Search Engine Marketing tools zoals SEMrush ploppen als veelbelovende paddenstoelen uit de grond. Sommige SEO en SEA tools maken beloftes waar, SEMrush is daar een van. Ik gebruik SEMrush regelmatig en ken de voor- en nadelen van deze tool, tijd dus voor een SEMrush review!

Wat is SEMrush en waar gebruik je het voor?

Je kunt SEMrush zien als een complete online oplossing voor SEO en SEA, ofwel alle Search Engine Marketing uitdagingen. De tool wordt voornamelijk gebruikt door online marketing specialisten in uiteenlopende markten; van b2c naar b2b. Het is beschikbaar als een SaaS-oplossing met verschillende prijsmodellen en kent veel gebruikers aan zowel de agency-kant als de klantzijde. De kern van de tool is een domein-analyse op basis waarvan allerlei diepte analyses kunnen worden gemaakt om de ranking in zoekmachines te verbeteren.

Search Engine Marketing tools zoals SEMrush bieden vaak uiteenlopende functionaliteiten. SEMrush is samen met tools als Ahrefs en MOZ een van de meest veelzijdige tools op dit vlak.

Het platform van SEMrush biedt, afhankelijk van het type abonnement de volgende mogelijkheden:

Domeinnaam analyses

Analyseer de kracht van je domeinnaam (en die van de concurrent) op zaken als opgebouwde autoriteit, vindbaarheid en kracht op bepaalde zoekwoorden.

Keyword-data en analyses

Een van de belangrijkste features van SEO-tools of SEM-software is het analyseren van keywords. Dat wil zeggen; hoe populair is het zoekwoord, wat is de keyword difficulty, in hoeverre scoort jouw website op een bepaald keyword of op keyword combinaties en hoe doet de concurrent het.

Voor content marketing specialisten biedt SEM-rush ook interessante inzichten en adviezen t.b.v. het creëren van content.

Link checker & Toxic Backlink Audit in SEMrush

Welke back links zijn er naar jouw website of die van de concurrent en in hoeverre zijn deze relevant voor jouw positie in de zoekmachines.

De link opties die SEMrush biedt zijn o.a. back link analyses, backlink onderzoek en een link building tool. Hier kunnen backlink gaps mee in kaart gebracht worden.

Toxic backlinks of ‘giftige backlinks’ zijn linkjes die naar je website verwijzen vanaf sites die een negatief effect kunnen hebben op jouw positie in zoekmachines. Als er veel toxic backlinks naar jouw site verwijzen kan het aantal websitebezoekers negatief beïnvloed worden.

Via de SEMrush toxic backlink audit kan er een toxic backlink score worden bepaald. Op basis van dit onderzoek kunnen er bepaalde acties worden ondernomen om het effect van giftige links naar je website te minimaliseren.

Als je deze in kaart hebt, kun je aan de slag met het afbouwen van toxic backlinks. De eerste stap hierin is om website-owners te mailen op basis van de SEMrush-lijst met de vraag de link naar jouw site te verwijderen. Als dit niet kan, is het mogelijk om via Google Disavow links een lijst te uploaden. Meer informatie van Google over dit proces vind je hier.

Advertising analyses & strategie

Optimaliseer de inzet van online advertising aan de hand van SEM-rush analyses voor verschillende advertentieplatforms zoals Bing en Google Adwords. Ook biedt de tool mogelijkheden voor shop-ad analyses. SEMrush is een analyse tool bij uitstek. Voor zowel organische marketing als voor paid marketing biedt SEMrush voldoende insights om gedegen keuzes te maken en je online marketing inzet te optimaliseren. Leer van de advertentie strategie van je concurrent en blijf ze daardoor een stap voor.

Website en content optimalisatie door websiteanalyse

Verbeter de vindbaarheid door zich te krijgen in content onderdelen die minder goed presteren of vind gaps in themagebieden waar doelgroepen interesse in hebben maar waar je nog onvoldoende content in aanbiedt (content gap analyse).

De websiteanalyse richt zich ook op technische aspecten, de toepassing van alt-tags, en tientallen andere relevante eigenschappen die invloed hebben op de vindbaarheid van websites.

Dit is een van de meest relevante functionaliteiten van SEMrush omdat het je direct handvatten geeft om je vindbaarheid te vergroten. Samen met de keyword zoekfunctie en analyses maakt deze functie dit een sterke tool.

