ConvertKit (Kit) Review: e-mailmarketing software voor h2h e-mailmarketing

door Marcel Nanning | Last Updated:   1 oktober 2024

Een ConvertKit review (Kit)stond al lang op mijn lijst! E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van b2c en b2b marketing. De impact kan zeer groot zijn. Een goede mailmarketingplatform-keuze is dus belangrijk. Er zijn veel e-mail service providers en tools op de markt. Een tool die snel opkomt en echt onderscheidend lijkt is rijp voor een review. Ik heb een duikje genomen in een hele populaire tool: ConvertKit. Bij deze ConvertKit review heb ik gekeken naar de belangrijkste elementen van e-mail marketing software (als je het mij vraagt).


Nu al overtuigd? Probeer ConvertKit gratis!

Eenvoudige interface en snel te begrijpen

Als je nog nooit e-mailmarketing software hebt gebruikt, kun je snel aan de slag met ConvertKit. Review andere tools en je komt er al snel achter. Zeker als je ze intensief gebruikt. Ik heb met meerdere ESPā€™s (e-mail service providers) gewerkt en zeker bij een hoge output (veel mails en mail-treintjes) is een eenvoudige interface en gebruiksvriendelijkheid belangrijk.

ConvertKit is een tool die daar op inspeelt en de worsteling van de marketeer lijkt te kennen en daar oplossingen voor biedt. Bijvoorbeeld door de visuele weergave van campagnes. Voor deze ConvertKit review stelde ik me op als een nieuwe gebruiker met weinig ervaring met e-mail marketing en deze tooling komt aardig goed uit zoā€™n test.

Weinig technische kennis benodigd

Je hebt minder technische kennis nodig dan voor verschillende andere tools om er goed mee te kunnen werken. Het is prettige e-mailmarketingsoftware om mee te werken, ziet er goed uit en heeft minder complexiteit dan veel andere tools. Dit zie je ook terug in de eenvoudige en overzichtelijke e-mail editor.

ConvertKit is via een gratis trial te proberen.
Direct aan de slag? Klik hier en probeer ConvertKit gratis.

Plain tekst e-mailnieuwsbrieven

Een van de belangrijkste sterke punten en tegelijkertijd een nadeel is dat ConvertKit zich sterk richt op plain-tekst mailings. Dit zijn e-mailnieuwsbrieven die lijken op mails die je stuurt vanuit je e-mailclient naar klanten, prospects, collegaā€™s en vrienden. Met ConvertKit verstuur je e-mailmarketing campagnes met mails die lijken op e-mails die vanuit een persoonlijk account zijn verstuurd.

Let op! Als je op zoek bent naar super gelikte designs is ConvertKit niet de meest geschikte partij.

De e-mails zijn wel erg sterk en de conversie is gemiddeld hoog. Omdat de lezer een glashelder verhaal te zien krijgt zonder afleiding is de boodschap krachtig en converterend. Dat maakt ConvertKit een ideale tool voor e-mail treintjes met een persoonlijke noot.

Automatisch verzenden non-opens

Ook ConvertKit kent een open-rate die geen 100% is. Over het algemeen is de open-ratio van e-mail nieuwsbrieven rond de 25% gemiddeld. Veel e-mail service providers bieden dus opties om e-mails opnieuw te versturen op een ander moment, eventueel met kleine aanpassingen, naar de contacten die de e-mail niet geopend hebben. Deze functie stelt je in staat nog wat extra rendement uit je e-mail nieuwsbrief te halen met een kleine moeite.

ConvertKit heet nu Kit

    In 2023 is het aangekondigd en in Q4 van 2024 werd het realiteit: ConvertKit ondergaat een volledige rebrand naar Kit. Niet alleen de naam is veranderd, de hele uitstraling, tone-of-voice en het aanbod van dit bedrijf is gemoderniseerd om nog beter aan te sluiten bij de doelgroep.

Kit logo

Automatisering via visuele workflow editor

ConvertKit heeft een hele heldere visuele workflow functionaliteit waarmee je campagnes kunt inrichten. Dit werkt eenvoudig, snel en ziet er heel goed uit. Via drag-en-drop kun je je campagne flow goed in elkaar klikken.

Tags

Alles is gebouwd rondom tags. Dit is een interessante feature. Aan de andere kant: in andere e-mailtools wordt er vaak gewerkt met meerdere manieren om diepte te brengen in bijvoorbeeld doelgroepen zoals het werken met lijsten.

