De lengte van een blogpost is een van de variabelen die van belang is bij de vindbaarheid van jouw website. Bij b2bmarketeers.nl bloggen we al vanaf 2011 en daardoor hebben we aardig wat inzicht opgedaan in hoe je succes vol wordt met bloggen. We hebben ook gezien dat er steeds meer content geproduceerd werd en dat het dus belangrijker wordt om betere content te produceren. Betekent dit ook dat blogposts langer moeten zijn om te ranken in Google? Hoe lang moet je blogpost zijn en waarom is dat zo? Daar gaan we induiken in dit artikel.

Waaruit bestaat een goede blogpost?

Eerst even dit. Een goed blogartikel geeft antwoord op een vraag van de bezoeker. Dat klinkt simpel maar dat is het niet altijd. De lengte van een blogpost is dus een gevolg van het brengen van waardevolle content. Een lange blogpost maken is dus geen doel op zich. Een goede blogpost bestaat dus uit de juiste informatie om antwoord te geven op de vraag van de bezoeker. Dat hoeft niet perse een recht toe rechtaan antwoord te zijn.

Blogposts kunnen ook duiding geven, een verdieping geven, je aan het denken zetten, een ander licht schijnen op een onderwerp. Als dit aansluit bij de vraag van de bezoeker, zal het artikel goed ranken in de zoekmachines. Althans; als het artikel dit beter beantwoord dan het artikel van de concurrent..en als jouw website voldoende autoriteit heeft.

Is er een minimaal aantal woorden voor een blogpost?

Er is vrijwel geen twijfel meer over de minimale lengte van een blogpost. De meeste SEO- en Content Marketing specialisten zijn er wel over eens dat een blogpost uit minimaal 300 tot 600 woorden moet bestaan. Simpel weg om voldoende body te hebben om uberhaubt door de zoekmachines opgepikt te worden. De zoekmachines gaan door websites heen en presenteren deze pagina’s via hun zoekmachines op het moment dat er gezocht wordt op termen uit die pagina’s. Daartoe is het dus wel relevant dat er een substantiële body is.

300 woorden is niet veel voor een blogpost. De kans is dus groot dat je niet zoveel te vertellen hebt over een onderwerp (en dus niet zo relevant bent voor jouw bezoeker) als je post uit minder dan 300 woorden bestaat.

Een blogpost lengte van minder dan 300 kan overigens wel ranken in Google. Dit zie je bij definities bijvoorbeeld. Ik heb zat voorbeelden gezien van definitie-teksten die korter zijn dan 300 woorden maar toch een goede positie hadden in de zoekmachine. Dit kunnen blogartikelen zijn maar meestal zijn dat pagina’s die toebehoren aan een begrippenlijst.

Merkstrategie A5tien

Wat is dan de ideale lengte voor een blogpost?

Uit onderzoek dat Elite Copywriter beschrijft, blijkt dat artikelen steeds langer worden en gemiddeld rond de 1142 woorden bestaat.. Ook een interessante conclusie uit dit onderzoek: het posten van een aantal artikelen per week verhoogt de kans op succes met jouw content omgeving. Als het gaat om de ideale lengte van blogartikelen concluderen ze ook dat langere artikelen een grotere kans hebben om gedeeld te worden via social media.

Er is ook een omslagpunt. Artikelen die langer zijn dan 3000 woorden kunnen het effect hebben lezers gaan afhaken. Dat wil niet zeggen dat 3000+ blogartikelen niet relevant zijn! Je moet alleen rekening houden met de leestijd. Dat betekent dus ook; het artikel interessant houden en veel aandacht besteden aan leesbaarheid van het artikel.

De ideale lengte van een blogpost bestaat dus niet. Je kunt er echter wel vanuit gaan dat je hoger gaat ranken en de concurrentie voorblijft als je relevante informatie deelt in jouw blogpost over een bepaald onderwerp. En dat betekent vrijwel automatisch dat je blogpost langer wordt.

Killer blogartikelen schrijven?
Download hier de gratis Killer b2b blog Checklist!

