E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van b2c en b2b marketing. De impact kan zeer groot zijn. Een goede mailmarketingplatform-keuze is dus belangrijk. Er zijn veel e-mail service providers en tools op de markt. Ik heb een duikje genomen in een hele populaire tool: ConvertKit voor een korte review.

Eenvoudige interface en snel te begrijpen

Als je nog nooit e-mailmarketing software hebt gebruikt, kun je snel aan de slag met ConvertKit. Review andere tools en je komt er al snel achter. Zeker als je ze intensief gebruikt. Ik heb met meerdere ESP’s (e-mail service providers) gewerkt en zeker bij een hoge output (veel mails en mail-treintjes) is een eenvoudige interface en gebruiksvriendelijkheid belangrijk.

ConvertKit is een tool die daar op inspeelt en de worsteling van de marketeer lijkt te kennen en daar oplossingen voor biedt. Bijvoorbeeld door de visuele weergave van campagnes. Voor deze ConvertKit review stelde ik me op als een nieuwe gebruiker met weinig ervaring met e-mail marketing en deze tooling komt aardig goed uit zo’n test.

Weinig technische kennis benodigd

Je hebt minder technische kennis nodig dan voor verschillende andere tools om er goed mee te kunnen werken. Het is prettige e-mailmarketingsoftware om mee te werken, ziet er goed uit en heeft minder complexiteit dan veel andere tools. Dit zie je ook terug in de eenvoudige en overzichtelijke e-mail editor.

Probeer Convertkit gratis.

Plain tekst e-mailnieuwsbrieven

Een van de belangrijkste sterke punten en tegelijkertijd een nadeel is dat ConvertKit zich sterk richt op plain-tekst mailings. Dit zijn e-mailnieuwsbrieven die lijken op mails die je stuurt vanuit je e-mailclient naar klanten, prospects, collega’s en vrienden. Met ConvertKit verstuur je e-mailmarketing campagnes met mails die lijken op e-mails die vanuit een persoonlijk account zijn verstuurd.

Let op! Als je op zoek bent naar super gelikte designs is ConvertKit niet de meest geschikte partij.

Automatisering via visuele workflow editor

ConvertKit heeft een hele heldere visuele workflow functionaliteit waarmee je campagnes kunt inrichten. Dit werkt eenvoudig, snel en ziet er heel goed uit. Via drag-en-drop kun je je campagne flow goed in elkaar klikken.

Tags

Alles is gebouwd rondom tags. Dit is een interessante feature. Aan de andere kant: in andere e-mailtools wordt er vaak gewerkt met meerdere manieren om diepte te brengen in bijvoorbeeld doelgroepen zoals het werken met lijsten.

🙁 tags, geen lijsten

Het nadeel van convertkit is dus dat er alleen via tags wordt gewerkt en niet met lijsten. Dat kan onwenselijk zijn bij het omgaan met uitschrijvingen. Want iemand die zich uitschrijft, doet dit voor alle type mailings. Daar is overigens wel een oplossing voor, door te werken met custom-unsubscribe-links voor opstellen.

In de workflows kunnen ook landingpages en formulieren worden toegepast, deze kunnen ook vanuit ConvertKit aangemaakt worden. Dat is interessant voor het opstellen van leadgeneratiecampagnes waarbij e-mails en landingpages de hoofdelementen vormen van de workflow.

Support

Voor deze ConvertKit Review heb ik de support-omgeving goed doorgespit en deze lijkt prima in elkaar te zitten. De tooling kent een zeer persoonlijke, toegankelijk supportteam. Gebruikers kunnen beroep doen op een Customer Success team en rondstruinen in honderden artikelen en handleidingen om meer uit de software te halen. Ook kunnen ConvertKit klanten gebruikmaken van Workshops om de tooling goed toe te passen voor het eigen bedrijf.

Prijzen en pakketten

ConvertKit heeft een prijsmodel dat begint met een abonnement van 30,- per maand voor 1000 subscribers. Als je dit vergelijkt met tools als Drip, Autopilot en FusionSoft is dit een goedkope instapvariant.

Vergelijk je het echter met AWeber of Mailchimp is het een vrij prijzige oplossing, wat ook te verklaren is want ConvertKit biedt meer Marketing Automation functionaliteit dan deze goedkopere oplossingen. De prijs ligt dus in het midden.

Vers van de pers…..

In januari 2020 lanceerde ConvertKit ook een gratis variant van de tool (zoals andere e-mail marketing tools ook hebben) waarmee je start met het bouwen van een landingpage om e-mail subscribers mee te verzamelen. Er zit een soort viraal leden-werven-leden methode achter waarmee je meer functionaliteit kunt unlocken. (lees meer)

Je kunt voor de verschillende prijsplannen een gratis trial proberen. Interessant? Klik dan hier voor een gratis trial van ConvertKit.

Conclusie van deze ConvertKit Review

Als je op zoek bent naar een e-mailmarketingtool met meer mogelijkheden op Marketing Automation vlak dan Mailchimp bijvoorbeeld, zou ik ConvertKit zeker aanraden, ook voor b2b marketing uitdagingen. Let wel goed op of dit type tooling met deze output (plain tekst e-mails) past bij de activiteiten die je wilt ontplooien.

Als het gaat om design templates en doelgroeplijsten is een andere tool wellicht beter geschikt. Kijk je naar gebruiksvriendelijkheid, marketing automation opties, de visuele workflow editor en supportmogelijkheden beschik je hiermee over een van de betere tools in de markt. Tot zover deze ConvertKit review en ik hoop dat je er iets aan hebt gehad!

Probeer Convertkit gratis.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!