šŸ™ tags, maar geen lijsten
Het nadeel van convertkit is dus dat er alleen via tags wordt gewerkt en niet met lijsten. Dat kan onwenselijk zijn bij het omgaan met uitschrijvingen. Want iemand die zich uitschrijft, doet dit voor alle type mailings. Daar is overigens wel een oplossing voor, door te werken met custom-unsubscribe-links voor opstellen.

Landingpages en formulieren in ConvertKit

In de workflows kunnen ook landingpages en formulieren worden toegepast, deze kunnen ook vanuit ConvertKit aangemaakt worden. Dat is zeer interessant voor het opstellen van end-to-end leadgeneratiecampagnes waarbij e-mails en landingpages de hoofdelementen vormen van de workflow.

Maar wacht even! Dat betekent nogal wat! ?

ConvertKit biedt je dus een complete toolset om volledige marketingfunnels op te tuigen vanuit 1 systeem! Het aanmaken van e-mails, landingpages, formulieren is een ding. Maar het aan elkaar knopen van deze elementen middels een visuele workflow editor is een ander ding!

Personaliseer content aan de hand van tags

Wat de tags ook mogelijk maken is een hele interessante functie. Je kunt contentblokken in dezelfde e-mail nieuwsbrief tonen voor mensen die een bepaalde tag hebben. Dat betekent dus dat je variabele content kunt aanbieden in dezelfde e-mail nieuwsbrief aan de hand van kenmerken van een contactpersoon. Dit stelt je in staat om vanuit 1 e-mail opzet te personaliseren op content niveau.

Deel workflows met andere ConvertKit gebruikers

Een handige functionaliteit rondom deze workflows in ConvertKit is dat je ze kunt delen met andere gebruikers. Als je met meerdere gebruikers in het systeem werkt kan dit zeer handig zijn. Succesvolle, goed doorgeteste workflows kunnen hierdoor gebruikt worden als basis voor andere gebruikers. E

Rapporten & Analyses

De rapporten om e-mail resultaten te analyseren zijn prima maar niet meer dan dat. ConvertKit blinkt niet uit in de uitgebreide analyse-functies. Er is geen heatmap beschikbaar om het klik-gedrag van bezoekers visueel in kaart te brengen. Ook zijn bepaalde standaard analyse tools zoals Google Analytics niet default geintegreerd. Enkele andere e-mail marketing providors gaan hier een stuk verder in. Voor de meeste marketeers zullen de beschikbare metrics zoals open-rates, click-rates en unsubscribes voldoende zijn.

Integraties met andere systemen

ConvertKit kent bijna 100 systemen waarmee het een goede integratie heeft. Denk aan Shopify, Teachery en Leadpages. Denk ook aan CRM-oplossingen, CMS-systemen en webinar platforms.

En er is ook veel mogelijk door koppelingen te leggen via Zappier. Hiermee beschikt je over een sterke e-mail service provider die naadloos kan aansluiten op de rest van je applicatielandschap. Dit biedt extra voordelen om nog meer uit de bestaande tooling te halen en efficienter te wer

Support

Voor deze ConvertKit Review heb ik de support-omgeving goed doorgespit en deze lijkt prima in elkaar te zitten. De tooling kent een zeer persoonlijke, toegankelijk supportteam. Gebruikers kunnen beroep doen op een Customer Success team en rondstruinen in honderden artikelen en handleidingen om meer uit de software te halen. Ook kunnen ConvertKit klanten gebruikmaken van Workshops om de tooling goed toe te passen voor het eigen bedrijf.

Let op; de taal van de software en van de support is Engels. Dit is voor de meeste marketeers geen probleem maar wel goed om te weten.

ConvertKit heeft ook een actieve Facebook groep met periodieke posts en een snel groeiend aantal leden. Klik hier voor de ConvertKit Facebook groep.

Prijzen en pakketten

ConvertKit heeft een prijsmodel dat begint met een abonnement van 30,- per maand voor 1000 subscribers. Als je dit vergelijkt met tools als Drip, Autopilot en FusionSoft is dit een goedkope instapvariant.

Vergelijk je het echter met AWeber of Mailchimp is het een vrij prijzige oplossing voor de kleinere e-mail lijsten, wat ook te verklaren is want ConvertKit biedt meer Marketing Automation functionaliteit dan deze goedkopere oplossingen. Als je boven de 10.000 contacten komt ligt de prijs onder die van een aantal bekende namen. De prijs ligt dus over het algemeen in het midden van het spectrum.

Vers van de persā€¦..

