Tips van experts voor b2b marketing in crisistijd

door Angelique Bemelmans | Last Updated:   15 april 2020

De impact van het coronavirus en de maatregelen die daarom getroffen worden is groot. Het dagelijks leven is de laatste weken alles behalve alledaags. Een aantal experts deelt graag hun kennis en ervaring met ons om B2B organisaties en hun marketeers te helpen in deze uitdagende tijden.

Met dank aan:

Berthil van den Poll (Falck Nederland)
Mariska de Gooijer (De Crisiscentrale)
Simone Schoonen (Bex* Communicatie)
Bouke Vlierhuis (Contentmarketeer)
Rutger Vinke (MarketRespons/RealTime Lead Group),
Marije Ladage (Ontwerpstudio G.O.) en
Ment Kuiper (SCHAAL+)

Crisismanagement

“Ik geloof in oprechtheid en elkaar helpen.” vertelt Berthil van den Poll, commercieel manager van Falck Nederland. “Het zit ook in het DNA van Falck: people helping people. Wij hebben de kennis en ervaring op het gebied van crisismanagement en ik heb op dit moment meer consultants ‘op de bank zitten’ dan me lief is. Falck is een (financieel) gezond en sterk bedrijf. Ik vind dat wij de verantwoordelijkheid hebben om te helpen.

Wij hebben daarom besloten onze consultants beschikbaar te stellen aan bedrijven die even (kosteloos) willen sparren over crisismanagement.” Berthil heeft een aantal tips voor bedrijven: “Zorg voor structureel overleg en houd het laatste nieuws goed in de gaten, maar vergeet ook niet om alvast naar de toekomst te kijken. Het is belangrijk om nu aan de slag te gaan met het opstellen van scenario’s om straks weer terug te gaan naar normaal.”

“Crisismanagement is meer dan het zorgen voor bedrijfscontinuïteit”

Mariska de Gooijer, integraal veiligheidskundige en mede-eigenaar van De Crisiscentrale – benadrukt dit. “Nu staan we misschien voor een nieuw soort crisis, maar het principe is hetzelfde. Het maken van scenario’s en het in kaart brengen van (productie)processen is essentieel in crisismanagement.” Mariska vult aan: “Het aanbrengen van structuur is in het begin lastig. Het helpt om binnen het crisisteam dan gebruik te maken van de BOB-methode: Beeldvorming, Oordeelsvorming, Besluitvorming. Het model zorgt niet alleen dat iedereen het over hetzelfde heeft, maar brengt ook structuur aan in het overleg.

Crisismanagement is meer dan het zorgen voor bedrijfscontinuïteit en de andere functionele aspecten van het managen van een crisis. Het is goed om te begrijpen dat mensen in deze situatie langdurig in een ‘crisisstand’ staan met het risico op overbelasting. Zorg daarom voor voldoende rustmomenten.

Daarnaast zijn de maatregelen van social distancing, vooral physical distancing.” Mariska legt uit: “We moeten fysiek afstand van elkaar te nemen, maar zorg dat je juist wél zoveel mogelijk sociaal contact houdt, bijvoorbeeld met (video)bellen of persoonlijke boodschappen. Houd contact met elkaar.”

Ook De Crisiscentrale biedt kosteloos telefonische hulp op het gebied van crisismanagement.

Communicatie

Simone Schoonen, senior projectmanager bij Bex* communicatie, verdiende eerder haar sporen in externe en interne communicatie en onderschrijft dit: “Je merkt dat het thuis werken voor sommige mensen lastig is, omdat ze de structuur op kantoor en het sociaal contact moeten missen. Juist nu is een werk-privébalans belangrijk. Interne communicatie moet op dit moment functioneel zijn en empathisch.

Houd elkaar in de gaten! Thuis werken betekent voor mij vooral ‘alle ballen in de lucht houden’, veel eten en drinken kopen, de schema’s van drie schoolgaande kinderen combineren met een eigen schema en deadlines. Vanuit een bedrijf mag maximale output gevraagd worden, maar wel met begrip voor de nieuwe situatie waarin een collega zich bevindt! #wedoenhetsamen”

Business. Not as usual.

Bouke Vlierhuis, contentmarketeer, begon zijn nieuwsbrief met de vraag “Hoe gaat het met je? … Laat me weten als ik iets voor je kan doen.” en kreeg hartverwarmende reacties. “Je ziet nu wel een beetje wie er tone deaf is.” Bouke legt uit: “Context is alles. Het is nu eenmaal geen business as usual. Iedereen zit in de stress en daardoor moet je een hele andere toon aanslaan in je communicatie.

Bouke deelt graag een aantal tips: “Het heeft echt geen zin om nu ineens met contentmarketing te gaan beginnen. Sterker nog: dit is hét moment om alle content nog eens te reviewen en te zorgen dat geplande content de plank niet ineens misslaat door de gewijzigde context. Het is ook niet het moment voor harde verkoop. Het gaat – zeker nu – om relaties en elkaar helpen. En echt: B2B en B2C, dat maakt geen verschil. Het gaat om relaties. Werk met wat je hebt. Bestaande relaties. Bestaande data.” En met die laatste woorden brengt Bouke me in contact met Rutger Vinke, partner bij bij MarketResponse en directeur bij RealTime Lead Group.

