Vergelijk hier CRM-systemen en laat ook jouw organisatie klantgegevens beter beheren. Goede Customer Relationship Management software vind je door een paar eenvoudige vragen te beantwoorden. Uitgangspunt bij de pakketselectie is de vraag of de CRM-software voor ZZP, MKB of MKB-plus ingezet wordt. Wij helpen je klantbeheersoftware vergelijken op basis van verschillende essentiële functies en eigenschappen. Lees ook onze reviews van veelgebruikte CRM-systemen of leer meer over CRM op onze overzichtspagina’s.

 

Welke CRM-systemen kun je nog meer meenemen in je vergelijk? 🗃

We hebben nog niet alle sytemen meegenomen in onze vergelijker maar dat wil niet zeggen dat ze niet interessant zijn om mee te nemen in je overweging. In tegendeel; deze CRM-systemen kun je in de meeste gevallen zonder problemen meenemen in de overweging voor nieuwe CRM software.

Deze CRM-systemen hebben allemaal hun voor- en nadelen voor jouw specifieke organisatie en doelen. Er zijn geen pakketten per definitie superieur. De keuze voor een juiste CRM-oplossing is daarom geen eenvoudige. Bovendien moet het in de praktijk nog blijken of de vooraf bedachte scenario’s met de nieuwe CRM software uitkomen.

Is de adaptatie van de software uiteindelijk zoals verwacht? Groeit de organisatie met de tooling mee (en andersom) zoals voorspeld? En; kan de marketingafdeling echt de volgende stap zetten met de nieuwe tooling? Dat zal achteraf moeten blijken en kan zelfs niet met een uitgebreid selectietraject afgedekt worden. Maar, met een goede voorbereiding en een gedegen CRM-software vergelijking kun je de succeskans verhogen.

Geen enkel CRM-systeem is per definitie superieur. De juiste CRM-oplossing hangt af van een zorgvuldige beoordeling van de voor- en nadelen en wat die voor jouw organisatie en doelen betekenen. Stel voor een slimme selectie vooraf scenario’s op en bekijk hoe de CRM-software deze doorloopt.

Eerst even dit…🤚

Als we het hebben over CRM gaat het over Customer Relationship Management. In de wereld van sales, marketing en ict wordt hier echter vaak de ondersteunende software bedoeld. Dan spreekt men dus over CRM en worden CRM systemen bedoeld. Andere aanduidigen zijn ook wel over CRM software, CRM pakketten of CRM tools in deze context. Termen die je ook regelmatig tegenkomt in de wereld van CRM zijn: Online CRM, eCRM of Social CRM. Allemaal varianten op software die ondersteunend is aan het proces van Customer Relationship Management.

CRM software voor midden, groot en enterprise bedrijven? 🦕

Ben je op zoek naar een CRM pakket voor een grote organisatie zoals het grootbedrijf of een enterprise organisatie? Dan zijn de oplossingen zoals die in de CRM systemen vergelijker niet altijd even passend. In dat geval kiezen organisaties ook voor grotere systemen die ingericht zijn op grote aantallen gebruikers, het verwerken van veel data en het bieden van veel functionaliteit. Voorbeelden van systemen voor het midden, groot en enterprise organisaties:

SalesForce, SAPCRM en Microsoft Dynamics CRM hebben een groot marktaandeel als het gaat om het voorzien van CRM oplossingen bij grotere organisaties.

Welk CRM-systeem kun je het beste kiezen? 🙄

Welke crm software past nu het beste bij jouw marketing- en sales uitdagingen? Hierbij heb je een aantal opties om CRM-software op in te delen en af te wegen zodat je tot een systeemkeuze komt die de organisatie verder helpt:

Saas vs On-premise
Kies je voor een CRM-oplossing die volledig in de cloud staat of voor een oplossing op een server van de organisatie? Hier zijn ook tussen-varianten voor te bedenken. Zo wordt er vaak gewerkt met een private-cloud-omgeving zodat de gebruikers online inloggen op het CRM-systeem maar dat het systeem wel op een toegewijde server staat voor de betreffende organisatie. Neem goed alle voor en nadelen door voordat je een keuze maakt voor online CRM of on-premise CRM want dit kan verstrekkende gevolgen hebben.

Uitgebreid of eenvoudig
Of je een relatief eenvoudig pakket nodig hebt of een uitgebreider CRM pakket hangt af van verschillende typeringen van de uitdaging en de organisatie. Een aantal voorbeelden:
– Is de onderneming in de toekomst flink aan het groeien? Dan is een schaalbare oplossing een must.

  • Wat is de omvang van de database van bedrijven/contactpersonen?
  • Hoeveel leads/verkoopkansen worden er gegenereerd en moeten door het CRM-systeem verwerkt worden?
  • Hoeveel gebruikers maken van welke domeinen (sales, marketing, service, management, admin) gebruik?
  • Wordt de CRM-software ingezet voor het maken van offertes, het beheren van projecten en het maken van facturen?
  • Hoeveel gewicht ligt er op de marketing functionaliteiten zoals het maken van lijsten, analyses en verzenden van mailings?

Wel of geen Nederlandstalige omgeving?
Een andere manier om onderscheid te maken tussen CRM software pakketten is de mate van Nederlandstalige ondersteuning in de breedste zin van het woord. Dit kan voor veel organisaties van belang zijn. Niet alleen de bedieningen en functies van de software maar dit betreft ook de ondersteunende documentatie, artikelen, FAQ’s, servicedeskmedewerkers en andere communicatie.

