âZit je net in de spanning van een reclame⊠KOMT ER OPEENS EEN TV-PROGRAMMA TUSSENDOOR. Het moet niet gekker worden.â Zo twitterde ohsarcasme onlangs. Het valt me ook al op: ik kan tegenwoordig best wel veel surfen op mijn iPad tijdens de reclameblokken, ze zitten volgens mij al tegen het wettelijke maximum aan. Absurd eigenlijk, als je je realiseert dat bijna niemand nog naar reclame kijkt (klik hier). Wat een verademing dan dat ze bij Zara een âzero advertisingâ strategie hebben. Een wat?
Zaraâs nulreclame
Als je wilt weten wat Zara in haar winkels heeft, heb je twee opties: je gaat naar de website of je gaat naar de winkel. Maar de beste reclame ziet Zara in de âWord of Mouthâ, oftewel wat je van vrienden en familie hoort. Veel effectiever. In alle andere vormen van reclame investeert Zara niet, het geld wat ze daarmee besparen kunnen ze weer op andere plekken gebruiken. Zara ontdekte dat het koopgedrag van hun klanten erg van internet afhankelijk is, voordat ze naar de fysieke winkel gaan hebben ze het product online al bekeken. Adverteren voegt volgens hen weinig toe behalve kosten. En Zara is niet de enige, steeds meer bedrijven ontdekken dat je met klanten tegenwoordig gewoon kunt communiceren via bijvoorbeeld social media, zonder dat het iets kost, we hoeven alleen maar even achter het merk uit te stappen (klik hier). Veel menselijker ook, en dus veel effectiever. Maar wat betekent dit voor de reclamewereld? Volgens mij is dit een mooi voorbeeldje van een blauwe oceaan.
Een kas in een oceaan
Het boek âBlue Ocean Strategyâ is een klassieker inmiddels (klik hier voor de video), dus ik zal het kort houden: bij een âBlue Oceanâ strategie probeer je de âred oceansâ (waar flink geconcurreerd wordt, vooral op prijs) te vermijden door in een âBlue Oceanâ te springen. Dat doe je door de âlampâ heel anders op je kernactiviteit te zetten. Klassiek voorbeeld is Cirque du Soleil, dat de rode circus-oceanen ontvluchtte door een deel van haar kernactiviteit (acrobatiek) opnieuw te verpakken als artistieke acts in theaters, en daar veel meer geld voor te vragen. Dichterbij is het voorbeeld van het project âKas als energiebronâ, dat de stijgende energieprijzen niet langer als bedreiging voor de glastuinbouw wilde zien, maar de kas ging ombouwen naar een energieverzamelaar in plaats van een energieverbruiker. Zoiets moet er voor de reclamewereld ook in zitten zodra de marketeers het geld niet meer (over) hebben voor âoutbound marketingâ, en overgaan op âinbound marketingâ. En natuurlijk heeft Coca Cola dat weer als eerste door.
Open geluk
In het kader van hun campagne âOpen happinessâ plaatste Coca Cola op de campus van Singapore een bijzondere cola-machine: als je hem knuffelt krijg je een gratis blikje cola. Niet slim zou een boekhouder zeggen, maar Coca Cola bespaarde hier ontzettend veel geld mee, omdat het filmpje van de reacties op de machine (klik hier) online erg succesvol was, het is in een paar maanden al ruim een miljoen keren (gratis) bekeken. En mensen kijken hier bewust naar, het is niet dat ze net als bij TV-reclame op dat moment op het toilet zitten.
Wat ook opvalt: op het Youtube-kanaal van de campagne (klik hier) kijken meer mensen naar de âbehind-the-scenesâ filmpjes dan naar de belangrijkste commercial van de campagne (eh in-front-of-the-scenes). Mensen willen niet langer nepmensen in nepwerelden zien, ze willen het echte. En dat is ook de reden (en het succes) achter een ander filmpje van Coca Cola, helemaal gebaseerd op de (echte) beelden van beveiligingscameraâs, ook een aanrader (klik hier). En sinds kort is Coca Cola via haar Facebookpagina (ooit gestart door twee consumenten) bezig om geluk te âcrowdsourcenâ: iedereen mag meedenken hoe de wereld gelukkiger gemaakt kan worden (klik hier).
Advertising is the price you pay for being unremarkable
Oceaanreclame
Wat opvalt als je de filmpjes bekijkt is dat Coca Cola nog steeds een glimlach op de gezichten van mensen tovert, maar dan nu met echte beelden van echte mensen. Niet gecreĂ«erd door Coke, maar geselecteerd. En natuurlijk mooi in elkaar gezet. Hun kernactiviteit met een andere lamp belichten, het is ook een soort Blue Ocean van Coke. Maar de aanpak van Coca Cola is mijns inziens tekenend voor hoe de reclamewereld er in de âinbound marketingâ toekomst uit gaat zien: de kernactiviteit, creativiteit, wordt op een hele andere manier toegepast. Bedrijven zullen niet langer als âadverteerdersâ aan bureaus vragen om commercials voor ze te maken, maar willen zichzelf en boeiende content online zetten om gevonden te worden. En wie zijn er goed in het maken van boeiende content? Precies. Veel leuker ook voor de regisseurs van de filmpjes, als je weet dat de mensen die naar je filmpje gekeken hebben, daar bewust voor kozen.
âAdvertising is the price you pay for being unremarkableâ, zo zei Jeff Bezos onlangs bij een aandeelhoudersvergadering, ook geen fan van reclame blijkbaar. Dus wees bijzonder en laat het aan de wereld zien, dan zal ohsarcasme je met rust laten. Hoop ik.
Dit artikel is ook verschenen op het blog van Edwin Vlems: http://metaalmarketing.wordpress.com/
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
5 manieren om klantenservice te gebruiken voor jouw marketing
5 manieren om klantenservice te gebruiken voor jouw marketing. Tips om customer service in te zetten voor meer omzet.
Onderzoek Facebook bedrijvenpagina’s
Onderzoek Facebook bedrijvenpagina's
Wat de nieuwe kansspelwet betekent voor online gaming reclame
In 2021 komt er een nieuwe kansspelwet. In deze wet worden online casino games voor het eerst opgenome wat ook invloed heeft op marketing en reclame.
Weg met Social Media Icons op TV
klik op Social Media Icons
Interview met Martijn Arets; inspirator, ondernemer en schrijver van Brand Expedition
Brand expedition
2500 bezoekers voor reclamefestival De 24 uur van de Reclame
Reclamefestival
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.