B2B lead generation: nu investeren = kansen creëren

Ook Rutger benadrukt dat het belangrijk is om nu te anticiperen op de toekomst. “Op een bepaald moment zullen de maatregelen worden versoepeld en worden opgeheven. Ik verwacht dat dit niet op hele korte termijn zal zijn, maar als we bijvoorbeeld in september weer in de normale situatie zitten, resten nog maar twee maanden voordat iedereen in december weer met de kerstmuts op aan de kerstborrel zit.

Ik reken even met september, aangezien de zomervakantie traditioneel gezien een rustige periode is.” Hoe kunnen bedrijven anticiperen op een onzekere toekomst, die bovendien gepaard gaat met de vrees dat de marketingbudgetten worden teruggeschroefd? “Je wordt gedwongen over dingen na te gaan denken. Ik help bedrijven aan meer efficiency en conversie op het gebied van marketing en sales door met behulp van big data en algoritmes de optimale marktsegmenten, doelgroepen en leads te selecteren.

Ik merk dat organisaties soms ‘bedrijfsblind’ worden en een heel interessante doelgroep over het hoofd zien. Het inrichten van deze modellen is maatwerk: het model wordt met behulp van feedback van marketing en sales aangepast en geoptimaliseerd.” Rutger legt uit waarom het voor organisaties interessant is nu te investeren in deze aanpak. “Nu sales niet de deur uit kan voor klantbezoeken ontstaat de ruimte om de data van de eigen organisatie op te schonen.

Het is enerzijds dus de ruimte die noodgedwongen is ontstaan, anderzijds is dit echt een investering in de toekomst. Niet alleen zorgen dat straks een optimale omzet wordt gegenereerd door te focussen op de meest interessante doelgroepen en leads, maar ook permanent de kosten van sales en marketing reduceren en het resultaat maximaliseren.”

“Nu sales niet de deur uit kan voor klantbezoeken ontstaat de ruimte om de data van de eigen organisatie op te schonen.”

Bouke is niet de enige ondernemer die collega-ondernemers helpt. Ook Marije Ladage, grafisch ontwerpster en eigenaresse van Ontwerpstudio G.O., helpt haar collega-ondernemers. “Ik ben nu met name bezig om organisaties online te krijgen met het ontwerpen van bijvoorbeeld websites, maar ik geef daarnaast ook advies aan collega-ondernemers over de visuele invulling van ideeën en digitale uitingen.

Zeker in een tijd waarin we elkaar minder kunnen opzoeken is het belangrijk om je klanten en collega’s te blijven informeren. De doelstellingen van het bedrijf en de presentatie van bijvoorbeeld nieuwe producten kunnen via (visuele) uitingen goed overgebracht worden.” Ik praat met Ment Kuiper verder over businessmodellen en de value proposition.

“Je kunt een switch maken”

Het belang van het kritisch ter discussie stellen van de bestaande businessmodellen wordt onderstreept door Ment Kuiper, register marketeer en incompany & innovatie manager bij SCHAAL+. “Ik ben zelf verbaasd door het grote aantal ondernemers en bedrijven dat na een week crisis stelt het misschien niet te zullen overleven. Ik denk dat deze situatie de nodige business-modellen ter discussie stelt.

Je kunt een switch maken, maar dat vraagt om kritisch kijken naar de value proposition van Osterwalder. Ik zie hier ook een aantal hele mooie voorbeelden van in de praktijk. Basic Fit is gesloten, maar speelt met online fitness heel sterk in op de kernbehoefte van de klant: in beweging blijven. Just Brands komt met personal shoppers en speelt zo slim in op de behoefte aan advies. Je moet kijken naar de pains en gains van de klant.” Hoe komt het dat sommige bedrijven en merken zich moeiteloos aanpassen aa de nieuwe situatie? “Ik gebruik in deze context vaak het voorbeeld van het fietspad.

Op een zeker moment is het fietspad aangelegd. Het wordt steeds drukker op het fietspad. Niet alleen maken steeds meer fietsers gebruik van het fietspad, maar er komen ook steeds meer verschillende voertuigen die gebruik maken van het fietspad: brommers, scooters en speed pedelecs. Nu ontstaat een probleem dat vaak opgelost wordt met discussies over hoe breed het fietspad dan moet worden. Je probeert dan een nieuw probleem op te lossen met een oude infrastructuur. Het is met bedrijven vaak niet anders. Ik zeg dan ook regelmatig: ‘wij leven in de 21e eeuw met bedrijven uit de 19e eeuw’.”

Tot slot heeft Ment nog een aantal tips voor marketeers. “Je wordt pas een goede marketeer als je nieuwsgierig bent en blijft. Pak dat verloren uurtje en gebruik het voor nieuwsgierigheid en ontwikkeling. Lees een boek. Praat met een vakgenoot. Juist in deze tijd komen we voor uitdagingen te staan; door deze samen aan te gaan kunnen we van elkaar leren.

Ik kan het boek Reset! van Erik Jan Koedijk van harte aanbevelen. Het boek gaat in op de ‘reset’ waar wij nu eigenlijk in zitten en laat zien waarom sommige organisaties in staat zijn moeiteloos in te spelen op veranderingen, terwijl anderen organisaties door (onverwachte) veranderingen compleet vastlopen.”

Marketeer met een passie voor online marketing en social media. Blogger en redactie assistent voor contengirls.nl en aangestoken het door blog-virus gestart met www.marketing-mania.nl waar ze schrijft over haar passie voor marketing.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.