Eén van de hoogst gewaardeerde documentaires van het afgelopen jaar gaat over een pop: Elmo. Nou, niet precies over de pop Elmo, maar over het leven van de ‘puppeteer’ die Elmo tot leven brengt: Kevin Clash. Hij werd geboren als arm, zwart jongetje en kwam via allerlei omzwervingen bij Jim Henson terecht, de man achter de Muppet Show en de Sesamstraat-poppen. Wat vooral interessant is aan de documentaire (klik hier om de trailer te zien), is dat je leert dat niemand anders deze pop zou kunnen spelen dan hij. De reden vertel ik later (dus niet doorlezen als je de documentaire nog wilt zien).
Steve’s Elmo
In de Harvard Business Review van april staat een erg interessant artikel (klik hier) van Walter Isaacson over Steve Jobs. Het is niet het zoveelste artikel over hem, het is geboren uit frustratie. Frustratie van Walter, tevens de schrijver van het onlangs gepubliceerde boek over Steve, over de manier waarop de pers eigen conclusies over Steve Jobs uit zijn boek ging trekken. Je proeft in het artikel ook dat het doel van de schrijver niet was om heel veel geld aan Steve Jobs te verdienen, maar dat hij een juist beeld van hem aan de wereld over wilde brengen. Net als bij Steve Jobs zie je hierin (maar ook bij Jim Henson overigens) de kracht van de ‘why’, die Simon Sinek zo bijzonder aanwijst in zijn vaakgekeken video (klik hier, en schaam je als je hem nog niet gezien hebt :- ). Een ‘why’ die zowel medewerkers aantrekt als klanten.
Een mooi voorbeeld gaat over de neiging van Steve Jobs om de mensen om hen heen af te blaffen. Volgens Walter Isaacson begon de pers hieruit een beeld te schetsen van de opvliegende en onvoorspelbare manager, en er waren zelfs managers die hem na gingen doen. En dat frustreerde Walter. Toen hij Steve Jobs vroeg of hij zijn doelen niet had kunnen bereiken door wat aardiger te zijn antwoordde hij “Perhaps. But it’s not who I am”. Steve’s Elmo.
& fotograaf
Een collega van mij vertelde mij onlangs dat hij als kind altijd fotograaf had willen worden, maar dat hij net als ik toch in de rol van ’kantoorarbeider’ terecht is gekomen. Toen we het erover hadden dat deze kant van hem in de toekomst wellicht belangrijker zal worden (we willen bij MCB de toenemende transparantie als kans grijpen, klik hier) verscheen diezelfde avond een interessante wijziging op mijn LinkedIn-feed: hij had achter zijn functie “& fotograaf” toegevoegd. Hij zat in zijn Elmo. In de documentaire over Elmo legt de eerste baas van Kevin uit waarom hij de enige is die Elmo kan spelen: “Elmo isn’t Kevin Clash, Elmo is Mr. and Mrs. Clash”. En Kevin beaamt dit: “In Elmo zit de originaliteit van mijn vader, en de warmte van mijn moeder”.
Hoe zit het met jou? Zit jij in je Elmo?
Aanbevolen artikelen rondom dit thema
Interview met Martijn Arets; inspirator, ondernemer en schrijver van Brand Expedition
Brand expedition
Tips van experts voor b2b marketing in crisistijd
Een aantal experts delen graag hun kennis en ervaring met ons om B2B organisaties en hun marketeers te helpen in deze uitdagende tijden.
eCRM en de ROI van klantloyaliteit
eCRM en klantloyaliteit: lees hier alles over eCRM en hoe dat bijdraagt aan loyaliteit van relaties. Naar de tips!
Nieuwe site vergelijkt drukwerk prijs, kwaliteit en levertijd
online vergelijk drukwerk prijs, kwaliteit en levertijd
Interview | Camille Borsjé, Head of Marketing Communications EMEA, IDEXX Laboratories
Interview | Camille Borsjé, Head of Marketing Communications EMEA, IDEXX Laboratories
Marketing en Businessboeken voor op vakantie (die ik heb gelezen en aanbeveel!)
Boeken over Marketing en business verslind ik als spaghetti! Graag deel ik een aantal boekentips van waardevol leesvoer.
We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.