E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van b2b marketing. De impact kan zeer groot zijn. Een goede mailmarketingplatform-keuze is dus belangrijk. Er zijn veel e-mail service providers en tools op de markt. Ik heb een duikje genomen in een hele populaire tool: ConvertKit voor een korte review.

Eenvoudige interface en snel te begrijpen

Als je nog nooit e-mailmarketing software hebt gebruikt, kun je snel aan de slag met ConvertKit. Je hebt minder technische kennis nodig dan voor verschillende andere tools om er goed mee te kunnen werken. Het is prettige e-mailmarketingsoftware om mee te werken, ziet er goed uit en heeft minder complexiteit dan veel andere tools. Dit zie je ook terug in de eenvoudige en overzichtelijke e-mail editor.

Plain tekst e-mailnieuwsbrieven

Een van de belangrijkste sterke punten en tegelijkertijd een nadeel is dat ConvertKit zich sterk richt op plain-tekst mailings. Dit zijn e-mailnieuwsbrieven die lijken op mails die je stuurt vanuit je e-mailclient naar klanten, prospects, collega’s en vrienden. Met ConvertKit verstuur je e-mailmarketing campagnes met mails die lijken op e-mails die vanuit een persoonlijk account zijn verstuurd. Als je op zoek bent naar super gelikte designs is ConvertKit niet de meest geschikte partij.

Automatisering via visuele workflow editor

ConvertKit heeft een hele heldere visuele workflow functionaliteit waarmee je campagnes kunt inrichten. Dit werkt eenvoudig, snel en ziet er heel goed uit.

Alles is gebouwd rondom tags. Dit is een interessante feature. Aan de andere kant: in andere e-mailtools wordt er vaak gewerkt met meerdere manieren om diepte te brengen in bijvoorbeeld doelgroepen zoals het werken met lijsten. Het nadeel van convertkit is dus er alleen via tags wordt gewerkt en niet met lijsten. Dat kan onwenselijk zijn bij het omgaan met uitschrijvingen. Want iemand die zich uitschrijft, doet dit voor alle type mailings. Daar is overigens wel een oplossing voor, door te werken met custom-unsubscribe-links voor opstellen.

In de workflows kunnen ook landingpages en formulieren worden toegepast, deze kunnen ook vanuit ConvertKit aangemaakt worden. Dat is interessant voor het opstellen van leadgeneratiecampagnes waarbij e-mails en landingpages de hoofdelementen vormen van de workflow.

Support

ConvertKit heeft een zeer persoonlijke, toegankelijk supportteam. Gebruikers kunnen beroep doen op een Customer Success team en rondstruinen in honderden artikelen en handleidingen om meer uit de software te halen.

Prijs

ConvertKit heeft een prijsmodel dat begint met een abonnement van 30,- per maand voor 1000 subscribers. Als je dit vergelijkt met tools als Drip, Autopilot en FusionSoft is dit goedkoop.

Vergelijk je het echter met AWeber of Mailchimp is het een vrij prijzige oplossing, wat ook te verklaren is want ConvertKit biedt meer Marketing Automation functionaliteit dan deze goedkopere oplossingen. De prijs ligt dus in het midden.

Eindoordeel

Als je op zoek bent naar een e-mailmarketingtool met meer mogelijkheden op Marketing Automation vlak dan Mailchimp bijvoorbeeld, zou ik ConvertKit zeker aanraden, ook voor b2b marketing uitdagingen. Let wel goed op of dit type tooling met deze output (plain tekst e-mails) past bij de activiteiten die je wilt ontplooien.

Als het gaat om design templates en doelgroeplijsten is een andere tool wellicht beter geschikt. Kijk je naar gebruiksvriendelijkheid, marketing automation opties, de visuele workflow editor en supportmogelijkheden beschik je hiermee over een van de betere tools in de markt.

Probeer Convertkit gratis.