Vergelijk CRM-software op basis van de juiste factoren (en neem de test serieus!) 🤨

Na het proces van CRM-systemen vergelijken komt de testfase. Bepaal vooraf vast een evaluatiemoment voor na deze testfase. Stel jezelf op dat moment in ieder geval de volgende vragen:

  • Voldoet de software aan de verwachtingen?
    Kijk hierbij naar alle aspecten die belangrijk zijn; functionaliteiten, inrichting van werkprocessen en de gebruiksvriendelijkheid. Vergeet hierbij niet de complexere zaken mee te nemen zoals de integratie van jouw CRM-systeem met andere software. Of bijvoorbeeld de bereikbaarheid en reactiesnelheid van de servicedesk.

  • Groeit de organisatie dankzij de CRM-software én kan de software deze groei aan?
    Dit wordt al snel duidelijk als het aantal verkoopkansen toeneemt, de database groeit en als meerdere en verschillende gebruikers eisen gaan stellen aan de software.

  • Helpt CRM marketing de volgende stap zetten?
    Ofwel; in hoeverre draagt de tooling bij aan de volgende fase in sales- en marketing? Je bent begonnen met CRM-systemen vergelijken vanuit een bepaald verwachtingspatroon. Een pijn of wens, een hypothese dat bepale zaken beter, sneller of slimmer zouden gaan. Toets dit dus ook want daar doe je de investering voor.

  • Zijn er nog zaken aan het licht gekomen die we mee moeten bij het vergelijken van CRM-systemen?
    Als je de software gaat testen kom je ook achter zaken die in eerste instantie niet op je netvlies stonden. Denk aan een bepaalde functionaliteit of beperking van het systeem. Het kan ook te maken hebben met de mate van flexibiliteit of de integratie mogelijkheden met andere systemen.

Met een goede voorbereiding en een zorgvuldig proces rondom de CRM-software vergelijking, verhoog je de kans dat deze vragen positief beantwoord worden.

Meer over het kiezen van een CRM systeem?


Eerder verscheen er op deze site een uitgebreide uiteenzetting over het kiezen van CRM-systemen. Hierin wordt heel concreet ingegaan op het keuzeproces aan de hand van voorbeelden en een pragmatisch stappenplan. Lezen dus ;-).

👉 Naar het artikel

Het voordeel van een CRM selectietraject voor jouw organisatie 🤗

Veel softwarepakketten kun je een paar maanden proberen en als het toch niet de juiste keuze blijkt te zijn, kies je gewoon een ander pakket. Bij systemen zoals CRM software, maar ook bijvoorbeeld een ERP oplossing, doe je dat minder makkelijk. Deze systemen grijpen in op een belangrijk onderdeel van de organisatie en zijn bepalend in de manier van werken.

Als een CRM-systeem goed wordt ingevoerd bij een commercieel team, zullen de mensen er in getraind worden, er intensief mee gaan werken en wellicht hun processen op gaan aanpassen. Een dergelijke aanpassing aan de dagelijkse manier van werken doe je liever niet iedere dag! Daarom betaalt de zorgvuldige keuze voor een CRM pakket en het maken van een goede vergelijking zich later dubbel en dwars uit.

Door dit gedegen aan te vliegen zul je het meeste profijt hebben van de uiteindelijke oplossing. Ook kun je de keuze goed verantwoorden richting de rest van de organisatie. Zorg dus voor een zorgvuldig CRM-systeem vergelijk.

Aan bovenstaande vergelijker zullen de komende tijd tools toegevoegd worden. Heb je behoefte aan informatie over specifieke CRM-systemen? Laat dat even aan ons weten via onze contactpagina, dan kijken we of we er meer informatie over kunnen verstrekken.

CRM-systemen vergelijken; leestips 🧐

Lees je goed in voordat je overgaat tot de aanschaf van nieuwe CRM-software. Artikelen op sites als www.b2bmarketeers.nl geven je goed beeld van de markt en dat helpt je onderbouwde keuzes te maken.

CRM Strategie: wat is het en hoe stel je er een op

Dit artikel geeft insights in het opstellen van een CRM strategie. Want een goede CRM strategie omhelst niet alleen de tools maar ook de mensen en de processen.

👉 Naar het artikel

De beste CRM software voor ZZP en MKB


Dit artikel helpt marketeers, commercieel verantwoordelijken, managers en directies met CRM-systemen vergelijken in ZZP en MKB. In dit artikel gaan we wat dieper in op de verschillen tussen de meestgebruikte CRM-systemen voor kleinere teams of bedrijven. Met achtergrondinformatie, tips en reviews.

👉 Naar het artikel

CRM-software voor ZZP en MKB Reviews


Een aantal veelgebruike pakketten waar we zelf uitvoering mee hebben gewerkt of getest zijn uitgebreider beschreven in onze reviews. Lees ze hier:

👉 Pipedrive CRM Review

👉
ActiveCampaign CRM review

👉
FunnelCRM review

9 trucs voor marketeers om meer uit het CRM-systeem te halen


Als b2b marketeer is CRM een van de belangrijkste tools in je werk. Daarom is het ook belangrijk dat je meegenomen wordt in een CRM-selectie traject. Waarschijnlijk is dat zo en ben jij zelfs de aanjager. Ook is de kans groot dat je een grote rol hebt en CRM systemen gaat vergelijken. In dit artikel een aantal tips om meer uit CRM te halen als marketeer.

👉 naar het artikel

Overige artikelen over CRM om je te helpen beter CRM-systemen te vergelijken en een goed pakket te selecteren.

Haal meer uit je CRM met een e-mail koppeling

Forbes artikel over CRM in crisistijd

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!