Cornerstone content is een term die steeds vaker opduikt in de context van contentmarketing en SEO, maar wat is cornerstone content?

Cornerstone content: de basis

Het begrip ‘cornerstone’ in cornerstone content wordt niet voor niets vertaald als ‘hoeksteen’. En dat is eigenlijk precies wat cornerstone content is: de hoeksteen van de website. Het begrip hoeksteen is afkomstig uit de bouw en verwijst naar de steen – op de hoek geplaatst – die het bouwwerk verstevigt. Cornerstone content heeft dezelfde functie voor zowel de structuur van de website als de inhoud.

Cornerstone content: structuur

Cornerstone content is dus een vorm van content die moet zorgen voor een stevige structuur en samenhang. Het creëren van structuur binnen de website maakt dat de content beter geïndexeerd kan worden door Google en helpt de bezoeker navigeren. Het voordeel voor de SEO-optimalisatie is helder: de website kan beter geïndexeerd worden en ranken op competitieve zoekwoorden.

b2b cornerstone content

Afbeelding: cornerstone content in de structuur van de website.

Cornerstone content: de inhoud

Cornerstone content is een vorm van uitgebreide (longread) content, die verwijst naar meerdere pagina’s die dieper in de website liggen. Je kunt cornerstone content vergelijken met een Wikipedia-pagina over een groot en complex onderwerp: op deze pagina wordt het onderwerp zo volledig mogelijk beschreven, op de pagina’s waar naar verwezen wordt, worden de diverse deelonderwerpen meer uitgebreid besproken. Cornerstone content wordt vaak opgenomen in de navigatie van de website: de onderwerpen staan dus vaak gelijk aan de diensten die een bedrijf aanbiedt, zoals bijvoorbeeld marketing en communicatie.

Voorbeeld: de WordPress SEO Tutorial – The Definitive Guide van Yoast.

Samenvatting

Cornerstone content is:

  • evergreen content: de content kan – mits deze regelmatig wordt geüpdatet – zonder problemen de tand des tijds doorstaan;
  • een longread, die zonder problemen kan bestaan uit enkele duizenden woorden;
  • voorzien van een klikbare inhoudsopgave;
  • opgenomen in de navigatie van de website;
  • voorzien van links naar de onderliggende pillar pages;
  • een pagina met een groot aantal backlinks afkomstig van de onderliggende pillar pages.

Aan de slag met cornerstone content? Lees ook: Cornerstone content, pillar pages en topic clusters; zo pas je ze toe

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!