Social Media Management

Ook op het gebied van Social Media kan SEMrush veel. Analyses en beheermogelijkheden geven de marketing professional met SEMrush veel opties in de volle breedte van het online marketing spectrum. Social Media posts opmaken, inplannen, verzenden en analyseren is geen probleem met de Social Media functionaliteit. Je kunt er dus zonder problemen voor kiezen om SEMrush in te zetten voor deze werkzaamheden en je best-of-breed oplossing voor Social Media aan de kant te zetten.

Analyses & Rapportages

SEMrush is voornamelijk een analyse tool en presenteert handige overzichten in het dashboard. Rapporten kunnen ook op maat samengesteld worden en bijvoorbeeld als .pdf worden gedownload. Je kunt ook interessante lijsten maken en deze exporteren naar CSV bijvoorbeeld. Analyses zijn eenvoudig te delen met andere partijen (of klanten) en kunnen gebruikt worden als basis van optimalisatie werkzaamheden. Deel bijvoorbeeld een lijst van kansrijke keywords met je copywriter en maak een plan voor het produceren van nieuwe pillar-pages ter ondersteuning van je cornerstone content.

Alle functies van SEMrush op een rij

SEMrush staat bekend als een uitgebreide tool en staat aan de top van de niche van SEM tools. Dit zijn de voornaamste functies van de tool zoals ik ze heb gezien. In mijn omgeving heb ik ook even rondgevraagd en de meeste functies die gebruikt worden liggen in het domein van zoekwoordonderzoek, backlink onderzoek, site audits en verkeer analyses.

  • Onderzoek organische aanwezigheid
  • Onderzoek Adverteerders en advertenties
  • Product advertenties
  • Verkeer analyse
  • Tool voor display advertising
  • Doelgroep analyse en markt onderzoek
  • Backlink onderzoek
  • Zoekwoord onderzoek
  • Zoekwoord moeilijkheid en concurrentie
  • Domeinonderzoek
  • Grafieken en rapporten
  • Cost per click mapping
  • SEO schrijf assistentie
  • Positie analyse
  • Website onderzoek
  • Social media tracker en poster
  • Merk analyse
  • SEO advies op pagina
  • Content analyse

Hoe werkt SEMrush?

Search Engine Marketing tools zoals SEMrush werken allemaal ongeveer op dezelfde manier. Aan de hand van een domeinnaam of zoekwoord die je invoert analyseert de tool op meerdere vlakken de online relevantie van het domein in relatie tot zoekwoorden.

Net als zoekmachines crawlen SEM-tools het web en wordt er op basis van slimme algoritmes in kaart gebracht hoe domeinen zich verhouden tot elkaar en wat de populariteit is van zoekwoorden.

Hier kun je een fractie van de tool direct proberen 👇

Search Engine Optimalisatie of Search Engine Marketing tools zoals SEMrush leggen vaak een database aan op basis van de gecrawlde data met datapunten zoals veelvoorkomende keywords.

Deze gegevens combineert SEMrush met andere data zoals de belangrijkste SEO-punten, advertising ervaringen en benchmarks. Op basis van deze gegevens brengt SEMrush adviezen uit voor optimalisatie.

De tool kijkt naar uiteenlopende aspecten zoals; wat zijn de CPM of de CPC van bepaalde keywords. Of; in hoeverre komen bepaalde keywords voor op bepaalde pagina’s.

Zijn de H1 en H2 titels op orde? Hoeveel relevante backlinks zijn er? Wat is de kwaliteit van deze backlinks? Hoe presteert de website als het gaat om laadtijd op desktops of mobile devices en tientallen meer van dit soort aspecten.

Al deze bevindingen en adviezen worden weergegeven in een dashboard dat, net als de rest van de tool volledig online te benaderen is. Hier kunnen verschillende rapporten op weergegeven worden waar vervolgens weer dieper op in te zoomen is.

Interface & gebruiksvriendelijkheid

SEMrush is een zeer uitgebreide tool en dit kan er toe leiden dat het overzicht soms ontbreekt. Over het algemeen werkt SEMrush vrij intuïtief en ziet alles er goed uit. De performance is goed en alle functies zijn goed te vinden. Om de tool volledig te benutten zijn er ook trainingen beschikbaar.

