Online marketing is een vorm van marketing waarbij online middelen worden ingezet om producten en diensten onder de aandacht te brengen bij prospects en klanten. Men spreekt bij Online Marketing ook wel over Internetmarketing. Essentieel is het gebruik van de online wereld, dat betekent dat bijvoorbeeld e-mailmarketing ook onder online Marketing geschaard wordt.Het is overigens niet alleen een verzamelnaam voor middelen zoals zoekmachine marketing (Search Engine Optimalisation, Search Engine Advertising), social media marketing, blogging, bannering, affiliate marketing, interactieve marketing, viral marketing, e-mailmarketing; ook de online strategie wordt onder Online Marketing geschaard. Concreet betekent dat de inzet van:

Strategische inzet online marketing

Online marketing is de laatste jaren geexplodeerd en wordt ingezet voor de gehele Customer Journey; zowel above the line als below the line. Deze vorm van marketing leent zich daar ook uitstekend voor; alle fases die de doelgroep in een aankoopproces doorloopt kunnen worden bediend middels Online Marketing; van branding tot direct sales. Je ziet dan ook dat de kracht van online marketing steeds groter wordt en veel offline middelen uitschakelt. Dat geldt in steeds meer gevallen ook voor de sales-afdeling; veel aankopen worden direct via het web gedaan zonder tussenkomst van verkopers.

Blogs over online marketing:

Direct Resultaat met online marketing voor alle fases Customer Journey

Kenmerkend aan Online Marketing is dat er direct resultaat zichtbaar en meetbaar is. In tegenstelling tot traditionele vormen van media is er middels online technische direct te zien hoeveel een online campagne oplevert. Bovendien leent het web zich voor directe feedback in de vorm van:

  • Clicks
  • Pagina weergaves
  • Inschrijvingen nieuwsbrief
  • Inschrijvingen event
  • Offerteaanvraag
  • Aanschaf product/dienst
  • Inplannen kennismakingsafspraak
  • Aantal facebooklikes
  • Aantal doorgestuurde artikelen/berichten via twitter, facebook. linkedin etc.

Deze meetbaarheid van Online Marketing stelt de marketeer in staat om prospects direct te voorzien van informatie op maat of zelfs het aanbieden van de producten of diensten. Ook leent deze vorm van marketing zich om de klant te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment in de Customer Journey. En door meer zicht te krijgen op het effect van de middelen is de marketeer in staat informatie beter, op maat, aan te bieden en marketingbudgetten beter in te zetten.

Online Marketing bij b2b marketeers

Bij b2bmarketeers.nl zien we steeds meer marketeers geloven in een doelgroepgerichte aanpak waarbij de wensen van de doelgroep centraal staan. Dat zien we terug in de populariteit van Inbound Marketing en Content Marketing. Dat betekent dus ook de wensen omtrent het ontvangen van informatie. De marketeer wil tenslotte zoveel resultaat als mogelijk behalen maar niet ten koste van een negatief imago of een gefrustreerde prospect of klant. Steeds meer bedrijven laten ook zien Thought Leader te zijn op hun vakgebied en zijn daarmee een serieuze gesprekspartner voor hun doelgroepen; dat is online marketing.

PDF over Online Marketing

Boeken over online marketing: Online Marketing Inside Out – Brandon Eley

Blogartikelen over online marketing

Google

Door Marcel Nanning