e-mail marketing

E-mail marketing heeft de laatste jaren een grote groei doorgemaakt in de b2b marketing. In 2017 verhoogde meer dan 30% van de marketeers het budget voor de inzet van e-mail marketing (Dit jaar verhoogt 33 procent van de bedrijven het budget voor email marketing, ook in B2B.

Het Online Mailing instrument wordt veelvuldig ingezet voor zowel nieuw business doeleinden als marketing op de huidige klanten en wordt doorgaans gezien als effectief en resultaatgericht middel voor de b2b marketeer. E-mail marketing is relatief goedkoop, goed meetbaar en biedt veel mogelijkheden, wat het aantrekkelijk maakt voor de B2B uitdagingen.

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is het proces van het versturen van e-mails naar prospects en klanten om te informeren of converteren. E-mail marketing kan varieren van het versturen van een periodieke nieuwsbrief ter ondersteuning van het merk en relatiebeheer tot een salesinstrument om meer verkopen te realiseren. De basis om goede e-mail marketing te kunnen bedrijven is de database met e-mailadressen en andere prospect of klantgegevens. Vanuit deze database kan via een e-mail tool of ESP (e-mail service provider) een mailing worden verzonden. In de emeeste gevallen kennen e-mailtools mogelijkheden om analyses te doen op in hoeverre de e-mail goed is aangekomen, geopend en in hoeverre er is doorgeklikt op links in de mail.

e-mail marketing voordelen

e-mail marketing is populair onder b2b marketeers. Het is een doeltreffende en meetbare manier van 1 op 1 communicatie. Niet voor niets is er al jaren een groei in e-mail marketing tools. De voordelen op een rijtje;

Doorlooptijd & Timing

Een e-mailshot opzetten of toevoegen als onderdeel van een campagne is relatief snel te doen. Als de content beschikbaar is heb je binnen een week de b2b mailer verstuurd indien gewenst. Daarnaast is vrij goed te bepalen wanneer een bericht de doelgroep moet bereiken. B2B e-mail marketing is in te zetten voor campagnes maar ook voor snelle (sales) acties.

Lage CPC van e-mail marketing

De Cost Per Contact liggen relatief laag met b2b e-mail marketing, zeker in verhouding met andere middelen zoals telemarketing of direct mailings per post. Door te werken met standaard templates, het hergebruiken van bestaande content en de inzet van integrale systemen (zoals een koppeling met CRM voor het automatisch inporteren van lijsten in de e-mail tool) is de doorlooptijd kort en worden de productiekosten beperkt.

Vormgeving en techniek

De opmaakmogelijkheden voor b2b e-mail marketing templates zijn uitgebreid en bieden veel kansen om een boodschap visueel te ondersteunen. Daarnaast zijn er direct conversiemogelijkheden toe te passen. Bovendien komen er steeds meer nieuwe mogelijkheden met e-mail marketing door de komst van HTML 5.

Daarmee is er technisch meer mogelijk en zien we in de nabije toekomst bewegend beeld en directe interactie mogelijkheden terug in e-mails. De meeste e-mail tools waarmee e-mail nieuwsbrieven worden opgemaakt bieden goede opties voor een juiste weergave op verschillende devices en ondersteunen mobile-first designs. Een online mailing is daarmee een middel dat daar is waar de doelgroep is met impact.

Personalisatie

Alle velden uit de CRM database of uit de e-mailing list kunnen in principe gebruikt worden in e-mailings om daarmee de ontvanger persoonlijk aan te spreken. Dit maakt e-mail marketing persoonlijker en verhoogt in veel gevallen de mate waarin de mail wordt geopend, gelezen en in hoeverre er wordt doorgeklikt. Een voorbeeld van personalisatie in e-mail marketing kan zijn:

‘Geachte heer Jansen (<variabel),
Omdat organisaties in de groothandel branche (<variabel) te maken hebben met een toenemende druk op marges hebben wij ook voor Handelsbedrijf Jansen B.V. (<-variabel) een interessant aanbod […].’

In dit voorbeeld zijn zowel de eigen naam, branche en bedrijfsnaam ingeladen uit de database om hiermee de online mailing zo specifiek mogelijk te maken en daarmee de scoringskans te verhogen.

