Zakelijk bloggen, ofwel bloggen voor een b2b doelgroep, is een van de meest duurzame vormen van b2b marketing. Als een blogartikel er eenmaal is, kan het voor langere tijd lezers aantrekken. Nog niet iedere organisatie ziet hier het belang van in. Dat is jammer, want een zakelijk blog biedt kansen voor het opbouwen van een merk, thought leadership, merkbinding en concrete leadgeneratie. Een aantal tips om te starten met zakelijk bloggen.

Bloggen als marketing middel laat nog steeds een groei zien als je kijkt naar de inzet hiervan. Uit het onderzoek van Content Marketing Institute uit 2018 blijkt dan ook dat meer dan 60% van de respondenten bloggen ziet als het meest succesvolle marketingmiddel in de marketingmix.

Een aantal tips om te starten met zakelijk bloggen zodat dit een succes wordt.

Start with a plan!

Maak een plannetje (een aantal slides in een PowerPoint, een paar pagina’s in een Google doc of in Onenote) met de basis uitgangspunten van de blogomgeving. Bloggen is geen doel op zich, het is een middel om tot iets te komen. Het is verstandig om dat scherp neer te zetten.

Dat begint met een doelstelling en; een doelgroep. De doelgroep staat centraal in het plan. Als hier geen helder beeld over is, is het lastig om een thema te bepalen. Of blogonderwerpen. Of een tone of voice. Dus: doelgroep. Hoe start je daarmee?

Buyer Persona & Customer Journey als start van een zakelijk blog

Stel bijvoorbeeld een Buyer Persona op en bepaal aan de hand van de Customer Journey voor welke fase jij wilt bloggen. Welke touch points in de Customer Journey ga jij claimen? Blogs lenen zich in veel gevallen goed voor de oriëntatiefase van een Customer Journey. Maar binnen die fase kun je ook een hoop kanten op. Wat zijn de vragen die leven bij jouw prospect? En het belangrijkste: hoe kun jij hem of haar daar bij helpen?  

Stel dit plan op met hulp van collega’s. Betrek hier andere afdelingen bij. Je gaat hoe dan ook bepaalde informatie uit de organisatie uitsluiten naar de buitenwereld. Dat is leuk. En spannend. Want voor organisaties die dit niet gewend zijn, kunnen er bepaalde risico’s aan het licht komen waar je liever op voorhand al weet van hebt.

Want als jij straks een mooi interview hebt klaar staan met een van de medewerkers met tips om het leven van jouw Buyer Persona makkelijker te maken en je wordt teruggefloten omdat er gevoelige bedrijfsinformatie in staat, is een hoop energie verloren. Ook bij het opzetten van een zakelijke blogomgeving geldt: intern beginnen is extern winnen.

Thema’s en onderwerpen voor de zakelijke blogs

Een cruciaal moment in het starten met zakelijk bloggen; thema’s en onderwerpen uitdiepen. Neem de Customer Journey erbij, een kop koffie en zet een browser open met Google. Heb je geen Customer Journey, koffie of Google bij de hand?

Zorg dan eerst dat hier een stap in wordt gezet. De koffie en de browser heb je zo geregeld (anders heb je waarschijnlijk nog grotere uitdagingen). De Customer Journey insights zijn misschien nog niet voor handen.

Sales & Google are your friends!

Als het lastig te organiseren is om een Customer Journey op te stellen aan de hand van klant-sessies en onderzoek, kun je ook starten bij de sales afdeling. De buitendienst staat regelmatig in contact met jouw klant en zal een redelijk goed beeld hebben van de uitdagingen, gewoontes en bewegingen van jouw buyer persona. Op basis hiervan kun je een start maken en een overkoepeld thema bedenken. De onderwerpen en blogtitels rollen daar vanzelf uit. Gebruik Google om je ideeën te testen. Type ze in. En kijk welke suggesties Google nog meer geeft. Er zijn hele gave tools beschikbaar om je te helpen bij het vinden van onderwerpen en keywords. Denk bijvoorbeeld aan SEMrush:

Nu kun je beginnen!

Content productie project opzetten

Yes, je kunt aan de slag. Tijd om content te genereren. Als er een positie is in de website waar de zakelijke blogs komen te staan (blogomgeving, content hub) is er niets meer dat je remt om te starten met bloggen. Om een goede start te maken is het verstandig om de zakelijke blog activiteiten op te zetten in een content productie kalender.

Een gratis voorbeeld download je hier: Content project template.

Zorg in ieder geval dat er een bepaalde structuur zit in de zakelijke blog productie. Wie gaat welke stappen voor zijn of haar rekening nemen? Komen er interviews? Wie gaat deze organiseren? En uiteindelijk schrijven? Schrijven collega’s zelf hun artikelen en worden deze geredigeerd? Dan is het wel verstandig om hier op voorhand een proces voor in te richten.

Voor het schrijven van goede artikelen zijn er voldoende tips beschikbaar. Lees hier: meer over b2b blogging.

Zakelijke blogs lanceren & verspreiden

Zakelijke blogs maak je niet voor de lol (ja ook wel want het is geweldig om te doen), je maakt ze voor een doel (zie stap 1). Om dat doel te bereiken is een zo groot mogelijk bereik binnen de doelgroep vaak gewenst. De blogs zullen automatisch bezoekers gaan aantrekken. Je werkt met zakelijke blogs namelijk aan je vindbaarheid.

Spread the word!

Er zijn ook mogelijkheden om je artikel onder de aandacht te brengen door ze te delen. Denk aan je e-mail nieuwsbrief. Of de social media kanalen. Er zijn tools om artikelen automatisch te verspreiden via verschillende social media kanalen zodat dit relatief weinig tijd en moeite kost. Deze tools bieden vaak ook de mogelijkheid om het effect van de posts te meten.

Een voorbeeld van een Social Media tool is: SocialPilot.

Dus: aan de slag met die zakelijke blogomgeving!

Nu is er geen excuus meer om te beginnen met zakelijk bloggen. Het is een fantastisch middel om echt connectie te maken met de doelgroep en op een duurzame manier (long term) met marketing bezig te zijn. Het gaat over inhoud, het is meetbaar, schaalbaar en fun.

Online blogtraining

Wil je zelf aan de slag met zakelijk bloggen of meer kennis hebben van teksten schrijven, redigeren of beoordelen? Overweeg dan de online training: B2B Blogbasics, opgezet door De Blogacademie in samenwerking met b2bmarketeers.nl. Super leuk, leerzaam en concreet.

Afbeelding: www.shutterstock.com