Pillar pages vormen de verbindende schakel tussen de cornerstone content en de onderliggende pagina’s in de topic clusters. Pillar pages zijn het centrale onderwerp binnen het topic cluster en zorgen op deze manier voor structuur en overzicht. Cornerstone content, pillar pages en topic clusters zijn onmisbaar in contentmarketing en SEO.

Pillar pages: structuur

Pillar pages maken deel uit van het topic cluster: binnen dit topic cluster zorgen de pillar pages voor structuur en samenhang: de cornerstone content verwijst naar de onderliggende pillar pages, die vervolgens verwijzen naar verschillende relevante pagina’s en artikelen binnen het topic cluster. Pillar pages worden – in tegenstelling tot cornerstone content – niet altijd opgenomen in de navigatie van de website, hoewel ze eventueel opgenomen kunnen worden als submenu-items.

b2b cornerstone content

Pillar pages: voorbeelden

Net als cornerstone content bestaan pillar pages uit evergreen content die regelmatig geüpdatet moet worden. Pillar pages geven inhoudelijk het belangrijkste thema uit het topic cluster weer: binnen een topic cluster over online marketing – dat onder de cornerstone content ‘marketing’ valt – beschrijven de pillar pages het deelonderwerp online marketing zo volledig mogelijk om vervolgens door te verwijzen naar diverse onderliggende pagina’s over dit onderwerp. Zo kan een pillar page over online marketing bijvoorbeeld doorverwijzen naar diverse blogpost over dit onderwerp.

Een ander b2b marketing voorbeeld van de toepassing van pillar pages: CRM software leverancier maakt een content hub rondom de corner stone: ‘CRM Software’. Een aantal belangrijke thema’s binnen dit spectrum is verkoopkansen beheren. Een van de pillar pages is dus: ‘Verkoopkansen beheren’.

Hoe de content precies wordt verdeeld over de cornerstone content, pillar pages en topic clusters is in de b2b-praktijk vaak sterk afhankelijk van de aangeboden diensten: online marketing zal voor marketingbureau’s met een sterke focus op online misschien cornerstone content zijn, maar voor allround marketingbureau’s slechts een pillar page.

Samenvatting

Pillar pages zijn:

  •  evergreen content;
  • het centrale thema binnen het topic cluster;
  • de verbindende schakel tussen de cornerstone content en de onderliggende pagina’s in het topic cluster;
  • soms opgenomen in de navigatie van de website;
  • voorzien van links naar de verschillende onderliggende pagina’s in het topic cluster en bevatten backlinks naar de cornerstone content.

Aan de slag met cornerstone content?

Lees ook: Cornerstone content, pillar pages en topic clusters; zo pas je ze toe

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!