Prijzen en pakketten van SEMrush

SEMrush kent 4 pakketten met alle 4 een eigen tarief en het begint bij 99 dollar per maand. Er is een trial-versie om de tooling uit te proberen. Alle pakketten bevatten een basis-set aan functionaliteiten. Hoe groter het prijsplan, hoe meer functionaliteiten je kunt gebruiken.

Pricing SEMrush - review

Het is dus een prijs per maand model maar je kunt er voor kiezen om de abonnementskosten voor een jaar in een keer te betalen. Dit levert een korting op van 16%.

De pakketten zijn:

  • Pro: 99,-
  • Guru: 199,95
  • Business: 399,95
  • Enterprise: op aanvraag.

Zowel het Pro als het Guru pakket zijn gratis uit te proberen via een Free Trial van 7 dagen. In vergelijking met andere tools zoals ahref is SEMrush vooral voor de meest gekozen variant (Guru) duurder. Ook is het toevoegen van extra gebruikers duurder dan bij Ahrefs.

Geen SEMrush review zonder voor- en nadelen uiteraard! 👍

De voordelen van SEMrush

+ SEMrush is een volledige tool van hoge kwaliteit. Als een van de topspelers op SEM-vlak is SEMrush absoluut een solide keuze.

+ SEMrush biedt veel functionaliteiten waardoor je als online marketing of marketing specialist met 1 tool vrijwel klaar kunt zijn om veel van de werkzaamheden te funderen, plannen en uit te voeren. Een voorbeeld daarvan is het uitgebreide Social Listening Platform.

+ SEMrush blijft vernieuwen en heeft een aantal unieke functies t.o.v. andere tools en rapporten.

+ Integraties met andere systemen: SEMrush kent een variatie aan integraties met andere systemen zoals Trello, Google Analytics, Google Docs, Google Ads, Social Media platforms en andere software zoals WordPress.

De nadelen van SEMrush

– De tool is zo veelzijdig dat het niet een best-off-breed tool is op een bepaald spectrum van SEM.

– De tool is vrij prijzig in vergelijking met andere pakketten. Ook is er een groot aanbod aan minder complexe tools die goedkoper of soms zelfs gratis zijn (Ubersuggest) die je ook flink op weg kunnen helpen in basis analyses.

– Het is voor SEM-tools lastig om ook op alle taalgebieden een volledige database op te bouwen waardoor de tool op Nederlandse keywords nog wat tekort kan schieten.

Service en bedrijf SEMrush

Naast deze tools kun je bij SEMrush ook terecht voor een bak aan informatie over Online Marketing, SEO, analyses en andere marcom gerelateerde zaken. How-to artikelen, toolkits en andere informatie helpt je om goed aan de slag te gaan met de tooling en er uit te halen wat er in zit.

Daarnaast is er ook nog de SEMrush Acadamy waar gebruikers trainingen kunnen volgen om meer uit SEM en de SEMrush tool te halen. Bijvoorbeeld een SEO training, keyword analyse training of een backlink training.

Organisatie
Bij het maken van deze SEMrush review bestaat het bedrijf 11 jaar en is de organisatie in meerdere landen actief met meer dan 700 medewerkers. Een gedegen organisatie met veel ervaring.

Tip! Ook interessant om te ontdekken is een aantal aanpalende gratis producten die onder de vlag van SEMrush aangeboden worden zoals SEOquake; een tool om toe te voegen aan de Chrome toolbar voor directe analyses.

SEMrush review eindoordeel

Er is een aantal tools dat aan de top staat van de Search Engine Marketing wereld en SEMrush behoort tot deze absolute top. Samen met tools als Moz en Ahrefs laat SEMrush een mooie set aan functionaliteit zien in combinatie met een zeer grote database. Hierdoor is het een bruikbare tool voor veel verschillende type websites en online marketing inspanningen.

Voor Nederlandse keywords is de tool af en toe niet helemaal up-to-date dus houd daar rekening mee als je de tool gaat testen bijvoorbeeld. Al met al is het eindoordeel van deze SEMrush review;

voor zowel bureau’s als eindklanten is het een gedegen tool voor Search Engine Marketing en meer! Deze SEM-tool behoort terecht tot de top van de wereld. 🏔

Probeer hier de gratis SEMrush trial.

Voor meer reviews van Marketing tools, klik hier: https://www.b2bmarketeers.nl/onderwerpen/tooltip/

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!