De online marketeer wordt wel eens verweten dat hij zijn vakgebied mechanisch en analytisch benadert. Online marketing wordt ingezet als een tool. We stoppen er iets in en we krijgen er iets uit. Niet voor niets wordt online marketing sterk gestuurd op ROI. Dit gaan we vervolgens optimaliseren door oneerbiedig gezegd aan allerlei knoppen te draaien om de conversie te verhogen. De meetbaarheid zorgt er voor dat je steeds mechanischer en enger gaat kijken naar online marketing.

Maar waar is de diepgang, het marketing fundament? Op welke manier moet de online marketeer zich nog verdiepen in het gedrag van zijn doelgroep?

Marketing Cyclus

Dat gedrag gaat wat mij betreft iets verder dan een zoekwoorden analyse rondom het product dat je wil verkopen en omliggende zoekwoorden. Ik heb het over het gedrag om de gehele marketing cyclus te managen van latente behoefte tot aankoop. Dat marketeers niet zonder online marketeers kunnen is net zo onomstreden als online marketing zijn bestaansrecht heeft in de marketing mix. Maar omgekeerd stel ik graag dezelfde vraag: kan de online marketeer wel zonder de kwaliteiten van de “old school” 1.0 marketeer?

Een psycholoog op macro-economisch niveau

Marketeers zijn namelijk specialisten in het verdiepen in de doelgroep. Inzicht verkrijgen in de doelgroep, de context rondom latente behoeftes, achterliggende motieven en hier slim op inspelen. Een psycholoog op macro-economisch niveau. Inzicht verkrijgen is de marketeer heel goed in. Inzicht geven in wat de marketing inspanningen opleveren is een compleet ander verhaal. Daar missen zij de juiste tools voor. Of is dat te makkelijk gezegd en zeggen we dat alleen omdat we marketing constant met online marketing vergelijken en vergelijken we daarmee appels met peren?

Innovatie

Ontwikkelingen die de allignment tussen offline en online marketing versterken, verhogen ook direct de meetbaarheid van marketing inspanningen. En worden dus met beide handen aangegrepen. Denk niet alleen aan de QR-code, helemaal spannend is de ontwikkeling van de “tweede scherm” technologie. Hiermee wordt het mogelijk de koppeling op de bank van tv scherm naar tablet scherm te maken.

Domein

De laatste ontwikkeling is een treffend voorbeeld van hoe het oude marketing en het nieuwe marketing denken elkaar echt kunnen versterken. Bereik opbouwen via media en het triggeren van latente behoefte naar informatiebehoefte is van oudsher het vertrouwde domein van de 1.0 marketeer. De online marketeer is juist ijzersterk in de stap van interesse (informatiebehoefte) naar conversie. Om in termen van het 1.0 AIDA marketing model te spreken: Attention + Interest = Marketing, Desire + Action = Online marketing.

Discussieer mee!

Kan de online marketeer zonder de kwaliteiten van de 1.0 marketeer? Benieuwd naar jullie reacties op dit discussiestuk!