Accountability van e-mail marketing

De hedendaagse b2b marketeer staat flink onder druk en moet inzichten verschaffen in budgetbestedingen en de resultaten van campagnes. E-mail marketing biedt uitstekende mogelijkheden om resultaten van campagnes inzichtelijk te maken. Met een redelijke nauwkeurigheid kunnen er uitspraken gedaan worden over het aantal geopende mails, het aantal clicks etc. Bovendien wordt respons snel weergeven waardoor je vrijwel direct inzicht hebt in het rendement van je mailing. In relatie tot traditionele media is e-mailmarketing goed meetbaar.

Autoresponder

Een ander voordeel van e-mail marketing is dat er automatische mailings ingesteld kunnen worden die verstuurd worden als de prospect/klant een bepaalde actie verricht. Een voorbeeld:

Een websitebezoeker download een whitepaper en laat in ruil daarvoor een e-mailadres achter. Hierbij geeft hij ook toestemming voor het ontvangen van de e-mail nieuwsbrief. De bezoeker ontvangt direct een e-mail met daarin de link naar de whitepaper.

Een aantal dagen later ontvangt de bezoeker nog een e-mail waarin ingegaan wordt op het whitepaper en een extra stuk content geboden wordt. De bezoeker klikt op de link in de mail. Vervolgens ontvangt de bezoeker nog een online mailing met meer informatie over dat onderwerp.

Na een week ontvangt de bezoeker (als er nog geen actie is ondernomen) een uitnodiging voor een kennismaking met een van de new business sales medewerkers.

Al deze online mailings zijn vooraf ingestelde autoresponders.

e-mail marketing software

Met de opkomst van e-mail marketing, is ook het aantal e-mail tools explosief gegroeid. Er is een veelheid aan softwarepakketten opgekomen dat de marketeer helpt bij het inzetten van e-mail marketing. De mogelijkheden worden steeds uitgebreider en geavanceerder om zo efficiënt en effectief mogelijk te kunnen mailen. Het aantal aanbieders in Nederland is groot. Een greep uit het aanbod:

Getresponse

ConvertKit – (Klik hier voor een uitgebreide ConvertKit review)

ActiveCampaign – (Klik hier voor een uitgebreide ActiveCampaign review)

Enormail (Nederlandse software)

Copernica (Nederlandse software)

MailChimp

Measuremail

Spotler (Nederlandse software)

Integratie met andere systemen

De laatste tijd zien we steeds meer integratie ontstaan tussen e-mail marketing tools en andere softwaretools zoals CRM systemen. Ook zien we e-mailtools waar de marketeer complete campagnes mee kan inrichten met variabele content aan de hand van de voorkeuren van de respondent.

Door e-mail marketing software te integreren met andere systemen ontstaan interessante mogelijkheden voor personalisatie (zoals eerder beschreven).

Maar ook het analyseren van het succes van mailings kan daarmee worden versterkt. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling tussen eend e-mail marketing pakket en Google Analytics. Door deze koppeling te leggen kunnen kliks op landingpages met een herkomst van specifieke mailings gezien worden.

e-mail marketing en wetgeving

We hebben het op deze site al eerder beschreven; de b2b marketeer van vandaag de dag is een duizendpoot met verstand van uiteenlopende gebieden. Daar hoort wetgeving ook bij. De afgelopen jaren is de wetgeving op het gebied van telemarketing- en e-mail marketing aanzienlijk aangescherpt.

Er moet duidelijk toestemming worden gegeven voor het mailen van prospects en zelfs klanten kunnen niet zomaar bestookt worden met commerciële boodschappen. Meer informatie hierover vind je op dit blog of bij de branchevereniging voor Direct Marketing; DDMA.

Youtube: eduvision.info/emailmarketing

Op b2bmarketeers.nl schrijven we over de mogelijkheden van e-mail marketing en nemen we alles wat daarmee te maken heeft uitgebreid onder de loep! Lees hier alles over e-mail marketing:

https://www.b2bmarketeers.nl/onderwerpen/online-marketing-2/e-mailmarketing/

Leestips over e-mail marketing:

Boekentip:

Succesvolle e-mailmarketing – Marc Bongers

Marc Bongers

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!