wat is dan het grote verschil ten opzichte van vroeger? Simpelweg: marketing automationsoftware. Het geeft de strategie account based marketing de nodige techniek om de decision making unit op een relevante en contextuele manier te benaderen. Marketing automation softwareleverancier Marketo bijvoorbeeld visualiseert account based marketing op een heldere manier. In plaats van de welbekende brede salesfunnel wordt er gebruikgemaakt van een omgekeerde salesfunnel; van klein naar groot. Dit betekent dat er bij de formulering van een account based marketingstrategie wordt nagedacht over de meest ideale potentiële klant. Met andere woorden: welke klant genereert de meeste waarde voor ons als organisatie, en uiteraard visa versa.

Predictive leadscoring

Bij traditionele lead scoring kijk je als marketeer naar touchpoints die van belang zijn in het koopproces: bijvoorbeeld een download van een whitepaper, een demo-aanvraag en/of een bezoek aan de prijzenpagina. Predictive scoring combineert CRM-data, marketing automation en data die verkregen is vanuit derden, zoals Mintigo en Infer. Via machine learning creëert de predictive lead scoringmodule een ideale klant, oftewel een buyer persona. Vervolgens kan er een automated program aan deze buyer persona gekoppeld worden. Iedereen met een overeenkomend profiel en gelijkgestemd gedrag wordt via dit geprepareerde programma ‘ge-nurtured’.

E-mailmarketing

Een aantal jaar nog door onheilsprofeten als ‘dood’ verklaard: e-mailmarketing. MMS en RSS werd als potentiële vervangers bestempeld. Maar wat blijkt; e-mail is en blijft relevant. Waarom benoemen we e-mailmarketing dan als trend? Ten eerste zijn er giganten zoals Facebook, Twitter en Instagram die niet voor niets e-mailmarketing gebruiken om je social media notificaties te sturen. Zij beseffen dat dit hét middel is om gebruikers continu terug te leiden naar social media. Emarsys beschrijft in het trendrapport ‘5 marketing predictions for the next 5 years’ hoe e-mail transformeert van traffic genererend platform naar middel om conversies te realiseren. Retailers versturen mails naar consumenten die direct in de mail kunnen converteren. Dit is uiteraard interessant voor B2C, maar B2B-spelers kunnen hier ook creatief op inhaken. Pony Express van Google is hier ook een voorbeeld van.

Maar denk ook aan initiatieven als Zembula die één van de voorlopers is op het gebied van ‘reveal marketing’. Met reveal marketing ziet de ontvanger slechts een deel van de e-mail en wordt hij/zij getriggered om een extra handeling te verrichten om het gehele bericht te zien. Marketing automation ‘vendors’ zouden er goed aan doen om hier ook mee te beginnen. Onze pagina vind je hier.

______________________________________________________

Merijn Gelens, Kalisti T&D

merijn gelensIn 2017 staat een stiekeme hoofdrolspeler op de bühne

Ik verwacht dat in 2017 de klassieker: ‘garbage in, garbage out’, een stiekeme hoofdrol speelt. Wellicht niet als aandachtstrekker op de nieuwsbrief, maar wel tijdens de ‘strategische denksessie’ bij de koffieautomaat. Waarom? Omdat we steeds beter en eenvoudiger kunnen meten en analyseren met tooling zoals selfservice BI.

Wat ben je aan het meten? 

Marketing speelt zich voor een groot deel af op het – zeer meetbare – digitale vlak. Maar wat ben je aan het meten? De omarming van neuromarketing, om een dwarsstraat te noemen, brengt gevoel in de rekensom. Emoties meten is geen sinecure. Kortom: kloppen de metingen wel? Komt de klant via de mail binnen omdat de nieuwsbrief aansloot bij zijn ervaring? Of was het eenvoudiger om de link in de nieuwsbrief aan te klikken dan om in Google te typen?