In januari 2020 lanceerde ConvertKit ook een gratis variant van de tool (zoals andere e-mail marketing tools ook hebben) waarmee je start met het bouwen van een landingpage om e-mail subscribers mee te verzamelen. Er zit een soort viraal leden-werven-leden methode achter waarmee je meer functionaliteit kunt unlocken. (lees meer)

Je kunt voor de verschillende prijsplannen een gratis trial proberen. Interessant? Klik dan hier voor een gratis trial van ConvertKit.

Wat zijn de voordelen?

Deze e-mail marketing software zit goed in elkaar en heeft veel voordelen. Hij doet in de meeste gevallen wat je van een e-mail tool verwacht en biedt voor de meeste organisaties kansen. Een aantal voordelen van ConvertKit springen er uit.

+ Hoge kwaliteit e-mail marketing tool; dit is een van de beste tools van dit moment

+ Krachtig door de filosofie op e-mail marketing templates; de eenvoudige plain tekst e-mails zijn zeer krachtig in veel gevallen. Hier is ConvertKit koning in.

+ Een volledige workflow inrichting inclusief landingpages, formulieren en visuele workflow editor. Well done ConvertKit!

Wat zijn de nadelen?

ā€“ Tags maar geen lijsten; dit werkt wel maar kan voor marketeers even wennen zijn.

ā€“ Plain tekst e-mails; de kracht van deze tooling is ook een zwakte. Als je toch wat meer design templates nodig hebt en dat van groot belang is voor jouw e-mail marketing strategie hebben andere tools wellicht een betere fit.

ā€“ Het aantal triggers; ConvertKit biedt een krachtige automation tool met een hele gave visuele workflow editor. Het aantal campagne triggers is echter wat mager en bestaat uit; heeft een bepaalde tag, heeft een formulier ingevuld, heeft een aankoop gedaan of custom veld. Andere tools zoals ActiveCampaign bieden er meer vanuit de standaard zoals heeft gereageerd op een e-mail, heeft een e-mail doorgestuurd.

ā€“ Rapportage en analyse; kunt prima uit de voeten met de rapportage en analyse functies van ConvertKit. Wil je echter deepdives doen en op basis van heatmaps de performance van je e-mail campagnes meten? Dan zul je hier wat moeten inschikken.

ā€“ A/B testen kan uitgebreider; je kunt A/B tests uitvoeren met ConvertKit op basis van een aantal parameters zoals de onderwerpregel. Er zijn tools die hier verder in gaan en ook A/B testing inzetten op body content bijvoorbeeld.

Voor wie is ConvertKit geschikt?

De laatste jaren zien we dat ConvertKit zich duidelijk richt op een specifieke doelgroep: iedereen die werkt aan een creatief bedrijf. In de regel zijn het ZZPā€™ers of kleinere bedrijven met een creatieve inslag. Denk aan digitale ondernemers die digitale producten verkopen zoals opleidingen. Zoals ze het zelf omschrijven is het: ā€˜het marketing platform voor makersā€™. Specifiek benoemen ze:

De belofte is gestoeld op het opbouwen van communities, het levendig houden van communities en het laten groeien van de online onderneming.

Conclusie van deze ConvertKit Review

Als je op zoek bent naar een e-mailmarketingtool met meer mogelijkheden op Marketing Automation vlak dan Mailchimp bijvoorbeeld, zou ik ConvertKit zeker aanraden, ook voor b2b marketing uitdagingen. Let wel goed op of dit type tooling met deze output (plain tekst e-mails) en de wat eenvoudige analyse mogelijkheden past bij de activiteiten die je wilt ontplooien. Als het gaat om design templates en doelgroeplijsten is een andere tool wellicht beter geschikt.

Kijk je naar gebruiksvriendelijkheid, marketing automation opties, de visuele workflow editor en supportmogelijkheden beschik je hiermee over een van de betere tools in de markt.

Tot zover deze ConvertKit review en ik hoop dat je er iets aan hebt gehad!

Lees ook deze reviews van marketing software oplossingen:

Oprichter en hoofdredacteur van b2bmarketeers.nl, het weblog over b2b marketing over Marketing Strategie, Content Marketing, Marketing Automation, CRM, Project Management en Account Based Marketing. Marcel heeft gewerkt bij CRM partners, b2b marketing bureau's en De Efteling als b2b marketeer. Hij is eigenaar van Nanning Marketing , een marketingbureau gericht op resultaatgerichte content marketing voor b2b. Marcel gelooft in wederzijdse groei door het delen van kennis, ervaringen en visie. LinkedIn
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing šŸ†.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.