e-mail marketing

e-mail marketing heeft de laatste jaren een grote groei doorgemaakt in de b2b marketing. Het wordt veelvuldig ingezet voor zowel nieuw business doeleinden als marketing op de huidige klanten en wordt doorgaans gezien als effectief en resultaatgericht middel voor de b2b marketeer. Het is relatief goedkoop, goed meetbaar en biedt veel mogelijkheden.

e-mail marketing voordelen

e-mail marketing is populair onder b2b marketeers. Het is een doeltreffende en meetbare manier van 1 op 1 communicatie. De voordelen op een rijtje;

Doorlooptijd & Timing

Een e-mailshot opzetten of toevoegen als onderdeel van een campagne is relatief snel te doen. Als de content beschikbaar is heb je binnen een week de mailer verstuurd indien gewenst. Daarnaast is vrij goed te bepalen wanneer een bericht de doelgroep moet bereiken. Deze manier van marketing is in te zetten voor campagnes maar ook voor snelle (sales) acties.

Lage CPC

De Cost Per Contact liggen relatief laag, zeker in verhouding met andere middelen zoals telemarketing of direct mailings. Door te werken met templates en integrale systemen (integratie met CRM) is de doorlooptijd kort en worden de productiekosten beperkt.

Vormgeving en techniek

De opmaakmogelijkheden zijn uitgebreid en bieden veel kansen om een boodschap visueel te ondersteunen. Daarnaast zijn er direct conversiemogelijkheden toe te passen. Bovendien komen er steeds meer nieuwe mogelijkheden met e-mail marketing door de komst van HTML 5. Daarmee is er technisch meer mogelijk en zien we in de nabije toekomst bewegend beeld en directe interactie mogelijkheden terug in e-mails.

Personalisatie

Alle velden uit de database kunnen in principe gebruikt worden in e-mailings om daarmee de ontvanger persoonlijk aan te spreken.

Accountability

De hedendaagse marketeer staat flink onder druk en moet inzichten verschaffen in budgetbestedingen en de resultaten van campagnes. E-mail marketing biedt uitstekende mogelijkheden om resultaten van campagnes inzichtelijk te maken. Met een redelijke nauwkeurigheid kunnen er uitspraken gedaan worden over het aantal geopende mailers, het aantal clicks etc. Bovendien wordt respons snel weergeven waardoor je vrijwel direct inzicht hebt in het rendement van je mailing. In relatie tot traditionele media is e-mailmarketing goed meetbaar.

e-mail marketing software

Met de opkomst van e-mail marketing, is ook het aantal e-mail tools explosief gegroeid. Er is een veelheid aan softwarepakketten opgekomen dat de marketeer helpt bij het inzetten van e-mail marketing. De mogelijkheden worden steeds uitgebreider en geavanceerder om zo efficiënt en effectief mogelijk te kunnen mailen. Het aantal aanbieders in Nederland is groot. Een greep uit het aanbod:

www.blinker.nl

http://www.createaclang.nl/

http://www.copernica.com

http://mailchimp.com/

http://www.e-mark.nl/

www.yime.nl

www.measuremail.com

Integratie met andere systemen

De laatste tijd zien we steeds meer integratie ontstaan tussen e-mail marketing tools en andere softwaretools zoals CRM systemen. Ook zien we e-mailtools waar de marketeer complete campagnes mee kan inrichten met variabele content aan de hand van de voorkeuren van de respondent.

Meer over e-mail marketing software

b2b e-mailmarketing voor een efficiente contactstrategie

e-mail marketing en wetgeving

We hebben het op deze site al eerder beschreven; de b2b marketeer van vandaag de dag is een duizendpoot met verstand van uiteenlopende gebieden. Daar hoort wetgeving ook bij. De afgelopen jaren is de wetgeving op het gebied van telemarketing- en e-mail marketing aanzienlijk aangescherpt. Er moet duidelijk toestemming worden gegeven voor het mailen van prospects en zelfs klanten kunnen niet zomaar bestookt worden met commerciële boodschappen. Meer informatie hierover vind je op dit blog of bij de branchevereniging voor Direct Marketing; DDMA.

Youtube: eduvision.info/emailmarketing

Op b2bmarketeers.nl schrijven we over de mogelijkheden van e-mail marketing en nemen we alles wat daarmee te maken heeft uitgebreid onder de loep!

Leestip:

Boekentip:

Succesvolle e-mailmarketing – Marc Bongers

Marc Bongers