Beslissingen stoelen op cijfers geeft ze extra gewicht. En cijfers hebben we ruim voorhanden. Of je nu een online boekhoudpakket en een gratis Analytics account hebt, of een volledig geïntegreerde on-premise oplossing met eigen database en betaalde connecties naar een dozijn dataverkopers. Dankzij de opkomst van laagdrempelige analyse-tooling is er ook echt iets met die cijfers te doen. Maar wat heb je precies gemeten? Kun je uit de cijfers wel concluderen dat een x-aantal leads omgezet zijn naar prospect of customer? Hoe ben je tot die cijfers gekomen? Wat heb je precies gemeten? Zijn die metingen voor dit doel te gebruiken?

Risico op illusoire correlaties

Iedere analyse brengt het risico op illusoire correlaties met zich mee. Dat is de zeer menselijke neiging om patronen te zien, zelfs als die er niet zijn. We willen allemaal graag dat onze hypothese klopt, en rekenen daar vervolgens (onbewust) naartoe. In het verlengde daarvan ligt de vergissing dat correlatie leidt tot causatie; negentig procent van de gedetineerden houdt van chocola, dus als we chocola verbieden kunnen we de criminaliteit fors verminderen. Het gebruiksgemak van moderne analysetools maakt het niet alleen makkelijk om zulke fouten te maken, we kunnen ze vervolgens ook nog indrukwekkend grafisch onderbouwen.

Garbage in, garbage out. Als je van slechte, niet gevalideerde gegevens vertrekt dan kom je nooit tot juiste conclusies. De opkomst van nieuwe selfservice analyse-tools kan marketing naar een hoge plan tillen, mits de gebruikers daarvan scherp blijven. Gegevensvalidatie is geen sexy onderwerp, maar wel van groot belang. Vandaar de stiekeme hoofdrol. Wie of wat gaat de aandacht in ‘the spotlight’ pakken. Analyse-tooling, wellicht aangevuld met één (of allen) uit deze lijst:

  • Meer (live) video: de grote sociale netwerken zijn er al mee aan de slag.
  • Meer rijke content: Google rekent de tijd die op een website wordt doorgebracht mee om de ranking te bepalen.
  • Meer personalisatie: je wilt het vertrouwen dat je met de customer journey hebt opgebouwd niet vergooien en een CRM-oplossing is voor iedereen bereikbaar.
  • Een platformconsolidatie?: Facebook, Snapchat, LinkedIn, WhatsApp (Facebook) en Instagram (Facebook) lijken ‘de’ sociale mediakanalen te worden. Mist Twitter in deze rij? Gaan we Twitter missen?

Niemand ontkomt aan ‘garbage in, garbage out’

Dit zijn mooie aandachtsgebieden om meer resultaat te boeken. Ze spelen zich ook allemaal online af, wat ze goed meetbaar maakt. Maar niemand komt onder ‘garbage in, garbage out’ uit. Hand in hand met de opkomst van gebruiksvriendelijke analysesoftware gaat daarom het ‘saaie’ onderwerp datavalidatie de stiekeme hoofdrol in 2017 spelen.

______________________________________________________

Erwin Schreiber, Vos & Setz


Erwin Schreiber online b2b marketingZorg er voor dat je zo transparant mogelijk bent voor de bezoeker

Growth Hacking
In een ideale (online) wereld worden beslissingen uitsluitend gebaseerd op data. Nog te vaak nemen we beslissingen op basis van onze intuïtie en hoewel dat in het dagelijks leven vaak goed uitpakt is het in de wereld van Online Marketing erg verraderlijk. Vooral met betrekking tot de Usability van je website en Conversie Optimalisatie. Consumenten en ook inkopers doen hun aankopen namelijk veel minder rationeel dan dat ze zelf denken. Hierdoor worden Marketeers geconfronteerd met het probleem dat verwachtingen vaak niet uitkomen.