Mijn ervaring met korte en lange blogposts

In de regel ervaar ik dat blogposts van minimaal 1000 woorden redelijk goed ranken. Blogposts van 2000 of 3000 woorden ranken vrijwel altijd goed. Dat komt niet alleen door het aantal woorden. Dat heeft dus ook met andere factoren te maken die Google meeneemt in het beoordelen van de kwaliteit van artikelen.

 

Het is namelijk goed denkbaar dat een kort artikel op een hoge autoriteit website hoger scoort dan een lang artikel op een lange autoriteit website. Of dat jouw korte, maar steengoede blogpost beter vindbaar is dan de lange blogpost die simpelweg minder kwalitatief is.

Mijn ervaring is dat het winnen in Google vooral draait om relevant zijn en bijna obsessief bezig zijn met de doelgroep.

Ik heb ook ontdekt dat artikelen waar ik een week mee bezig ben (niet non-stop) vrijwel altijd goed scoren in de zoekmachines. Dat zijn artikelen waar ik veel over nadenk, onderzoek naar doe, voorbeelden in verwerk en dus meerdere avonden aan werk. Een voorbeeld van een blogartikel met een goede lengte lees je hier: Content marketing strategie.

Je kunt met een korte blogpost ook goed scoren als jij de eerste bent die een artikel schrijft over dat specifieke onderwerp of thema.

Vooral bij de zogenaamde long tail zoekwoord combinaties kun je hier redelijk snel succesvol in zijn. Door dus onderzoek te doen naar zoekvolumes en de moeilijkheidsgraad van bepaalde zoekwoord combinaties kun je woorden vinden waar je relatief eenvoudig op kunt scoren met korte blogartikelen. De keerzijde hiervan is wel:

  • het zoekvolume is laag, de kans op een groot aantal lezers is klein. Dit hoeft geen nadeel te zijn, afhankelijk van jouw doelstelling van de blogpost. Maar het is niet altijd zinvol om gevonden te worden op zoekwoord combinaties waar maar weinig mensen op zoeken

  • de kans is vrij groot dat je snel ingehaald wordt door een concurrent als je besluit een korte blogpost te schrijven over die zoekwoord combinatie.

Zoekwoord onderzoek kun je doen met SEM-tools (Search Engine Marketing) zoals SEMrush. Meer weten over deze tool? Lees hier een uitgebreide review.

Wat is er nog meer van belang om goede blogartikelen te schrijven?

Als je dus veel bereik wilt genereren met je blogpost is het belangrijk dat je een obsessieve focus hebt op relevantie.

Daarbij moet je ook rekening houden met de technische optimalisatie voor de zoekmachines. Ofwel; help jouw bezoeker en de zoekmachine zo goed mogelijk bij het vinden van antwoorden. Dat betekent dus ook dat je je artikelen voorziet van:

  • H2 titels, H3 titels (inclusief jouw zoekwoord of een synoniem daarop)
  • Voldoende alinea’s met informatie over jouw thema
  • Interne en externe links
  • Afbeeldingen, video’s, audiofragmenten
  • Een goede meta-titel
  • Een goede meta-omschrijving
  • Een website met autoriteit (dat komt met de jaren en de relevantie)

Daarnaast zijn er nog tientallen factoren die bijdragen aan de vindbaarheid en relevantie van jouw artikel. Zo is de laadsnelheid van websites steeds belangrijker. Ook de presentatie van jouw website op mobiele devices is belangrijk.

Meer informatie en tips over bloggen? Lees ook: Zakelijk bloggen, hoe wat en waarom

Maar als je bovenstaande punten op orde hebt, ben je al een heel eind. De lengte van jouw blogpost is dus eerder een gevolg van het relevant willen zijn en niet een doel op zich. Als jij voldoende verdieping geeft over een onderwerp, komt die lengte van dat blogartikel en belangrijker nog: de aantrekkelijkheid van jouw artikel voor de doelgroep vanzelf in orde.

Samenvattend: de ideale lengte van een blogpost? Die is er niet!

Afbeelding: www.shutterstock.com

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief 🤗🚀 2000+ marketing professionals gingen je voor!