Cornerstone content, pillar pages en topic clusters; zo pas je ze toe

door Angelique Bemelmans | Last Updated:   8 september 2019

Cornerstone content en pillar pages zijn niet alleen een slimme boost voor de SEO-score, maar helpen de bezoekers relevante content te vinden door deze van ‘het grote, globale onderwerp’ naar verschillende deelonderwerpen en specifieke onderwerpen te leiden.

Cornerstone content

Cornerstone content en pillar pages worden vaak als synoniem gebruikt, maar een groot en complex onderwerp als ‘marketing’ direct vertalen naar een reeks artikelen binnen een topic cluster is lastig. Het maakt de content bovendien onoverzichtelijk door het ontbreken van een hiërarchie met deelonderwerpen (pillar pages). Cornerstone content is evergreen content die zich focust op de meest belangrijke onderwerpen en de meest competitieve zoekwoorden.

Pillar pages

Pillar pages zijn, net als cornerstone content, informatieve longreads over een specifiek onderwerp. Ze vormen de schakel tussen de cornerstone content en de verschillende topic clusters. Pillar pages zijn dan ook een must-have voor websites met complexe onderwerpen en veel content. 

Topic clusters

Topic clusters brengen de verschillende topics rondom een bepaald onderwerp (lees: pillar pages) in kaart. Geen succes met cornerstone content en pillar pages zonder een goed intern linkprofiel, dus zorg voor backlinks naar de pillar pages.

Topic clusters zorgen voor meer overzicht en kunnen ook gebruikt worden voor het (her)structeren van bestaande content. Het mindmappen van de verschillende onderwerpen biedt inzicht in hoe de content het best gestructureerd kan worden. 

Afbeelding: cornerstone content, pillar pages en topic clusters.

Hoe cornerstone content en pillar pages de SEO-ranking verbeteren

Cornerstone content en pillar pages zorgen voor een betere SEO-ranking door het verbeteren van de vindbaarheid én het verlagen van de bounce rate. Het is lastig om te scoren op competitieve zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld ‘marketing’. Simpelweg meer pagina’s en artikelen over marketing schrijven, zorgt alleen maar voor ‘kannibalisatie’ aangezien deze met elkaar strijden om een positie in Google.

Natuurlijk kunnen long-tail keywords helpen om bepaalde content te laten ranken in Google, maar cornerstone content en pillar pages richten zich op de overall performance en competitieve zoekwoorden.

Cornerstone content en pillar pages zorgen voor structuur en een intern linkprofiel dat Google helpt de website te indexeren. Bezoekers ontdekken door deze structuur meer relevante content (lees: een lager bounce-percentage).

Aan de slag met cornerstone content, pillar pages en topic clusters

Het inzetten van cornerstone content en pillar pages is niet lastig, maar wel een klus die om de nodige voorbereiding en structuur vraagt. Gebruik het onderstaande stappenplan om direct zelf aan de slag te gaan met cornerstone content en pillar pages.

Gebruik het onderstaande stappenplan om direct zelf aan de slag te gaan met cornerstone content en pillar pages.

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek, customer journey mapping en contentstrategie

Het doen van zoekwoordenonderzoek is niet voldoende voor het succesvol inzetten van cornerstone content. Gebruik zoekwoordenonderzoek in combinatie met de contentstrategie en customer journey-mapping om de belangrijkste onderwerpen en keywords te bepalen.

Stap 2: Cornerstone content bepalen

Zet alle ideeën voor content en keywords op papier in de vorm van een mindmap. Gebruik bijvoorbeeld de diensten van de organisatie als leidraad voor het vaststellen van de cornerstone content, pillar pages en topic clusters. Zorg dat de mindmap een logisch geheel vormt en aansluit op de customer journey.

Cornerstone content                 Pillar pages                             Topics

Marketing                                Online marketing                      SEO/SEA

                                                     

                                                                                

Stap 3: Topic clusters maken

Topic clusters zorgen niet alleen voor meer structuur, maar bieden ook de kans om dieper op bepaalde specifieke onderwerpen in te gaan. Zoekwoordenonderzoek helpt om eventuele hiaten binnen de topic clusters in kaart te brengen. Het topic cluster wordt steeds aangevuld met nieuwe, relevante content. Let op het linkprofiel bij het aanvullen van de content! Verwijs steeds terug naar de bijbehorende pillar page.

Lees ook:

Zakelijk bloggen: het hoe, wat en waarom

Stap 4: Content inventariseren, herschrijven en schrappen

Nu alle onderwerpen en de structuur zijn vastgelegd, is het goed om eens naar de bestaande content van de website te kijken. Het inventariseren van de bestaande content zorgt voor overzicht: welke content kan nog gebruikt worden en welke content moet nog geschreven worden?

Let op redirects bij het herstructureren van bestaande content!

Stap 5: Cornerstone content schrijven

Cornerstone content is een informatieve longread die een onderwerp zo volledig mogelijk beschrijft. Het aantal woorden is niet belangrijk, maar het is niet ongewoon dat deze pagina’s duizenden woorden bevatten. Gebruik het overzicht uit stap 2 om een outline voor de content te maken. Laat de onderwerpen van de onderliggende pillar pages aan bod komen in de tekst.

Headers en sub-headers maken de informatie scanbaar, maar dat is niet altijd voldoende: een klikbare inhoudsopgave zorgt dat bezoekers heldere verwachtingen hebben en direct naar een bepaalde sectie van de pagina kunnen gaan.

Links en backlinks verbinden de cornerstone content met de pillar pages en de overige pagina’s binnen het topic cluster. Links trekken de bezoeker dieper in de website, backlinks laten alle relevante pillar pages en content terugverwijzen naar de cornerstone content.

Checklist:

Stap 6: Pillar pages schrijven

Nu de cornerstone content geschreven is, is het tijd om de pillar pages te schrijven. Let ook bij het schrijven van deze pagina’s op het aanbrengen van de linkstructuur en SEO-friendly teksten met headers en subheaders.

Checklist:

Stap 7: Topic clusters uitbreiden en aanvullen

Het topic cluster kan nu worden aangevuld met relevante artikelen. Let op dat de artikelen binnen het cluster terugverwijzen (backlinks) naar de pillar page!

Stap 8: Cornerstone content en pillar pages updaten

Cornerstone content en pillar pages zijn evergreen content: dat betekent updaten en up-to-date houden. Het topic cluster zal steeds worden uitgebreid met nieuwe onderwerpen en artikelen.

Last, but not least… Check de resultaten en blijf experimenteren en optimaliseren!

Marketeer met een passie voor online marketing en social media. Blogger en redactie assistent voor contengirls.nl en aangestoken het door blog-virus gestart met www.marketing-mania.nl waar ze schrijft over haar passie voor marketing.
content marketing ebook
Schrijf je in voor de b2b updates en ontvang gratis cheat sheet: Nummer 1 met Content Marketing 🏆.

We respecteren uw privacy, u kunt zich op ieder moment afmelden voor deze nieuwsbrief.