Enerzijds zullen er in 2017 meer tools op de markt komen die ondersteunen bij analyses op maat. Hoewel Google Analytics een fantastische tool is voor uiteenlopende analyses is het niet eenvoudig om hier conclusies uit te trekken die echt een toegevoegde waarde hebben voor jouw bedrijf. Branche specifieke tools en specialisten op dit gebied zullen dan ook een opmars maken, zodat jouw organisatie optimaal kan profiteren van de beschikbare data.
Anderzijds moeten we de menselijke kant van Marketing ook niet uit het oog verliezen. Een intensievere samenwerking tussen Marketing en Sales moet ervoor zorgen dat wat je aanbiedt als bedrijf beter aansluit op wat de bezoeker verwacht. Zorg er daarom ook voor dat je zo transparant mogelijk bent naar de bezoeker toe. Als bepaalde informatie bij de concurrent namelijk beter vindbaar is dan gaat de order aan je neus voorbij. Over het schrijven van zinvolle content zal ik maar geen woorden meer vuil maken.

Google zal marktaandeel verliezen
Adverteren in Google wordt een steeds duurdere aangelegenheid en het lijkt alsof er geen einde komt een het voortdurend optimaliseren van lopende campagnes. Bovendien ben je niet zelden een paar honderd Euro kwijt om een nieuwe campagne te testen en rendabel te krijgen. Nou is er binnen de B2B branche meestal een redelijk budget beschikbaar, maar er zijn alternatieven die een stuk goedkoper zijn. Neem als voorbeeld Facebook Remarketing, wat maar een fractie kost van een Shopping Remarketing campagne in AdWords. Google zal in 2017 nog steeds het grootste deel van het Online Marketing budget opsnoepen, maar verdiep je zeker ook eens in andere platformen om leads binnen te vissen.

______________________________________________________

Marcel Nanning, GAC Business Solutions & b2bmarketeers.nl

Marcel Nanning foto

2017 wordt het jaar van de vlijmscherpe marketeer

Zoals ieder jaar sluit ik me ook aan bij bovenstaande voorspellingen. Wij B2B marketeers staan voor een zware taak. De taak om nog relevanter te zijn en nog betere content te produceren. Creativiteit is vereist. Maar ook de kracht om de mensen bij bedrijven in beweging te brengen. Want de Digitale Transformatie is geen marketing feest. De Digitale Transformatie raakt de hele organisatie. De manier waarop we deze content aanbieden gaat ook veranderen. Video neemt toe en in allerlei vormen. We zien ook een toename in podcasts, webinars en events. We zullen nog harder moeten werken om doelgroepen te verrassen. Rand Fishkin heeft het over ’10x’ Content. Content die vele malen beter is, dan die van je concurrent. We moeten nog harder werken om de geest te prikkelen en het hart te raken.

De ontwikkeling waar ik enthousiast over ben is die van AI. Het aanbod rondom Chatbots groeit snel. Door de komst van Chatbots verandert het speelveld van klantcontacten dramatisch. Onlangs heb ik een schade ingediend bij een verzekeraar via een chatbot. Dit ging perfect, er kwam geen mens aan te pas. Althans, niet in het contact. Wat betekent dit voor de toekomst? Chatbots kunnen sales- en servicetaken overnemen. Chatbots kunnen ook intern voor meer effectiviteit en efficientie zorgen. Denk aan een Chatbot als persoonlijke assistent, aangestuurd door jouw stem en gekoppeld aan softwaresystemen en databronnen. Er zijn voorspellingen dat Chatbots het frontportaal gaan vormen voor websites of zelfs websites volledig gaan vervangen.

Terug op aarde; er ligt een berg werk voor de B2B marketeer en een ieder zal focus moeten vinden in deze vloedgolf aan vernieuwingen. Zoals Xavier zegt in zijn stuk: de messen zijn geslepen. 2017 wordt het jaar van de vlijmscherpe marketeer.

Hele fijne dagen en een geweldig 2017!

Marcel.
b2bmarketeers.nl

 

Afbeelding 2017; www.inbound.com

Lees ook: